رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: پیشرفت های پزشکی ایران از زمان قبل از انقلاب تاکنون به هیچ وجه قابل مقایسه نیست به طوری که فقط آمار پزشکان از 15 هزار به 100 هزار پزشک افزایش یافته است.

سلامت نیوز: رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: پیشرفت های پزشکی ایران از زمان قبل از انقلاب تاکنون به هیچ وجه قابل مقایسه نیست به طوری که فقط آمار پزشکان از 15 هزار به 100 هزار پزشک افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بسیج جامعه پزشکی، «جعفر اصلانی» افزود: از لحاظ آماری در زمان قبل از انقلاب در شهر های متوسط هیچ پزشک ایرانی وجود نداشت در حالی که اکنون در شهر های کوچک نیز پزشکان عمومی و متخصص فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار پزشکان ما در زمان قبل از انقلاب با جمعیت 30 میلیون نفری ایران، کمتر از 15 هزار نفر بود که تعدادی از آنها هم در خارج از کشور فعالیت می کردند، ادامه داد: در حالی که اکنون تعداد پزشکان و دندانپزشکانی که در کشور فعالیت می کنند حدود صد هزار نفر هستند که این نشان دهنده این است که از لحاظ آموزش قابل مقایسه نیستند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش در آن زمان، تعداد دانشگاه هایی که رشته پزشکی را آموزش می دادند حدود 10 دانشگاه بود که دانشجویان بسیار کمی در رشته های تخصصی و PHD داشتند و در رشته فوق تخصصی هیچ دانشجویی وجود نداشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله همچنین با اشاره به اینکه اکنون حدود 50 دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور فعالیت می کند، افزود: حدود 50 هزار دانشجوی پزشکی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور درحال تحصیل هستند که از این میان سالانه بیش از پنج هزار دانشجوی پزشکی عمومی وارد دانشگاه ها می شوند.

اصلانی گفت: به طور میانگین سالانه بیش از دو هزار پزشک متخصص و 300 فوق تخصص و صد ها PHD در رشته های مختلف پزشکی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور فارغ التحصیل می شوند، به طوری که در حیطه آموزش با دانشگاه های بر تر دنیا برابری می کنیم، اما در طول سال های 57 و قبل از آن قابل مقایسه با جایگاه کنونی خود نبودیم.

وی تصریح کرد: در حوزه درمان در اوایل انقلاب بسیاری از عمل های جراحی تخصصی در خارج از کشور انجام می شد، اما اکنون تمام اقدامات تخصصی و فوق تخصصی به جز چند مورد نادر که در زمینه بیماری های ژنتیکی است، در داخل کشور و توسط پزشکان ایرانی انجام می شود.

وی گفت: امکانات و تجهیزاتی که در مراکز درمانی پیشرفته کشور وجود دارد با مراکز پیشرفته در دنیا برابری می کنند. به طور مثال امروز از نظر تعداد تخت های بیمارستانی به ازای جمعیت در کشور شاهد رشد 6 برابری هستیم، بنابراین در حوزه درمانی نیز در طول 36 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته ایم.



***افزایش 20 ساله امید به زندگی از قبل از انقلاب تاکنون

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزایش امید به زندگی بین افراد جامعه را یکی از شاخصه های مهم پیشرفت پزشکی ایران دانست و تاکید کرد: طبق تحقیقات انجام شده امید به زندگی در اوایل انقلاب نزدیک به پنجاه سال بود در حالی که اکنون به 70 سال رسیده است.

اصلانی تصریح کرد: در حوزه تحقیق و پژوهش و ساخت دارو نیز از لحاظ ارائه مقالات پژوهشی در سطح منطقه رتبه نخست را داریم. این موضوع نشان دهنده مهیا شدن زیرساخت هایی برای انجام کارهای پژوهشی است که به عنوان شاخص در نظر گرفته نمی شود.

به گفته وی، این پیشرفت ها به گونه ای است که اکنون در کشور ما بیش از 300 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت می کنند که برخی از آنها جایگاه ویژه ای در میان دانشگاه های دیگر دنیا دارند .



***لزوم حمایت قانونگذارن برای دستیابی به جایگاه مطلوب جهانی در زمینه تجهیزات پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به پیشرفت هایی که در زمینه تجهیزات پزشکی داشته ایم ادامه داد: دستیابی به ساخت تجهیزات پزشکی به دلیل تولید تکنولوژی بالا نیاز به همکاری وهماهنگی بین حوزه های صنعتی و پزشکی دارد، به طوری که طی 10 سال اخیر پیشرفت های چشمگیری در زمینه ساخت مانیتور ها، تخت های بیمارستانی و دستگاه های دیگر داشته ایم اما هنوز با جایگاه واقعی ایران در این زمینه فاصله بسیاری داریم.

اصلانی عدم وجود بسترهای مناسب و هماهنگ در حوزه های پزشکی و صنعتی را مهمترین دلیل عدم پیشرفت در حوزه تجهیزات پزشکی دانست و افزود: اگر سیاستمداران و قانون گذاران حمایت لازم را از این دو گروه انجام دهند قطعا می توانیم به جایگاه مطلوبی که در نظر داریم برسیم.

وی درباره کمبودهای پزشکی در حوزه بهداشت و درمان در کشور اظهار کرد: مهمترین کمبودهایی که در حوزه بهداشت و درمان در کشور داریم در خصوص ارائه خدمات و پرداختن به اخلاق پزشکی است که متاسفانه درشان کشور و مردم نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله افزود: باید مقرراتی تنظیم شود که در آن مجموعه ارائه دهندگان خدمات پزشکی که شامل درمان، پژوهش و آموزش می شوند به صورت منسجم حرکت کنند. متاسفانه این موضوع در کشور به صورت جزیره ای و پراکنده عمل می شود، بنابراین باید با برنامه ریزی صحیح و درست بتوانند آن را به صورت متمرکز هدایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha