دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 137191

به بهانه روز تالاب‌ها، عیسی كلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور در تالاب گاوخونی به «نسل‌كشی» اشاره كرد كه در صورت تغییر نیافتن سیاست‌ها، ‌شاهد آن خواهیم بود.

سلامت نیوز: به بهانه روز تالاب‌ها، عیسی كلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور در تالاب گاوخونی به «نسل‌كشی» اشاره كرد كه در صورت تغییر نیافتن سیاست‌ها، ‌شاهد آن خواهیم بود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،  از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود ٣٥ سال پیش برداشت اضافه از منابع آبی كشور نداشتیم. در این ٣٥ سال فقط ١٢٠ میلیارد مترمكعب آب‌های شیرین فسیلی صدها هزار ساله كه حدود ٧٥ درصد آب‌های شیرین زیر زمینی بود را مصرف كردیم كه حدود ٧٥ میلیارد متر مكعب آن در هشت سال گذشته بوده است. یعنی منابع را تاراج كردیم.
  امروز هیچ تالاب درون سرزمینی، آب ندارد، از بختگان تا هورالعظیم، گاوخونی و ارومیه.
 در استاندارد جهانی هر كشوری كه ٢٠ درصد از آب‌های تجدید پذیرش را هر سال استفاده كند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه‌اش نیست. اگر ٢٠ تا ٤٠% استفاده شود به شرطی كه برنامه‌ریزی باشد در خطر هستند اما به شرط مدیریت می‌توانند در درازمدت منابع آب را تامین كنند. اما اگر بالای ٤٠ درصد استفاده كنند وارد بحران شده‌اند. دو كشور در دنیا بالای ٤٠ درصد استفاده می‌كنند، اولی مصر است با ٤٦ درصد و ایران با ٨٥ درصد! این یعنی به زودی همه جای ایران مثل گاوخونی خشك خواهد شد. حتی امروز هم دیر شد.
  اگر سیاست‌های‌مان را عوض نكنیم این كشور را همراه نسل خودمان خواهیم كشت.
 كاری كه ما با آب‌های زیرزمینی می‌كنیم یعنی دزدی از نسل بعد. یعنی نسل‌كشی. نه‌تنها آب شیرین را تمام می‌كنیم،  همه  كشور  را  بیابان  می‌كنیم.
 سال گذشته برای ٤٤ میلیون نفر غذا وارد كردیم، فقط برای ٣٣ میلیون نفر در داخل كشور غذا تولید كردیم و بیش از این توانایی نداریم و اگر فشار بیش از حد وارد شود مرگ سرزمین ایران سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha