دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
کد خبر: 137291

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هر تاکسی فرسوده و غیر استاندارد، سالانه یک تن ذرات معلق و انواع آلاینده‌های گازی وارد هوای تهران می‌کند.

سلامت نیوز: به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هر تاکسی فرسوده و غیر استاندارد، سالانه یک تن ذرات معلق و انواع آلاینده‌های گازی وارد هوای تهران می‌کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفت هوا گفت: به عنوان مسئول سازمانی که وظیفه پایش کیفیت هوا را هر روز و هر ساعت بر عهده دارد، می توانم بگویم وضعیت هوای تهران وضعیت مناسبی نیست و ما عمدتا در وضع بحرانی و ناسالم قرار داریم.از منظر استانداردهای سالانه ملی، سالی به معنای سالِ پاک و هوایی به معنای هوای پاک در این شهر وجود ندارد و همه ما در معرض هوای بسیار ناسالم قرار گرفتیم.

او با بیان اینکه ما روزانه ترکیبی از انواع آلاینده‌های گازی و ذرات معلق را در تهران اندازهگیری می کنیم، افزود: تهران شهری است که بخش بسیار کمتری از آلودگی هوا در آن به صنعت و گرمایش خانگی مربوط است و عمده آلودگی هوای تهران را ترافیک این شهر و وسایل نقلیه موتوری تولید می‌کنند. خودروهای دیزلی و ماشین ها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری مانده در ترافیک، نقش بسیار موثری در تولید انواع آلاینده‌ها دارند.

حسینی گفت: پروژه‌هایی که در تاکسیرانی در حال اجراست یک نمونه از واقعی‌ترین، عملیاتی‌ترین و موثرترین برنامه‌هایی است که در راستای کاهش آلودگی هوا بدون سر و صدا در حال انجام است.

او درباره آلودگی تاکسی‌ها گفت: هر تاکسی به طور میانگین مسافت 200 کیلومتری را در تهران طی می‌کند و این مسافت چند برابر یک خودروی عادی است؛ بنابراین میزان آلاینده‌هایی که با تردد هر تاکسی وارد هوای تهران می‌شود معادل چند خودرو است. محاسبه‌ای که ما روی تاکسی‌ها انجام دادیم نشان داده است که هر تاکسی در هر سال معادل یک تن آلاینده و عمدتا ذرات معلق تولید می‌کنند.

به گفته حسینی، تاکسی‌های جدیدی که برای ناوگان تاکسیرانی تهران در نظر گرفته شده، با موتورهای EF7 یکی از بهترین موتورهای جهان است که استاندارد یورو 4 دارند و به دلیل اینکه موتورهای آنها پایه گازسوز نقش بسیار موثری در کاهش آلودگی هوای تهران خواهند داشت.

او ادامه داد: این موتورها جزو موتورهای پاک هستند که قدرت و گشتاور بالایی دارند و رانندگان تاکسی هم در رانندگی مشکلی ندارند و تاکسی‌های آنها با شتاب بالایی کار می‌کند. ویژگی این موتورها این است که در عین کارآمدی آلایندگی ندارند.

حسینی گفت: پروژه تعویض کاتالیست تاکسی‌ها هم پروژه دیگری است که برای کاهش آلاینده ناشی از تردد تاکسی‌ها در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است. هر قطعه کاتالیست پس از 60 هزار کیلومتر پیمایش باید تعویض شود اما در ایران این قطعه تعویض نمی‌شود و حتی قطعه یدک آن هم در بازار موجود نیست و اینکه الان کاتالیست‌های تاکسی‌ها در حال تعویض است، اقدام ارزشمندی است که در کاهش آلاینده‌ها بسیار موثر است.

به گفته حسینی، زمانی که کاتالیست از روی خودروها باز می‌شود، بخش عمده آلاینده‌ها نه تنها وارد هوا که وارد اتاق خودرو می شود. بنابراین بیشترین تاثیر ناشی از این آلاینده‌ها متوجه راننده و سرنشینان خودرو خواهد شد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان تاکسیرانی، 17 هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد. سازمان تاکسیرانی شهر تهران در حال حاضر خودروی سمند EF7 با استاندارد یورو 4 را برای جایگزینی با تاکسی‌های فرسوده و آلاینده تهران در نظر گرفته است. جایگزینی خودروی سمند EF7 با تاکسی های قدیمی و فرسوده تولید آلاینده‌های هوا و ذرات معلق را تا بیش از 15 برابر کاهش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha