دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 137299

یک عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران، به نقش موثر الگوی غذایی با بروز سرطان اشاره کرد و گفت: اگر چه امروزه سرطان در تمامی کشورهای دنیا، به عنوان یک معضل اساسی شناخته شده است اما روند شیوع آن در ایران به دلیل سبک زندگی بخصوص الگوی غذایی ناسالم بسیار بالا است، بطوریکه سالیانه 85 تا 90 هزار ایرانی به یکی از انواع سرطان مبتلا می شوند و پیش بینی می شود این میزان تا 10 سال دیگر به 150 هزار نفر در سال برسد.

سلامت نیوز: یک عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران، به نقش موثر الگوی غذایی با بروز سرطان اشاره کرد و گفت: اگر چه امروزه سرطان در تمامی کشورهای دنیا، به عنوان یک معضل اساسی شناخته شده است اما روند شیوع آن در ایران به دلیل سبک زندگی بخصوص الگوی غذایی ناسالم بسیار بالا است، بطوریکه سالیانه 85 تا 90 هزار ایرانی به یکی از انواع سرطان مبتلا می شوند و پیش بینی می شود این میزان تا 10 سال دیگر به 150 هزار نفر در سال برسد.

دکتر محمد رضا میر در گفت و گو با شفقنا زندگی، از سرطان به عنوان سونامی بسیار وحشتناک در تمام کشورهای دنیا یاد کرد و افزود: متاسفانه امروزه تمامی کشورهای دنیا حتی جوامع پیشرفته، از بیماری سرطان در امان نیستند و انواع سرطان ها در دنیا در حال شیوع است، بطوریکه نسبت شیوع آن در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته پایین است، اما نکته قابل توجه این است که برخی کشورهای پیشرفته با اصلاح سبک زندگی و ایجاد تغییرات اساسی در الگوی غذایی خود، توانسته اند شیوع آن را تا حد بسیار زیادی کنترل کنند ولی در جامعه ما نه تنها کنترل نشده است بلکه به دلیل سبک زندگی نادرست روند ابتلا به آن افزایش نیز یافته است.

روش های به کار گرفته شده در آمریکا برای کاهش سرطان

وی در ادامه تصریح کرد: کشور توسعه یافته ای مثل آمریکا توانست با اصلاح سبک زندگی و بکارگیری الگوی غذایی سالم نظیر حذف غذاهای چرب، مصرف غذاهای خانگی، استفاده از میوه و سبزیجات، کاهش نمک و محرک های دیگر، میزان یک نوع از سرطان معده را که در این کشور بسیار شایع بوده است کاهش دهد.

به گفته این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، برخی سرطان ها مثل سرطان قسمت ابتدایی معده( محل اتصال مری به معده) با چاقی و افزایش مصرف غذاهای چرب بطور مستقیم ارتباط دارد بطوریکه  استفاده از غذاهای چرب باعث ریفلاکس و در نتیجه برگشت اسید معده به مری شده و این فرایند اثرات سویی بر روی سلول های معده دارد و کم کم سلول ها را به نوعی سرطان درجا و مهاجم هدایت می کند که متاسفانه این نوع از سرطان معده که عمدتا با مصرف غذاهای چرب روی می دهد در ایران بسیار در حال افزایش است.

دکتر میر در ادامه به نوعی دیگر از سرطان شایع معده در ایران اشاره کرد و گفت: نوعی دیگری از سرطان با منشا سلول هایی سنگ فرش است که بیشتر با مصرف دخانیاتی نظیر سیگار، قلیان و همچنین الکل در ارتباط است در ایران نیز این سرطان در تمامی مناطق بخصوص اردبیل، گلستان و قسمت های شمالی کشور نظیر تالش به دلیل مصرف بیشتر تریاک و سیگار شایع تر دیده می شود.

سرطان در ایران بین دو گروه غنی و فقیر بسیار شایع است

این عضو هیات مدیره انجمن سرطان، با تاکید بر اینکه سرطان در ایران بین دو گروه غنی و فقیر بسیار شایع است اظهار کرد: متاسفانه در جامعه ایران سرطان بین دو گروه فقیر و غنی بسیار شایع تر از گروه های دیگر است، در واقع افراد غنی به دلیل بی تحرکی، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، استفاده از غذاهای صنعتی، آماده و چرب و گروه نیازمند نیز به دلیل فقر ویتامین ها، استفاده از غذاهای مانده و کپک زده، فقر مصرف سبزیجات و میوه و بطور کلی عدم تعادل دراستفاده از غذاها بسیار شایع تر دیده می شود.

وی با بیان این که نقش تغذیه سالم در پیشگیری و حتی درمان سرطان تایید شده است، گفت: شیوه زندگی وعادت‌های تغذیه سهم مهمی در بروز سرطان دارد به طوری که تغذیه از چندین جهت با سرطان ارتباط دارد، تغذیه با کالری بالا زمینه سرطان را فراهم می‌آورد.هر چه تحرک فیزیکی بیشتر، مصرف غذاهای تازه تر و محیط سالمی تری داشته باشیم به همان اندازه سرطان نیز کمتر می شود.

سرطان هایی که به طور مستقیم با تغذیه نادرست در ارتباط است

این جراح سرطان افزود: سرطان دستگاه گوارش، مری، معده، روده بزرگ و سرطان پستان بطور مستقیم با تغذیه نادرست در ارتباط است، که البته عدم تحرک، چاقی، قائدگی زودرس، یائسگی دیررس و مصرف قرص های هورمونی جلوگیری از باردار برای مدت بیش از 8 سال نیز باعث افزایش ابتلا به سرطان سینه می شود.

دکتر میر، سرطان مری در مردان و سینه در زنان را دو سرطان شایع در ایران دانست و گفت: هر ساله نزدیک به 13 هزار نفر در ایران به سرطان سینه و 8 هزار نفر نیز به سرطان معده مبتلا می شوند و بطور کلی سالیانه 85 تا 90 هزار ایرانی به یکی از انواع سرطان ها مبتلا می شوند که پیش بینی می شود این میزان تا 10 سال آینده، به 150 هزار نفر افزایش یابد که البته با توجه به جوان بودن جمعیت جامعه، میزان ابتلا به این نوع سرطان ها در سنین پایین تر از 50 نیز بیشتر دیده می شود.

بکارگیری الگوی صحیح غذایی تنها راهکار کاهش ابتلا به سرطان

وی در ادامه اصلاح سبک زندگی و بکارگیری یک الگوی صحیح غذایی را تنها راهکار کاهش ابتلا به سرطان دانست و افزود: برای پیشگیری و مقابله صحیح با این بیماری، آشنایی با موادغذایی لازم است تاهر فردی بداند چه غذاهایی بخورد و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کند، بطور کلی میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، نوع و مقدار پروتئین‌های غذایی، سهم چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد و چربی منابع حیوانی و چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون از عوامل غذایی هستند که می‌توانند در کاهش و یا افزایش بروز بیماری سرطان مؤثر باشند.

ذغال شدگی گوشت باعث ایجاد مواد سرطان‌زا می‌شود

به گفته این جراح سرطان، سوزاندن یا ذغال شدگی گوشت باعث ایجاد مواد سرطان‌زا می‌شود. اگر هم روش کباب کردن را انتخاب کردید، نگذارید گوشت حرارت خیلی بالایی بگیرد و سوخته شود. بطور کلی توصیه می شود به جای سرخ یا کباب کردن غذا از روش‌های سالم مانند آب پزکردن و بخار پزکردن استفاده کنید.

دکتر میر در پایان به نقش اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم در پیشگیری و درمان به موقع سرطان اشاره کرد و افزود: همانطور که اشاره شد بیماری سرطان در تمام کشورهای دنیا در حال افزایش است، اما تفاوت آن با جامعه ما در این است که بسیاری از این کشورها، سرطان را به دلیل آگاهی بیشتر مردم و مراجعه به موقع آنها زودتر تشخیص می دهند و در نتیجه فرایند درمان نیز موفق تر می شود، اما در کشور ما به دلیل تشخیص دیر هنگام و عدم مراجعه به موقع بیماران، نمی توان اقدامات درمانی موثرتری را انجام داد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha