شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 137188

پوست انار معمولاً دور ریخته می شود و تصور می شود که غیرقابل خوردن است، اما به طور منظم برای فواید مختلف سلامتی و زیبایی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.پس از جدا کردن پوست  از میوه، می توان آن را خشک کرد و به صورت پودر ریز درآورد تا در آب داغ خیسانده شود و به عنوان چای مصرف شود یا با آب مخلوط شود تا خمیری به دست آید که می تواند به صورت موضعی استفاده شود.

خواص باورنکردنی پوست انار

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین انار و آب آن ممکن است به بهبود فشار خون، سطح گلوکز و کلسترول خون و سایر فواید کمک کند. اما پوست قرمز که حدود 50 درصد میوه را تشکیل می دهد ، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به آب میوه دارد.

با توجه به  سطوح بالای آنتی اکسیدان، پوست انار فواید زیادی دارد. در اینجا  فواید شگفت انگیز پوست انار آورده شده است.

1. پوست انار  به درمان برخی از بیماری های پوستی کمک می کند

پوست انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است و نشان داده شده است که میتواند هیپرپیگمانتاسیون ( تیره تر شدن پوست در برخی نواحی پوست) را درمان می کنند .یک مطالعه شامل 30 داوطلب مبتلا به هایپرپیگمانتاسیون نشان داد که استفاده از ماسک و سرم انار روزانه به مدت حدود 1 ماه به روشن شدن مناطق پرپیگمانتاسیون بدون عوارض جانبی کمک می کند.

همچنین، تصور می‌شود که خمیر تهیه شده از پودر پوست انار و آب می‌تواند به درمان آکنه و سایر بیماری‌های پوستی، احتمالاً به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان‌ها، کمک کند. پوست انار همچنین می تواند در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش از پوست محافظت کند و علائم پیری را کاهش دهد.

2. پوست انار خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

پوست انار ممکن است عوامل خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد.

یک مطالعه کوچک 30 روزه نشان داد که مکمل با 1000 میلی گرم عصاره پوست انار باعث بهبود سطح کلسترول و قند خون در افراد دارای اضافه وزن و چاقی به عنوان یک عامل ضد التهابی می شود.

در مطالعه دیگری شامل 37 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 ، کسانی که 500 میلی گرم عصاره پوست انار مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند، در فشار خون ، کلسترول و هموگلوبین آنها تاثیر مثبت حاصل شد.

3. پوست انار شما را در برابر کاهش شنوایی محافظت می کند

استرس اکسیداتیو یکی از عوامل موثر در کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن است . از آنجایی که پوست انار سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند، ممکن است به جلوگیری از کاهش شنوایی کمک کند.

4. پوست انار میتواند عملکرد مغز را بهبود بخشد

استرس اکسیداتیو در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارد. از آنجایی که پوست انار سرشار از آنتی اکسیدان است، ممکن است به بهبود کیفیت زندگی در افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.یک مطالعه شامل 36 بزرگسال سالم نشان داد که مکمل حاوی عصاره پوست انار، همراه با سایر گیاهان گیاهی، عملکرد شناختی را بهبود می بخشد.

5. پوست انار خاصیت مبارزه با سرطان دارد

پوست انار حاوی مقادیر زیادی پونیکالاژین، پلی فنل است که در برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که خواص ضد سرطانی دارد.

در یکی از این مطالعات، عصاره پوست انار به دلیل توانایی آن در القای مرگ سلول های سرطانی، درمان امیدوارکننده ای برای سرطان پروستات بوده است.

در سلول‌های سرطان سینه، دهان و روده بزرگ، انار اثر ضد تکثیری دارد، به این معنی که به کند کردن یا توقف گسترش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که پوست انار میتواند برای سرطان کبد مفید باشد و به دلیل سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، دارای خواص محافظتی از کبد باشد.

6.  پوست انار می تواند سلامت دندان را بهبود بخشد

هنگامی که در یک مطالعه شامل 30 داوطلب سالم در دهانشویه استفاده شد، نشان داده شد که پوست انار به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می کند. مطالعه دیگری نشان داد که دهانشویه حاوی عصاره پوست انار از پوسیدگی دندان در گروهی متشکل از 50 فرد سالم جلوگیری می کند.عصاره پوست انار دارای فعالیت ضد باکتریایی قوی است و برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است به درمان بیماری های دندان و لثه کمک کند.

پوست انار با مشکلات متعدد دندان و دهان مقابله می کند و از ایجاد بوی بد دهان، بیماری لثه و زخم دهان پیشگیری می کند.

طرز استفاده:در یک لیوان آب، یک قاشق چای خوری پوست انار اضافه کنید و خوب هم بزنید. برای رفع بوی نامطبوع دهان، روزی ۲بار با این مخلوط غرغره کنید. ماساژ دادن لثه با پودر پوست انار باعث التیام ورم، رفع التهاب و خون ریزی لثه می شود، در نتیجه از بروز بیماری لثه جلوگیری می کند. مقدار کمی فلفل سیاه را با پودر پوست انار مخلوط کنید و با انگشت به دندان بمالید و پس از ۱۰دقیقه بشویید.

 

7. پوست انار خاصیت آنتی باکتریال دارد

یکی دیگر از مزایای این خواص ضد باکتری، توانایی آنها برای کمک به بهبود زخم و مبارزه با عفونت ها است.

8. پوست انار ی تواند به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که شامل التهاب در مفاصل می شود. تصور می شود که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی انار، در کاهش شدت بیماری نقش خواهد داشت.

9. پوست انار به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک میکند

برخی تحقیقات اولیه و مطالعات نشان داده اند که پوست انار ممکن است به جلوگیری از تحلیل استخوان و بازسازی بافت استخوانی جدید کمک کند.

دو مطالعه انجام شده بر روی موش ها نشان داد که تمام قسمت های گیاه انار، از جمله پوست، از تحلیل استخوان جلوگیری می کند، که به احتمال زیاد به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان آن می باشد.

پوست انار خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد و از طرفی در کند کردن روند از دست رفتن تراکم استخوان به ویژه در زنانی که نزدیک به سن یائسگی هستند، موثر است. نتایج بررسی ها نشان می دهد، مصرف پودر پوست انار استخوان را تقویت می کند و مانع بروز پوکی استخوان پس از یائسگی می شود.

طرز استفاده:شب به شب ۲قاشق چای خوری پودر پوست انار را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و بنوشید.

10.پوست انار با آکنه و جوش های قرمز مقابله می کند


به علت خاصیت درمانی، پوست انار به طور موثر با آکنه و جوش های قرمز مقابله می کند. پوست این میوه غنی از آنتی اکسیدان است و باکتری و عفونت ها را دور نگه می دارد.

روش استفاده: مقداری پوست انار را در ماهیتابه تفت دهید و پس از خنک شدن، آن را آسیاب کنید. پودر را با آب لیمو یا گلاب مخلوط کنید و روی آکنه یا جوش بمالید.

 

11.پوست انار مانع بروز چین و چروک و علایم پیری پوست می شود

پوست انار مانع شکسته شدن کلاژن موجود در پوست می شود و علایم پیری و چین و چروک را به تأخیر می اندازد.

طرز استفاده:به ۲قاشق چای خوری پودر پوست انار کمی شیر اضافه کنید. در صورت داشتن پوست چرب، گلاب را جایگزین شیر کنید. مواد را به صورت بمالید و پس از خشک شدن با آب ولرم بشویید. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، از این مواد هفته ای ۲بار استفاده کنید.

 

12.پوست انار به عنوان مرطوب کننده عمل می کند

پوست انار از پوست در برابر آلاینده ها و سموم محیطی دیگر محافظت می کند. تعادل PH پوست را حفظ می کند. اسیدآلاجیک موجود در پوست انار رطوبت پوست را حفظ می کند و آن را نرم و لطیف نگه می دارد.

طرز استفاده:۲قاشق چای خوری پوست آسیاب شده را با مقداری ماست مخلوط کنید و به پوست صورت و گردن بمالید و پس از ۱۰دقیقه با آب سرد بشویید.

 

13.پوست انار به عنوان اسکراب موثر عمل می کند

پوست انار، سلول های مرده پوست و دانه های سرسفید و سیاه را از بین می برد.

طرز استفاده: ۲قاشق چای خوری پودر پوست انار و یک قاشق غذاخوری شکر را مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری از هر نوع روغن طبیعی را به مواد اضافه و مخلوط کنید. صورت را با این اسکراب تهیه شده ماساژ دهید و سپس بشویید و پس از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

14.پوست انار میتواند کرم ضدآفتاب باشد

پوست این میوه از پوست در برابر اشعه مضر UVA و UVB محافظت می کند.

طرز استفاده: پودر آسیاب شده را با لوسیون یا کرمی که دارید مخلوط کنید. از این مواد ترجیحا ۲۰دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده کنید. از طرفی، می توانید پودر را با روغن طبیعی مخلوط و به عنوان ضدآفتاب از آن استفاده کنید.

15.پوست انار از ریزش مو و شوره سر پیشگیری میکند

پوست انار از ریزش مو و بروز شوره سر جلوگیری می کند.

طرز استفاده:مقداری پوست انار را با روغن مو مخلوط کنید و ریشه های مو را کاملا با آن ماساژ دهید. ۲ساعت بعد یا روز بعد با شامپوی ملایم بشویید.
 

16.پوست انار به عنوان درمان خانگی برای گلودرد بکار می آید


اگر دچار گلودرد یا درد لوزه هستید، برای تسکین درد از پوست انار استفاده کنید.

طرز استفاده:یک مشت پوست انار را در مقداری آب بجوشانید و از صافی رد کنید. پس از خنک شدن با آن غرغره کنید.

 

17.پوست انار از بیماری قلبی پیشگیری می کند


پوست این میوه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که با بیماری های قلبی کشنده مقابله می کند. میزان کلسترول و استرس را کاهش می دهد و سلامت قلب را حفظ می کند.

طرز استفاده:یک قاشق چای خوری پودر انار را با یک لیوان شیر ولرم مخلوط و به طور روزانه مصرف کنید.

 

18.باعث بهبود سلامت سیستم گوارش می شود

پوست انار حاوی «تانن» است که التهاب روده و ورم هموروئید را کاهش می دهد و باعث تنگ شدن دیواره روده و مانع خونریزی هنگام اسهال می شود و هاضمه را بهبود می بخشد.

طرز استفاده:نصف پیمانه پودر پوست انار را به مدت ۳۰دقیقه در آب خیس کنید. پس از نرم شدن، با یک قاشق چای خوری زیره، ۳چهارم پیمانه شیر بریده و کمی نمک در غذاساز مخلوط کنید. برای مقابله با بواسیر، التهاب روده و مشکلات هاضمه از این معجون هفته ای ۳بار استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مژگان ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    سلام.ممنون ازمطلب خوب و مفیدتون.یک سوال داشتم؛پوست داخلی انار منظورتون هست یا پوست خارجی انار؟یاهردوباهم؟چون شنیده بودم هرکدام خواص مختص خودشون رو دارن.
  • بنیامین ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۹
    15 6
    خیلی عالی بود......
  • رجبی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    19 6
    خیلی خوبه
  • سان ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    66 13
    سلام خیلی نکات خوبی بود ولی من پوست انار رو خشک کردم و پودر کردم برای خوردن که بسیار تلخ هست قابل تصور نیست حتی غرغره هم نمیشه کرد خیلی خیلی تلخه اصلن داخل دهان نمیشه نگه داشت چیکار کنیم؟
  • رسول ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    6 1
    از مطالب اموزنده و مفید تون خیلی سپاس گذارم
  • اسما ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    18 3
    روغن مو منظورتون چي هست؟؟؟