دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 137193

یک متخصص گوش، گلو و بینی با تاکید بر اینکه تنها راه درمان حساسیت غذایی پرهیز از مواد غذایی است که فرد به آن واکنش نشان می‌دهد، گفت: با پرهیز از برخی مواد غذایی به هنگام جوانی می‌توان حساسیت‌های غذایی دوران کودکی را از بین برد.

سلامت نیوزیک متخصص گوش، گلو و بینی با تاکید بر اینکه تنها راه درمان حساسیت غذایی پرهیز از مواد غذایی است که فرد به آن واکنش نشان می‌دهد، گفت: با پرهیز از برخی مواد غذایی به هنگام جوانی می‌توان حساسیت‌های غذایی دوران کودکی را از بین برد.

دکتر ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه حساسیت غذایی یک واکنش دفاعی است که اغلب با مصرف مواد غذایی نظیر تخم مرغ، بادام زمینی و شیر یا برخی غذاهای خاص دیگر تحریک می‌شود، گفت: علائم حساسیت غذایی اغلب به سرعت تا دو ساعت پس از خوردن غذا ظاهر می‌شوند و کمتر پیش می‌آید که علائم، ساعت‌ها پس از خوردن غذای مورد نظر ظاهر شود.

وی در خصوص علائم حساسیت غذایی گفت: اگر افراد مدت کوتاهی پس از خوردن غذای خاصی علائم مربوطه را در خود مشاهده کنند، ممکن است نسبت به آن غذا حساسیت داشته باشند. علائم اصلی شامل کهیر، صدای گرفته و خس خس کردن است و سایر علائم به صورت درد شکم، اسهال، مشکل در بلع، خارش (دهان، گلو، چشم‌ها، پوست) یا هر ناحیه دیگر، غش و ضعف، گرفتگی بینی، حالت تهوع، تنگی نفس، درد در ناحیه معده و استفراغ بروز می‌کند.

این متخصص گوش، گلو و بینی با اظهار اینکه اغلب سیستم دفاعی بدن در مقابل مواد مضر مانند باکتری، ویروس و سم‌ها دفاع می‌کند، افزود: در برخی از افراد واکنش دفاعی توسط ماده‌ای مانند غذایی خاص تحریک می‌شود که اغلب بی‌ضرر است و دلیل حساسیت غذایی این است که بدن نوعی ماده واکنش به حساسیت به نام ایمونوگلوبولین تولید می‌کند.

رزم‌پا شایع‌ترین مواد حساسیت‌زا در کودکان را تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، حلزون صدف دار، سبوس، آجیل درختی و گندم دانست و بیان کرد: در صورتی که افراد در خوردن چنین موادی احتیاط کنند، می‌توانند حساسیت خود به شیر، تخم مرغ، گندم و سبوس را در سن 5 سالگی از بین ببرند.

این متخصص گوش، گلو و بینی خاطر نشان کرد: بیشترین حساسیت غذایی در کودکان بزرگ‌تر و افراد بالغ شامل مواد غذایی مانند ماهی، بادام زمینی، حلزون صدف‌دار، آجیل درختی و افزودنی‌های خوراکی از قبیل رنگ‌ها، غلیظ کننده‌ها و نگهدارنده‌ها می‌شود.

وی در خصوص آزمایش‌های تشخیصی حساسیت غذایی گفت: در بسیاری از واکنش‌ها ممکن است افراد فشار خون پایین و تنگی نفس داشته باشند و همچنین با انجام آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون یا پوست می‌توان جهت تشخیص سطوح پادتن افزایش یافته اقدام کرد تا حساسیت غذایی مشخص شود.

رزم‌پا تنها راهکار درمان یک حساسیت غذایی را پرهیز از آن غذا دانست و تصریح کرد: اگر تنها در یک نقطه از بدن علائم به عنوان مثال (کهیر در چانه پس از خوردن غذایی خاص) وجود داشته باشد، ممکن است فرد به هیچ درمانی نیاز نداشته باشد، بنابراین علائم در مدت کوتاهی از بین می‌رود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه حساسیت‌های غذایی می‌توانند موجب تحریک یا بدتر شدن آسم، اگزما یا اختلالات دیگر شوند، گفت: شیردهی می‌تواند به پیشگیری از حساسیت‌ها کمک کند، اما در غیر این صورت هیچ راهی برای پیشگیری از حساسیت‌های غذایی وجود ندارد مگر این که تا زمانی که جهاز هاضمه کودکان رشد کامل نکرده است؛ از دادن غذاهای حساسیت‌زا به آنها جلوگیری شود.

وی گفت: اگر افراد پس از خوردن غذای خاصی هر گونه واکنش جدی حتی کهیر یا واکنش در کل بدن داشته باشند، باید اپی‌نفرین تزریق کرده و سپس به نزدیک‌ترین بیمارستان یا درمانگاه اورژانس مراجعه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha