کسانی که بدنشان بارها و بارها اقدام به تولید سنگ کلیه کرده ممکن است دارای سطح بالایی از رسوب کلسیم در خونشان بوده که این موضوع می‌تواند منجر به بروز بیماری های قلبی در آنان گردد.

سلامت نیوز: کسانی که بدنشان بارها و بارها اقدام به تولید سنگ کلیه کرده ممکن است دارای سطح بالایی از رسوب کلسیم در خونشان بوده که این موضوع می‌تواند منجر به بروز بیماری های قلبی در آنان گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، داشتن سنگ کلیه تا حدودی شبیه به داشتن فشار خون بالا، چربی خون بالا (کلسترول) و یا دیابت می‌ماند که در نتیجه آن خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و پیامدهای آن می‌تواند افزایش یابد.

از این رو محققان به کسانی که سنگ کلیه دارند پیشنهاد می‌کنند ارتباط این بیماری با ناراحتی‌های قلبی-عروقی را جدی گرفته و خود را مورد معاینه و درمان‌های پیشگیرانه قرار دهند.

حدود 10 درصد از مردان و 7 درصد از زنان در طول زندگی خود با بیماری سنگ کلیه مواجه می‌شوند. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دارای سنگ کلیه هستند بیشتر از سایرین در معرض فشار خون بالا، بیماری های مزمن کلیوی و ناراحتی‌های قلبی - عروقی قرار دارند.

محققان در تحقیقات جدید خود با بررسی وضعیت 111  تن از افرادی که 57 نفر از آنان از مبتلایان سنگ کلیه بوده و مابقی سالم بودند به این نتیجه رسیدند آن دست از مبتلایان به سنگ کلیه که سنگ کلیه آنها از کلسیم تشکیل شده است  نه تنها دارای مقدیر زیادی رسوب کلسیم در آئورت شکمی خود که یکی از بزرگترین رگ‌های خونی به شمار می‌رود بوده بلکه دارای استخوان‌های متراکم تری نیز بوده‌اند.

نتایج تحقیقات پیشین حکایت از آن داشت پوکی استخوان، تصلب شرایین و سفت شدن رگ‌ها ارتباط تنگاتنگی با رسوب کلسیم در رگ های خونی دارد. تحقیقات جدید رسوب کلسیم در رگ‌های خونی را با بیماری‌های قلبی-عروقی نیز مرتبط دانسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha