معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به صراحت قانونی مبنی بر ممنوعیت تجویز داروی خارج از فهرست رسمی كشور گفت: 12 درصد از نسخ دارویی كشور حداقل دارای یك قلم كورتون و فاقد توجیه علمی است.

دكتر رسول دیناروند در بیست ودومین گردهمایی معاونین و مدیران غذا و داروی كشور در مشهد با اشاره به تجویز آنتی بیوتیك‌ در بیمارستان‌ها و بروز مقاومت‌های میكربی اظهار كرد: به لحاظ اهمیت موضوع تجویز و مصرف منطقی دارو، كمیته‌ای به دستور وزیر بهداشت در دانشگاه های علوم پزشكی كشور تشكیل شد.

وی با اشاره به اعتقاد به اینكه نشان ایمنی و سلامت باید تثبیت و به نشانی برای شناسایی فرآورده‌ی سالم و برتر تبدیل شود، گفت: هم اكنون پس از گذشت یك سال و اندی از آغاز این فعالیت، حدود 10 محصول موفق به اخذ این نشان شده‌اند. در حالی كه برخی از استان‌ها قطب محصولات غذایی به شمار می‌روند و می‌توانند در این زمینه فعال‌تر باشند.

معاون غذایی و داروی وزارت بهداشت با بیان اینكه بار بیماری های ناشی از غذا به معنای تحمیل هزینه‌های مالی به سیستم درمانی كشور است در ادامه از سرطان‌ها و بیماری‌های قلب و عروق به عنوان انواعی از بیماری‌های ناشی از غذا یاد كرد و افزود: تا زمانی كه در زمینه پیشگیری (سلامت غذا) فعال نباشیم با احداث انواع بیمارستان و تامین اقلام دارویی موفق نخواهیم بود.

دكتر دیناروند با تاكید بر توسعه برنامه غذا و دارو در شبكه افزود: این برنامه نبایستی به ستاد محدود شود.

وی با اشاره به پدیده قاچاق محصولات بهداشتی و دارویی، در ادامه بر عدم ورود كالاهای قاچاق تقلبی به شبكه رسمی كشور تاكید كرد و افزود: هیچ محصول قاچاقی نباید در سوپر ماركت‌ها و داروخانه یافت شود تا مردم با اطمینان خاطر محصولات مورد نیاز خود را از این مراكز خریداری كنند و درعین حال باید با اماكن زیر پله‌یی نیز برخورد شود.

معاون غذایی و داروی وزارت بهداشت با بیان اینكه طبق اصول و مسائل قانونی موظف به تجویز و مصرف منطقی دارو هستیم، اظهار كرد: هم اكنون زیرساخت‌های آن فراهم و بخشنامه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

دكتر دیناروند با بیان اینكه ضوابط و شیوه‌های كاری مطابق با پیشرفت‌های علمی و فن آوری دنیا به روز شده است، افزود: به فراخور ورود شیوه‌های نوین تولید محصولات، راه‌های تخلف و تقلب نیز افزایش یافته است. از این رو از طریق اصلاح ضوابط شیوه نظارت در اداره‌ كل و تغییر مكانیزم كنترلی واردات و ثبت عوارض تلاش می‌شود از بروز انواع تخلف‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان اینكه هیچ محدودیتی برای تاسیس شركت پخش و تولید دارو، ‌شركت‌های وارداتی و تك نخسه‌یی به شرط رعایت ضوابط وجود ندارد، گفت: در سال جاری یك فرآورده دارویی از فهرست رسمی كشور خارج شد و پروانه تولید الكل طبی برای جلوگیری از سوء مصرف آن ممنوع شد. بدین ترتیب فرآوردهای ضدعفونی‌ كننده دیگری جایگزین الكل طبی می‌شود.

دكتر دیناروند با تاكید بر ضرورت حمایت از فرآوردهای طبیعی با توجه به پیشینه‌ تاریخ كشور افزود: تعداد فرآوردهای طبیعی و داروهای گیاهی كه در سه سال اخیر مجوز‌های لازم را اخذ كرده‌اند به سه برابر مجوزهای پیش از این رسیده است.

وی با اشاره به رشد 10 درصدی واردات و صادرات دارو در شش ماه اخیر گفت: این رشد 10 درصدی با وجود تمامی مشكلات و سختی‌های موجود بر سر راه اعم از تحریم‌های وسیع بین‌المللی و بستن راه‌های پولی و بانكی بوده است.

معاون غذایی و داروی وزارت بهداشت با تاكید بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی افزود: اما درعین حالی كه بر اساس قانون، واردات دارو طبق ضوابط فنی آزاد است تولیدات داخل همچنان سهم خود را حفظ كرده است.

دكتر دیناروند با بیان اینكه داروهای تولید داخلی هنوز سهم بازار خود را به لحاظ ادبی از دست نداده‌اند، گفت: اما واردات كمتر از 5 درصدی داروهای گران قیمت (غالبا ویژه بیماریهای خاص) باعث شده سهم ریالی این داروها در بازار به بیش از یك سوم برسد.

وی ادامه داد: هم اكنون بیش از 30 كارخانه داروسازی مجوزهای لازم برای را برای راه اندازی اخذ و حدود 20 كارخانه به طور جدی در حال فعالیت هستند. به نحوی كه با حجم سرمایه گذاری یك هزار میلیارد تومانی شاهد تحول جدی در صنعت دارو سازی كشور بودیم.

وی با اشاره به بحث PMS (ارزیابی و بررسی فرآورده در بازار) در ادامه بر ناكافی بودن كنترل‌های محصول، پیش از ورود به بازار تاكید كرد و افزود: نتایج بررسی‌ها پس از ورود به بازار نشان داد كه چند درصد از محصولات موجود در بازار با پروانه ساخت مطابقت ندارند.

معاون غذایی و داروی وزارت بهداشت با تاكید بر اهمیت فرآوردهای غذایی استراتژی و پرمصرف گفت: هدف از PMS صرفا ارائه تصاویری است و از وضعیت محصولات غذایی در بازار نیست و چنانچه محصولی با پروانه ساخت مطابقت نداشته باشد باید سریعا،‌ ریكال و یا حتی در صورت لزوم خط تولید بسته شود.

دكتر دیناروند با بیان اینكه گاهی تعطیلی كارخانه‌ در شهرستانی چالش جدی را ایجاد می‌كند، گفت: اما برای تامین سلامت مردم چاره‌یی غیر از این نداریم.

وی به تمركز زدایی و واگذاری اختیارات به دانشگاه های علوم پزشكی كشور در سالهای اخیر اشاره كرد و افزود: معاونت غذا و دارو نیز در همه‌ دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور تشكیل و مورد ارزیابی سالیانه قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha