مراسم گرامی‌داشت روز جهانی تالاب‌ها، با حضور معصومه ابتکار، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و سفرای دو کشور آلمان و افعانستان در شهر زابل و در کرانه تالاب هامون آغاز شد.

سلامت نیوز: مراسم گرامی‌داشت روز جهانی تالاب‌ها، با حضور معصومه ابتکار، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و سفرای دو کشور آلمان و افعانستان در شهر زابل و در کرانه تالاب هامون آغاز شد. 

به گزارش سلالمت نیوز به نقل از آنا، در این مراسم گری لوئیس، هماهنگ کننده و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، گفت: برای سومین بار است که به زابل سفر می‌کنم حدود 20 سال قبل برای اولین بار به این منطقه آمدم؛ آبادانی و سرسبزی‌ را دیدم اما امروز غمگینم که شاهد این وضعیت غمبار هستم.

وی با بیان اینکه در واقع علت حضور ما در اینجا صرفا جشن گرفتن روز جهانی تالاب‌ها نیست بلکه اندیشیدن تدبیر و راهکاری برای نجات هامون است، ادامه داد: دیدن شرایط غمبار امروز هامون باید ما را وادار به چاره‌جویی برای برون‌رفت از این شرایط کند.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: خوشحالم که امروز شاهد حضور سفرای افغانستان و آلمان در این جمع هستم و این نشان از همگرایی جوامع بین‌المللی برای نجات هامون دارد.

وی تصریح کرد: باید با هم تلاش کنیم و فکر کنیم که چگونه می‌توانیم تالاب هامون را به زمان آبادانی و سرسبزی آن بازگردانیم.

دولت آلمان برای حل مشکل تالاب هامون تلاش می‌کند

در این مراسم میکائیل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ، سفیر آلمان در ایران نیز گفت: دولت آلمان در گذشته همکاری‌‌های بسیاری با ایران داشته و علاقه‌مند به همکاری با ایران برای حل مشکل تالاب هامون است.

وی افزود: ما فقط یار روزهای خوش شما نیستیم بلکه در حل مشکلات نیز یاریگر شما هستیم. خیلی خوشحالم که می‌بینم علاوه بر سیاسیون و دولتمردان مردم هم برای حل مشکلات زیست محیطی تلاش دارند.

سفیر آلمان ادامه داد: به دولت ایران تبریک می‌گوییم که موضوع محیط زیست را فراتر از منطقه برده و در دنیا مطرح کرده است.

وی افزود: مشکل هامون یک شبه به وجود نیامده و یک شبه حل نمی‌شود بلکه باید با تفکر همدلی و همکاری ملی، محلی و بین‌المللی برای نجات آن تلاش کنیم.

افغانستان هرگز مانع جریان آب‌ها نشده است

سفیر افغانستان نیز در این مراسم گفت: افغانستان هرگز مانع جریان آب‌ها نشده چراکه خود افغانستان هنوز از آب‌های خود آنطور که باید استفاده نکرده است.
احمد نور در مراسم روز جهانی تالاب‌ها در دانشگاه زابل با بیان اینکه 2 کشور ایران و افغانستان هم‌ریشه و هم‌پیشینه و مکمل هم هستند و چالش‌ها و منافع مشترک دارند، گفت: یکی از چالش‌ها همین تغییر اقلیم بوده که به دلیل خشکسالی‌های اخیر است.

وی ادامه داد: وضعیت مردم افغانستان در آن سوی مرز بدتر از سیستان است چراکه آن‌ها هم از تبعات خشکسالی رنج می‌برند.

استاندار سیستان و بلوچستان: احیای هامون برنامه‌ریزی ایران و افغانستان را می‌خواهد

علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: هامون سرمایه ملی و فرامنطقه ای است و برای نجات نیازمند برنامه ریزی دولت ایران و افغانستان است. به منظور نجات مردم دو سوی مرز ایران و افغانستان و احیای تالاب هامون به برنامه ریزی دو دولت نیاز است.

وی با بیان اینکه مرز ایران و افغانستان یک مرز حقوقی است، اظهار داشت: ایران در روزهای سخت یاور مردم و دولت افغانستان بود و ما هم اینک به هامون می‌اندیشیم زیرا هامون به تمام مردم جهان تعلق دارد.

او افزود: معصومه ابتکار با آشنایی درباره مسائل و مشکلات هامون، پیگیر جدی برای حل مشکلات و احیای این تالاب بین المللی است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین نماینده سازمان ملل نیز با مشکلات این تالاب و مردم ایران کاملا آشنا بوده و سفیر افغانستان با فرهنگ و مرزی مشترک آشنای دیرین این منطقه است.

کیخا: این برنامه شامل آب، تجارت، سلامت و زندگی عادی مردم است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم گفت: جمع‌بندی ما این است که دولت ایران و افغانستان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی برای نجات مردم دو سوی مرز برنامه جامعی تهیه کنند.

احمدعلی کیخا در مراسم افزود: سیستان بخشی از تاریخ بشریت در ایران را شکل داده و امروز نیز نقطه آغازین و بزرگی برای احیای تالاب‌ها شده است. احیای تالاب بین‌المللی هامون یک ضرورت است.

کیخا افزود: جمع‌بندی ما این است که دولت ایران و افغانستان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی برای نجات مردم دو سوی مرز برنامه جامعی تهیه کنند. این برنامه آب، تجارت، سلامت و زندگی عادی را شامل می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای تالاب بین‌المللی هامون یک ضرورت است، در ادامه افزود: تغییرات آب و هوایی قطعا تاثیرات منفی بر روی تالاب‌های کشور دارد چرا که باعث افزایش دما شده‌ و بسیاری از اتفاقاتی که در کشور مانند خشکیدگی تالاب‌ها و بیابان‌زایی رخ می‌دهد، نشان از همین مساله دارد.

او تاکید کرد: برنامه دولت برای احیای تالاب هامون بسیار جدی است و فرایند احیای تالاب هامون در 2 مقوله ملی و بین‌الملل در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha