سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 137340

نه! اصلا اوضاع خوب نیست، ایران بازهم به سوی کم‌آبی پیش می‌رود؛ اوضاع نامناسب بارش‌ها در سال‌جاری آبی، زنگ خطر را ازهم اکنون در اکثر شهرها برای سال آینده به صدا درآورده است.

سلامت نیوز:نه! اصلا اوضاع خوب نیست، ایران بازهم به سوی کم‌آبی پیش می‌رود؛ اوضاع نامناسب بارش‌ها در سال‌جاری آبی، زنگ خطر را ازهم اکنون در اکثر شهرها برای سال آینده به صدا درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه همشهری در ادامه نوشت: نه‌تنها کشاورزان که چشم بر آسمان دوخته‌اند که ببارد، بلکه بسیاری از شهروندان برای رفع تشنگی و تأمین آب مورد نیاز خود دچار دردسر بزرگی خواهند شد. میانگین اگر حساب کنیم کل میزان بارش‌ها از ابتدای مهرماه امسال تا دیروز در مقایسه با بلندمدت بیش از 20درصد کمتر گزارش می‌شود. 22 استان ایران ازجمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، قم، مرکزی، سمنان، اصفهان، لرستان، تهران، یزد، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کرمانشاه، خراسان جنوبی، گلستان، ایلام، همدان و خراسان رضوی به نسبت‌های مختلف شاهد بارش کمتر در 133 روز گذشته نسبت به‌مدت مشابه در بلندمدت هستند.

133 روز از آغاز سال آبی 94-93 می‌گذرد و آمارهای 2 نهاد رسمی از بحرانی بودن وضعیت بارش‌ها در ایران و تشدید خطر کم‌آبی دارد. مردم هم به خوبی متوجه هستند که آسمان شهرها و روستاهای کشور در این مدت کمتر باریده و گویا زمستان امسال زود به بهار رسیده است و نشانی از فصل سرما و بارش نیست. شکوفه زدن زودهنگام درخت‌ها و استفاده نکردن از لباس‌های زمستانی هم خود شاهدی است بر اینکه نه پاییز امسال، پاییز بوده و نه زمستان امسال، رنگ و بویی از زمستان داشته است.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده که از ابتدای مهرماه تا دیروز در مقایسه با بلندمدت 20 .3 درصد و نسبت به پارسال هم 6 .19 درصد ابرها کمتر باریده‌اند. وزارت نیرو اما در گزارشی از کاهش 24 درصدی ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 13بهمن سال آبی 94-93 نسبت به بلندمدت و همچنین سال گذشته خبر داده است. براساس اعلام وزارت نیرو از شش حوضه آبریز اصلی کشور، در سه حوضه دریای خزر، دریاچه ارومیه و سرخس میزان بارش‌ها بیشتر شده اما 3‌حوضه استراتژیک دیگر یعنی خلیج‌فارس و دریای عمان، فلات مرکزی و حوضه مرزی شرق ایران با افت محسوس بارش‌ها مواجه شده است.

سدها خالی‌تر می‌شوند

از سوی دیگر، وزارت نیرو اعلام کرد: در مقایسه با سال آبی گذشته حجم آب موجود در مخزن سدهای بزرگ ایران کاهش یافت. این کاهش با توجه به روند نزولی آورد رودخانه‌ها و ورودی سدهای کشور در یک‌ماه گذشته اتفاق افتاده و میزان ورودی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر این اساس، حجم آب موجود در مخزن سدهای کشور برای نخستین‌ بار از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۳) در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته روند کاهشی در پیش گرفته و 6 .0 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که حجم آب خروجی از سدهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، یک درصد افزایش نشان می‌دهد. ظرفیت کلی مخازن سدهای کشور در زمان کنونی 47.۴ میلیارد مترمکعب است که بر این اساس درصد پُر‌بودن این مخازن در زمان حاضر ۴۱ درصد گزارش شده است.

ایران در شرایط سخت آبی

همزمان وزیر نیرو گفت: هر چند در زمان حاضر ایران از لحاظ منابع نفت، گاز و انرژی غنی است، ولی در حوزه آب دچار محدودیت‌های شدید بوده و در شرایط سختی قرار دارد. به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از سد ایوشان در خرم‌آباد افزود: در این راستا باید راهکارهای اساسی و کارشناسی ارائه و اصول درست مصرف آب رعایت شود. وی بیان کرد: میزان بارندگی در کشور 24درصد کاهش داشته است و درصورتی که همین مقدار درست استفاده شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اکنون 119سد در کشور درحال فعالیت است، گفت: درصورتی که اصول صحیح کشاورزی ازجمله کشت‌های گلخانه‌ای انجام شود نه‌تنها مشکل کم آبی مهار می‌شود بلکه تولید 10برابری نیز به‌دنبال خواهد داشت. وی ادامه داد: همچنین درصورت تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار، محصول سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: طرح باز چرخانی آب روش دیگری در جلوگیری از بحران کم آبی است؛ یعنی به جای استفاده از آب چاه‌ها و رودخانه‌ها از پساب‌های فاضلاب در صنایع استفاده کنیم. چیت چیان با اشاره به اینکه در زمان حاضر در برخی مناطق کشور منابع آب زیر‌زمینی در حال اتمام است، افزود: در 609 دشت و محدوده مطالعاتی کشور میزان آب سطحی و زیرزمینی مشخص شده است تا استفاده از این آب‌ها بر‌مبنای اصول باشد.

ابرهای پایتخت باردار شدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: در هفته گذشته 2 سورتی پرواز جهت بارورسازی ابرهای تهران به‌مدت 5 ساعت انجام گرفته است که نتایج این عملیات در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. به‌گزارش وزارت نیرو، خسرو ارتقایی با بیان اینکه بارورسازی ابرها در شرایط خاص انجام می‌شود، تأکید کرد: این عملیات باید در شرایطی انجام شود که ابرهای مستعد بارش در منطقه وجود داشته باشد و شرایط فیزیکی و آب و هوایی اجازه بارورسازی ابرها را بدهد تا پس از سنجش کامل شرایط آب و هوایی، عملیات انجام شود. او تأکید کرد: اجرای عملیات باروری ابرها تنها می‌تواند 10تا 15درصد موجب افزایش بارندگی آن هم در شرایط مستعد ابری شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha