تالاب‌ها روز جهانی دارند؛ روزی كه ٤٤ سال پیش، با نقش پررنگ ایران بین ١٨ كشور دنیا، معاهده‌ای به نام زیباترین شهر ایران، ‌منعقد شد؛ معاهده رامسر، منعقد شده در سال ١٩٧١ میلادی. براساس این معاهده، ‌كشورهای عضو، ‌موظف به حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شدند، كشورهایی كه در حال حاضر تعدادشان به ۱۶۰ كشور رسیده است.

سلامت نیوز: تالاب‌ها روز جهانی دارند؛ روزی كه ٤٤ سال پیش، با نقش پررنگ ایران بین ١٨ كشور دنیا، معاهده‌ای به نام زیباترین شهر ایران، ‌منعقد شد؛ معاهده رامسر، منعقد شده در سال ١٩٧١ میلادی. براساس این معاهده، ‌كشورهای عضو، ‌موظف به حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شدند، كشورهایی كه در حال حاضر تعدادشان به ۱۶۰ كشور رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، تالاب‌ها روز جهانی دارند؛ روزی كه ٤٤ سال پیش، با نقش پررنگ ایران بین ١٨ كشور دنیا، معاهده‌ای به نام زیباترین شهر ایران، ‌منعقد شد؛ معاهده رامسر، منعقد شده در سال ١٩٧١ میلادی. براساس این معاهده، ‌كشورهای عضو، ‌موظف به حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شدند، كشورهایی كه در حال حاضر تعدادشان به ۱۶۰ كشور رسیده است.

 با مرور كنوانسیون رامسر، تاثیر ایران در پیش بردن اهداف زیست محیطی در منطقه و در میان كشورهای دنیا، قابل لمس است، ‌تاثیری كه شاید ایران را از پیشقراولان حفظ محیط زیست نشان می‌داد. تلاش‌های رییس وقت سازمان محیط زیست ایران سبب شد تا اولین كنفرانس رامسر در سال ۱۳۴۹ در شهر ساحلی رامسر برگزار شود. تالاب‌های ایران جان ندارند

با گریزی به اوضاع محیط زیست كشور در آن سال‌ها و تطبیق آن با آنچه امروز از نمودهای محیط زیست در كشور می‌بینیم، شاید بتوان گفت جایگاهی كه ایران اكنون در این زمینه در آن قرار دارد، فرسنگ‌ها با آنچه در سال‌های دور بود فاصله دارد، فاصله‌ای به اندازه از بین رفتن تقریبا همه منابع طبیعی، ‌منابع جنگلی، ‌آبی و دریایی. اگر اغراق هم كرده باشیم، می‌شود گفت آنهایی كه مانده‌اند و هراز چندگاهی به واسطه باران و برف، كمی جان می‌گیرند، ‌در شرف سركشیدن آخرین قطره‌های این جام تهی‌اند. در كنار لیست خوب‌های رامسر، ‌لیست بدهایی هم هست به نام مونترو كه تالاب‌های در شرف مرگ را به آن راه می‌دهند. در فهرست مونترو تالاب‌هایی ثبت می‌شوند كه دارای تغییرات اكولوژیك بوده‌اند.

 آن دسته از تالاب‌های ثبت شده كه به علت شرایطی مثل بهره‌برداری نادرست، جنگ، فجایع زیست محیطی، خشكسالی و... در معرض خطر قرار می‌گیرند را به این فهرست اضافه می‌كنند. در حالی باقرزاده كریمی، معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، از خروج تالاب‌های سه گانه یادگارلو، حسنلو، درگه سنگی سخن می‌گوید و درصدد آن است كه تعداد تالاب‌های مونتروی ایران را به پنج عدد برساند كه به گفته مشاور رییس سازمان محیط زیست، ‌بهتر است دریاچه ارومیه را به این لیست اضافه كنیم. آنچه مشخص است این است كه هرچه تلاش برای خروج تالاب از لیست مونترو داشته باشیم، بی‌فایده به نظر می‌رسد كه اوضاع مدیریت زیست محیطی كشور آنقدر بهم ریخته و دچار آشفتگی است كه به راحتی می‌توان به ازای خروج با زحمت یك تالاب از لیست مونترو، دو تالاب دیگر به این لیست اضافه شوند.

 ایران بعد از یونان ‌دومین كشور سردمدار در ورود تالاب‌هایش به لیست در خطر است، ‌این تغییر سردمداری بین ورود تالاب‌ها به لیست رامسر و مونترو، ‌در فاصله چهار دهه، ‌شاید باعث شود به مدیریت زیست محیطی كشور شك كنیم، ‌مدیریتی كه توسعه صرف، ‌بدون درنظر گرفتن عوارض آن، ‌باعث شده جایگاه ایران از عرش به فرش تنزل یابد و كشورهایی چون انگلیس، مكزیك و استرالیا سه جایگاه اول را از آن خود كنند. در این میان، یونان با هفت تالاب، ایران شش تالاب و جمهوری چك با چهار تالاب، بیشترین مونترو تالاب‌ها را دارند. همچنین نام ٣٢ تالاب ٢٠ كشور جهان نیز به دلیل بهبود شرایط اكولوژیكی تالاب‌های‌شان از این فهرست خارج شده است. این در حالی است كه ارزش اكولوژیك تالاب‌ها ١٠ برابر جنگل‌ها و ٢٠٠ برابر زمین‌های زراعی است.

ایران دارای ٢٥٠ تالاب با مساحت حدود ٢/٥ میلیون هكتار است. ٢٢ تالاب با مساحت یك میلیون و ٤٨١ هزار و ١٨٧ هكتار در كنوانسیون رامسر ثبت شده و اهمیت جهانی دارند. از تالاب‌های بین‌المللی ایران هفت تالاب در كرانه دریای خزر، پنج تالاب در كرانه خلیج فارس، یك تالاب دركرانه دریای عمان و ٩ تالاب در استان‌های داخلی و یك تالاب مرزی هستند. همه این تالاب‌ها به گفته كلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، ‌آب ندارند، ‌جان هم ندارند.
تالاب های در معرض خطر ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha