مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: حیات تالاب​ها هماهنگی کاملی با طبیعت دارد و هرگونه فعالیت تخریبی در تالاب​ها مشکلاتی در طبیعت ایجاد می​‌کند. نمونه بارز این امر، پدیده ریزگردهاست که در اثر خلاء تالاب​ها به وجود آمده است.

سلامت نیوز: مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات گفت: حیات تالاب​ها هماهنگی کاملی با طبیعت دارد و هرگونه فعالیت تخریبی در تالاب​ها مشکلاتی در طبیعت ایجاد می​‌کند. نمونه بارز این امر، پدیده ریزگردهاست که در اثر خلاء تالاب​ها به وجود آمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، جاسم مرمضی در سمینار علمی بررسی پتانسیل​ها و چالش​های تالاب​های خوزستان که امروز (13 بهمن​ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: برای حفاظت از تالاب​ها اقدامات چندانی صورت نگرفته که ملموس باشد. به همین دلیل امروز شاهد مشکلات فراوانی مانند پدیده ریزگردها در اثر تخریب تالاب​ها هستیم.

وی افزود: پدیده ریزگردها ارتباط مستقیمی با تالاب​ها دارد. منشاء بخش زیادی از گردوخاک در خوزستان نابودی تالاب​هاست.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات خوزستان تصریح کرد: خبرهای جدید مبنی بر آزادسازی یکی از حوضچه​های آب برای نجات تالاب​ها و کاهش پدیده گردوغبار ما را خوشحال نمی​کند، زیرا تأثیری در بهبود وضعیت تالاب​ها ندارد. اصلا چرا باید این حوضچه​ها تشکیل شود که تالاب​های ما به صحرای برهوت تبدیل شوند؟ کسانی که مسبب این کار هستند، باید پاسخگو باشند.

مرمضی اظهار کرد: آب نیم متری تالاب مزاحم استخراج نفت است، به همین دلیل باید آن را خشک کرد تا نفت استخراج شود. آیا ارزش افزوده حاصل از نفت بیش از تالاب است که مهم‌ترین و کم​نظیرترین تالاب​های خاورمیانه فدای تولید چیزهای دیگر شود؟

وی اظهار کرد: تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم کم​نظیرترین تالاب​های خاورمیانه هستند که مشابه آنها وجود ندارد اما به اندازه اهمیت‌شان مورد کم​لطفی قرار گرفته​اند.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات خاطرنشان کرد: تالاب​ها ظرفیت​های اقتصادی هستند که در ابعاد مختلف می​توان از آنها بهره​برداری کرد. در بخش شیلات، به عنوان یک استخر طبیعی بزرگ هستند که مرکز تکثیر و تولید انواع گونه​های آبزی هستند.

مرمضی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته هر تالاب می​تواند برای 30 هزار نفر شغل در عرصه​های مختلف ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در اقتصاد تالاب به سرمایه نیاز نیست و بهره​برداری به طور سالم، بدون ضرر به محیط زیست و با بهره​وری بالا انجام می​گیرد. هم‌چنین اقتصاد تالاب​ها وابستگی به ابزار و بازار ندارد و به همین دلیل اشتغال و تولید پایداری در آن انجام می​گیرد.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات بیان کرد: به طور کلی اقتصاد تالاب به دلیل خودکفایی و پایدار بودن و سازگاری با طبیعت یک اقتصاد مقاومتی به شمار می​رود. بنابراین احیای تالاب​ها پرداختن به اقتصاد مقاومتی است.

مرمضی اظهار کرد: گردشگری ظرفیت پرارزشی است که ما از آن غافل بوده​ایم و به تازگی یادمان آمده که به توسعه گردشگری در تالاب​ها بپردازیم. البته با وضعیت کنونی تالاب​ها جایی برای توسعه گردشگری وجود ندارد، در حالی که این بخش می​تواند به تنهایی اشتغال کل منطقه را فراهم کند.

وی با بیان این‌که سدسازی از عوامل اصلی نابودی تالاب​هاست، خاطرنشان کرد: سدسازی با هدف توسعه انجام می​گیرد اما نابودی ظرفیتی بزرگ به نام تالاب​ها را به دنبال دارد. واقعا نمی‌دانم ارزش سدها چقدر است که برای احداث آنها باید تالاب از بین برود. با احداث سدها خیلی ضرر کردیم، زیرا محیط زیست و هزاران شغل در تالاب​ها را از دست دادیم.

مشاور استاندار خوزستان در امور حفاظت محیط زیست و شیلات اظهار کرد: استخراج نفت از تهدیدهای دیگر نابودی تالاب​هاست. تالاب هورالعظیم و شادگان به واسطه احداث میادین متعدد نفتی آلوده و خشک شده​اند. آلودگی تالاب​ها زمینه​ای برای ورود گونه مهاجم تیلاپیا شده که به دلیل مقاومت، با شرایط آلودگی سازگاری دارد و ماهیان بومی را می​خورد.

مرمضی تصریح کرد: اگر فقط با رویکرد توسعه جلو برویم و اهمیت تالاب​ها را نادیده بگیریم، به زودی تالاب​های خوزستان خشک و اکوسیستم زنده امروز به طور کامل از بین می​رود.

وی یادآور شد: لازم است کمیته​ای جهت احیای تالاب​ها همچون کمیته احیای دریاچه ارومیه تشکیل و مشکلات تالاب​ها پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha