معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر لزوم افزایش مالیات بر سیگار گفت: آیا جلوگیری از افزایش مالیات بر سیگار در کشور بیانگر مافیای سیگار در کشور نیست؟.

سلامت نیوز: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر لزوم افزایش مالیات بر سیگار گفت: آیا جلوگیری از افزایش مالیات بر سیگار در کشور بیانگر مافیای سیگار در کشور نیست؟.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر جنیدی در نشستی خبری در مورد بررسی مسئله افزایش مالیات بر سیگار بر کاهش مصرف این ماده دخانی گفت: با توجه به افزایش تعرفه‌های درمان، میزان درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات به 40 تا 60 هزار میلیارد تومان می‌رسد. به عقیده من اکنون زمان ایجاد یک نهضت ملی در زمینه مبارزه با دخانیات است.

وی با اشاره به لزوم افزایش قیمت سیگار از طریق افزایش مالیات گفت: در حال حاضر تورم 30 درصد یا بالای 30 درصد است، این درحالیست که افزایش قیمت سیگار تنها 10 درصد است. آیا این به معنی آن نیست که ما می‌خواهیم قیمت سیگار را کم کنیم. آیا اکنون زمان انجام یک نهضت ملی علیه مافیای سیگار نیست.

جنیدی همچنین اظهار کرد: در منطقه ما تونس 78 درصد، فلسطین 83 درصد، اردن 77 درصد، مصر 73 درصد و ایران 11 درصد افزایش مالیات بر سیگار داشته و بعد از کشور ما کشور سومالی قرار دارد. آیا این بیانگر یک مافیای سیگار در کشور نیست.

جنیدی با بیان اینکه سیگار ماده‌ای زیان‌آور است، با اشاره به ایام دهه فجر گفت: مگر نه اینکه ما انقلاب کردیم تا از استعمار نجات یابیم. آیا بحث سیگار یک استعمار نیست. چرا یکی از شعارهای ما در دهه فجر در مورد مبارزه با دخانیات نباشد؟ در حال حاضر انتخابات شورایاری نزدیک است. بنابراین مردم باید کسی را انتخاب کنند که بتواند قلیان‌ها را از رستوران‌های سنتی جمع کند. این موضوع باید به یک مطالبه ملی تبدیل شود و مردم باید مبارزه با دخانیات را از مسئولین و نمایندگانی که انتخاب می‌کنند بخواهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه گفت: نیروی انتظامی با استقلال کامل موظف است هرکجا که سیگار قاچاق دیدند ضبط کرده و تحویل شرکت دخانیات دهند. مبارزه با قاچاق سیگار نیاز به دوربین یا تلسکوپ ندارد و می‌توان جلوی آنرا گرفت. اگر قاچاقی انجام شد نیروی انتظامی و اماکن باید آنرا جمع کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا جمع کردن مواد دخانی از محل‌هایی مثل قهوه‌خانه‌ها منجر به ورود آنها به خانه‌ها نمی‌شود؟، گفت: شعار امسال وزارت بهداشت خود مراقبتی بوده یعنی اینکه ما از خودمان مراقبت کنیم. اگر بتوانیم جلوی عرضه دخانیات و قلیان را گرفته و پرستیژ مصرف قلیان و دخانیات شکسته و خودمراقبتی را آموزش و افزایش دهیم، فرد نمی‌تواند قلیان را وارد خانه کند؛ زیرا فرزند او، خواهر او و افرادی که با او زندگی می‌کنند اعتراض خواهند کرد. پس باید هم عرضه را ببینیم و کاهش دهیم و هم خودمراقبتی را نهادینه کنیم.

جنیدی در زمینه میزان جریمه‌هایی که برای مواد دخانی اخذ می‌شود، اظهار کرد: جریمه تبلیغ مواد دخانی در حال حاضر تا سقف 21 میلیون و 500 هزار تومان است که این موضوع در یازدهمین ماه سال 92 توسط دولت یازدهم به تصویب رسید. همچنین جریمه فروش دخانیات به افراد زیر 18 سال 43 هزار تومان است و در صورت تکرار به چهار میلیون تومان می‌رسد و جریمه استعمال دخانیات در اماکن عمومی نیز از 22 هزار تومان تا 43 هزار تومان تصویب شد. همچنین عرضه فراورده‌های دخانی در بسته بندی‌های بدون سریال و برچسب شرکت دخانیات از 22 هزار تومان تا 86 هزار تومان جریمه دارد که این جریمه‌ها به تصویب نیز رسیده است.

در ادامه این نشست دکتر فرهادی با بیان اینکه کانون مواد خوردنی، آرایشی و بهداشتی که آیین‌نامه آن در سال 92 برای اجرا به سراسر کشور ابلاغ شد، در زمینه کنترل دخانیات مورد استفاده است، گفت: بر اساس این قانون در مرکز دولتی چک لیست‌هایی وجود دارد که حاوی سه سوال است؛ اول اینکه آیا مالک اداره اطلاع رسانی لازم را در زمینه ممنوعیت استفاده از دخانیات انجام داده یا خیر؟ دوم اینکه آیا کارگران آنجا ممنوعیت استفاده از دخانیات را رعایت می‌کنند؟ و سوم اینکه آیا ممنوعیت استفاده از دخانیات در این محدوده رعایت می‌شود یا نه؟ پس از پاسخ به این سوالات این چک‌لیست‌ها به قوه قضائیه ابلاغ و بعد از آن با فرد خاطی برخورد می‌شود. البته بازرسان ما نیز با دیدن تخلف در یک سوال می‌توانند به طور موقت مکان را تعطیل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha