دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 137207

رییس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه پیشگیری از سرطان ها را باید از دوران کودکی شروع کرد گفت : تغذیه و سرطان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و این رابطه از ابتدای کودکی تا سالمندی وجود دارد.

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه پیشگیری از سرطان ها را باید از دوران کودکی شروع کرد گفت : تغذیه و سرطان رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند و این رابطه از ابتدای کودکی تا سالمندی وجود دارد.

دکتر اسماعیل اکبری به مناسبت هفته ملی مقابله با سرطان - هشتم تا 15 بهمن ماه-در گفت و گو با ایرنا افزود : پیروی از رژیم غذایی سالم برای ارتقای سلامتی و همچنین پیشگیری از بسیاری بیماری ها از جمله سرطان موثر است .

به گفته وی ابتلا به برخی بیماری ها کاملا با انتخاب نادرست مواد غذایی و روش های تهیه و پخت آن موثر در ارتباط است .

وی اضافه کرد: سال ها است که رابطه غذا با سرطان مشخص شده است و افرادی که نوع خاصی از مواد غذایی را مصرف می کنند و یا برخی مواد دیگر را اصلا مصرف نمی کنند در ابتلا به بیماری در آنها موثر است.

رییس مرکز تحقیقات سرطان توصیه کرد : یکی از راههای پیشگیری از سرطان داشتن رژیم غذایی مناسب و روش زندگی مناسب است و کاهش خطر سرطان در نتیجه استفاده طولانی مدت از غذاهای سالم ، فعالیت بدنی مناسب و حفظ وزن مناسب است .

اکبری با بیان اینکه نحوه مصرف مواد غذایی رابطه معنا داری با بعضی از سرطان ها دارد اظهار کرد :به طور مثال مصرف غذاهای و نوشیدنی داغ با افزایش بروز سرطان مری همراه است ، همچنین ارتباط بین عدم مصرف سبزی ، میوه و سرطان دستگاه گوارش به ویژه سرطان روده بزرگ در بسیاری از تحقیقات نشان داده شده است .

وی توضیح داد:مطالعات اخیر نشان داده است که مواد غذایی سبب بروز تغییراتی در سطح سلول ها می شود. این مواد وارد هسته سلول شده و با تخریب DNA ، مکانیسم اثر ژن های موجود در هسته سلول را تغییر می دهند و سبب بروز تغییرات سلولی و در نتیجه تکثیر خارج از کنترل سلول و ایجاد سرطان می شوند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان اضافه کرد: مکانیسم تاثیرات مواد غذایی طولانی است ، یعنی توجه به مواد غذایی و خوراکی منوط به سن خاصی نمی شود بلکه از دوره شیر خوارگی تا پایان عمر نسبت به مواد غذایی مصرفی دقت کرد.

به گفته وی مواد غذایی مضری که در کودکی و یا نوجوانی مصرف می شود در میانسالی وسالمندی موجب بروز بیماری می شود .

اکبری ادامه داد: تاکنون بیش از 270 نوع سرطان شناخته شده است که در همه سرطان ها تغییرات پروتئینی در سطح سلول های آنها دیده شده است که به نوعی به غذایی که انسان مصرف می کند، مرتبط است.

وی افزود : بیش از 200 هزار نوع پروتئین در هر سلول وجود دارد ، این پروتئین ها محصول ژن هایی هستند که تحت تاثیر مواد غذایی و سایر عوامل خارجی ایجاد شده و عامل بروز سرطان ها بوده و می توان با هدایت آنها در درمان بیماران سرطانی استفاده کرد .

اکبری یاد آور شد : میزان کلی ابتلا به انواع سرطان ها در افرادی که از فرآورده های گیاهی بیشتری در رژیم غذایی استفاده می کنند در مقایسه با سایر جمعیت ها پایین تر است .

وی اضافه کرد : افزایش مصرف میوه و سبزی با کاهش خطر سرطان دهان ، حلق ، حنجره ، مری ، ریه ، معده ، کلیه ، کولون همراه است زیرا انواع میوه وسبزی کالری کمتری تولید می کنند و منبعی سرشار از فیبر ، ویتامین ها ، مواد معدنی بیولوژیکی به شمار می روند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان از چاقی به عنوان یکی از عوامل ابتلا به سرطان یاد کرد و نتیجه گرفت: بنابر این کاهش و حفظ وزن در محدوده سلامت عامل مهمی در کاهش ابتلا به سرطان است .

وی اضافه کرد : مصرف چربی بیش از اندازه و اشباع شده با بروز سرطان ارتباط قوی دارد به این معنا که غذاها و ژریم های پرچرب و با کالری زیاد در ایجاد چاقی نقش مهمی دارند که چاقی نیز با افزایش خطر سرطان روده ، مری ، کیسه صفرا ، سینه ، رحم ،پانکراس ، و کلیه در ارتباط است .

اکبری اظهارکرد : افزایش مصرف چربی های حاوی امگا 3 نسبت به امگا 6 در رژیم غذایی زنان به خصوص زنان یائسه موجب کاهش خطر سرطان سینه می شود. 
اسید چرب امگا 3 یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی ها وجود دارد و ویژگی های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده اند که برای ادامه حیات بدن کاملا لازم است.

امگا 3 در انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتان و گردو است و در واقع منبع امگا 3 در ماهی هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن ، سالمون و شاه ماهی وجود دارد .

مصرف اسیدهای چرب امگا 6 نیز برای تامین سلامتی لازم است اما درعین حال نباید در مصرف آن ها زیاده روی کرد. امگا 6 در روغن ذرت ، روغن آفتاب گردان ، روغن زیتون، روغن کانولا یا روغن بذر کتان وجود دارد.

وی یاد آور شد :افزایش مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر سرطان کولون و سرطان پروستات مرتبط است .مصرف کمتر گوشت قرمز پرچربی و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس ، کالباس و همبرگر می تواند در کاهش خطر بروز سرطان موثر باشد.

به گفته وی رژیم غذایی حاوی انواع سبزی ، میوه ، غلات کامل و حبوبات به ویژه سویا به جای رژیم غذایی سرشار از منابع حیوانی خطر ابتلا به سرطان را به پایین ترین حد می رساند . همچنین غذاهای حاوی سویا به خصوص اگر پیش از رسیدن به دوران بزرگسالی در دوران کودکی مصرف شود نقش حمایتی در برابر سرطان سینه را خواهد داشت.

اکبر تاکید کرد: در تحقیقات ثابت شده است که 40 درصد سرطان ها با انتخاب رژیم غذایی سالم ، فعالیت بدنی و حفظ وزن مناسب قابلیت پیشگیری دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha