دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 137180

یک روانشناس با تاکید بر اینکه شناسایی افسردگی در مبتلایان به سرطان کار آسانی نیست، گفت: پس‌ از آنکه تشخیص سرطان در بیمار داده شد، وجود حس زیان، غم، اضطراب و دور‌ شدن و کناره‌گیری ‌شایع است، اما در ‌صورتی ‌که این احساسات بیش ‌از چند هفته دوام داشته باشد و در عملکرد معمول بیمار اختلال ایجاد کند باید به ‌دنبال راهکارهای درمانی باشیم.

سلامت نیوزیک روانشناس با تاکید بر اینکه شناسایی افسردگی در مبتلایان به سرطان کار آسانی نیست، گفت: پس‌ از آنکه تشخیص سرطان در بیمار داده شد، وجود حس زیان، غم، اضطراب و دور‌ شدن و کناره‌گیری ‌شایع است، اما در ‌صورتی ‌که این احساسات بیش ‌از چند هفته دوام داشته باشد و در عملکرد معمول بیمار اختلال ایجاد کند باید به ‌دنبال راهکارهای درمانی باشیم.

دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه نجات یافتگان از سرطان با فکر درباره حس‌ خوب‌ بودن، انرژی داشتن و احساس سلامتی در کارها ایام‌شان را سپری می‌کنند، گفت: میان احساس طبیعی غم ‌و‌ سوگ که با تشخیص سرطان و نشانه‌های افسردگی واقعی بالینی همراه است، اختلاف وجود دارد.

این دانشیار دانشگاه الزهرا با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در این حوزه گفت: یافته‌ها بیانگر این است که حدود 25 درصد افراد مبتلا به سرطان، از افسردگی بالینی رنج می‌برند. به ‌این ‌ترتیب، شناسایی نشانه‌های افسردگی در این بیماران، دارای اهمیت خاص است.

شعاع‌کاظمی افزود: برای آنکه مشخص شود حالت طبیعی کدام است و نشانه‌های افسردگی بالینی کدام است، بهتر است اطرفیان بیمار توجه داشته باشند که بعضی از نشانه‌های افسردگی به صورت فقدان علاقه نسبت به انجام فعالیت‌های روزانه، غم یا احساس خلاء دائمی، اختلالات خواب، کاهش یا افزایش قابل ‌توجه وزن، از ‌دست‌دادن تمرکز، خستگی و افکار و رفتار خودکشی بروز می‌کند.

این روانشناس خاطر نشان کرد: در ‌صورتی‌ که هر ‌یک از این نشانه‌ها بیش‌ از دو یا چند هفته وجود داشته و در مواردی ‌که این علایم به ‌علت سرطان یا داروهای مورد استفاده در سرطان به‌ وجود نیامده باشد؛ باید بیمار از نظر افسردگی ارزیابی شود.

شعاع کاظمی گفت: با ‌وجود تشخیص سرطان، به دشواری می‌توان گفت که خستگی یا بی‌اشتهایی به ‌علت افسردگی ایجاد شده ‌است یا در ‌نتیجه‌ درمان سرطان به ‌وجود آمده ‌است. اما به هرحال، وجود این نشانه‌ها حاکی ‌از تشخیص افسردگی بالینی است.

وی با تاکید بر اینکه بازشناسی افسردگی در شخص دچار سرطان کار آسانی نیست، گفت: در بسیاری موارد نشانه‌های به ‌وجود آمده، شبیه نشانه‌های سرطان یا عوارض ‌جانبی داروهای مورد استفاده در درمان است. بعد‌ از آنکه در بیمار تشخیص سرطان داده شد، وجود حس زیان، غم، اضطراب و دور‌شدن و کناره‌گیری ‌شایع است. اما در ‌صورتی ‌که این احساسات بیش ‌از چند هفته دوام داشته باشد و در عملکرد معمول بیمار اختلال ایجاد کند باید به ‌دنبال راهکارهای درمانی باشیم.

یک روانشناس افزود: تشخیص زودرس و درمان افسردگی برای بهبودی و کمک به تسکین نشانه‌ها و افزایش کیفیت زندگی بیمار اهمیت حیاتی دارد و مهم‌تر از همه به بیمار کمک می‌کند با موفقیت در درمان شرکت کند.

شعاع کاظمی در پایان یادآور شد: نجات یافتگان از سرطان که افسردگی را تجربه می‌کنند باید احساس خود را آزادانه بیان ‌کنند و تجربه‌ خود در ‌این ‌زمینه را با دیگران به اشتراک بگذارند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha