رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در 3 ماهه اول و اوایل 3 ماهه دوم آزمون‌های غربالگری انجام می‌شود و این آزمون‌ها برای مادران 35 سال ضروری، اما برای مادران جوان انتخابی است.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در 3 ماهه اول و اوایل 3 ماهه دوم آزمون‌های غربالگری انجام می‌شود و این آزمون‌ها برای مادران 35 سال ضروری، اما برای مادران جوان انتخابی است. 

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اهمیت مراقبت در بارداری، اظهار داشت: بارداری حدود 40 هفته طول می‌کشد و به 3 دوره 3 ماهه تقسیم می‌شود. هدف بیشتر مراقبت‌های بارداری این است که اگر روند غیر طبیعی در رشد جنین و مادر مشاهده شد، اقدامات به موقع انجام شود.

وی افزود: در واقع فلسفه مراقبت بارداری شناسایی مادران و جنین‌های پر خطر است و اینکه بتوانیم در نهایت مادر و نوزاد سالمی را به خانواده و جامعه تحویل دهیم.

* آزمایش‌های اولیه و یک نوبت سونوگرافی در 3 ماهه اول کافی است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در هر 3 ماهه بارداری مادر یک سری مراقبت‌ها لازم دارد. در 3 ماهه اول برخی آزمایش‌های اولیه برای تعیین بیماری‌های زمینه‌ای و وضعیت سلامت مادر و جنین یک نوبت سونوگرافی در هفته 11 تا 15 لازم است.

وی ادامه داد: از نظر علمی بیش از یک یا دو مورد سونوگرافی در 3 ماهه اول توصیه نمی‌شود و انجام آن در این دوره برای تعیین بچه‌خوره است.

* آزمون‌های غربالگری در 3 ماهه اول برای چه مادرانی ضروری است

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در 3 ماهه اول و اوایل 3 ماهه دوم آزمون‌های غربالگری انجام می‌شود و این آزمون‌ها برای مادران 35 سال ضروری، اما برای مادران جوان انتخابی است.

* تهوع و استفراغ نشانه‌های 3 ماهه اول بارداری

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: تهوع و استفراغ نشانه‌های بارداری در 3 ماهه اول است که مادر بر اثر آن دچار بی‌اشتهایی می‌شود بنابراین بهتر است تحت نظر ماما یا مرکز مشاور مامایی قرار گیرد، هرچند بی‌اشتهایی در 3 ماهه اول آسیبی به جنین نمی‌رساند و تنها خطر آن کمبود آب و الکترولیت مادر است.

* مراقبت‌های بارداری در 3 ماهه دوم

خداکرمی تصریح کرد: زنان در 3 ماهه اول و دوم باید هر ماه به ماما مراجعه کنند و در صورت نیاز به خدمات تخصصی به متخصص زنان ارجاع داده می‌شوند.

وی تاکید کرد: متخصصان زنان درمان بیماری‌های مختلف را به عهده دارند و بهتر است زنان برای مشاوره به ماماها مراجعه کنند زیرا آنها فرصت بیشتری دارند.

* آزمایش قند خون و سونوگرافی در 3 ماهه دوم

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: در 3 ماهه دوم یک نوبت آزمایش قند خون و سونوگرافی کافی است.

* مراقبت بارداری در 3 ماهه سوم

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: در 3 ماهه سوم بارداری مادر گودی کمر پیدا می‌کند و سنگینی رحم ناراحتی‌هایی برای او ایجاد می‌کند، بنابراین مراقبت‌ها در اوایل 3 ماهه سوم بارداری هر دو هفته یکبار می‌شود و در اواخر بارداری نیز میزان مایع آمنیوتیک، تنفس و وضعیت قرار گرفتن جنین بررسی می‌شود.
وی افزود : از 36 هفتگی به بعد و در ماه آخر بارداری لازم است مادر هر هفته جهت بررسی سلامت خود و جنین ارزیابی شود تا در صورت نیاز، مداخله‌های خاص صورت گیرد و ختم بارداری داده شود.

* زمان زایمان توسط مادر مدیریت شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: در اواخر 3 ماهه سوم توصیه می‌شود زمان مراجعه به بیمارستان و زایمان توسط مادر مدیریت شود. آب‌ریزش، خونریزی و 3 درد بیش از 3 ثانیه‌ای در 10 دقیقه و کاهش حرکت جنین جزو علایم زایمان است ، توصیه می‌شود مادران مراقب حرکات جنین خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha