پزشکی که به یک پرستاری که همکار اوست در محیط کار توهین کرده و حتی بر فرض اینکه درگیری فیزیکی نبوده و فقط لفظی باشد بازهم به آن فرد توهین کرده و در واقع قسم نامه بقراط که در ابتدای شغل خود به آن متعهد شده را زیر پا گذاشته و آن را نقض کرده و در عین حال مرتکب فعل مجرمانه شده است.

قانون درباره درگیری پزشک با پرستار چه می گوید؟

سلامت نیوز:پزشکی که به یک پرستاری که همکار اوست در محیط کار توهین کرده و حتی بر فرض اینکه درگیری فیزیکی نبوده و فقط لفظی باشد بازهم به آن فرد توهین کرده و در واقع قسم نامه بقراط که در ابتدای شغل خود به آن متعهد شده را زیر پا گذاشته و آن را نقض کرده و در عین حال مرتکب فعل مجرمانه شده است.

به گزارش سلامت نیوز، حسین احمدی‌نیاز حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در روزنامه آرمان نوشت: برخورد توهین‌آمیز پزشک با پرستار در یکی از بیمارستان‌های تهران در روزهای گذشته بازتاب زیادی در میان رسانه‌ها داشت. بر اساس اصل 22 قانون اساسی جان، کرامت، حیثیت و شغل افراد مصون از هرگونه تعرض از سوی دولت، اشخاص، نهادها و... است و هیچ‌کس حق ندارد به حرمت دیگران تعرض کند.

طبق قانون مجازات اسلامی  یا طبق قوانین جاری کشور هر نوع عبارت، کلام  یا فعلی که باعث توهین یاهتک حرمت افراد شود جرم محسوب شده و فرد ماهیت تغییر کیفری پیدا می‌کند؛ حتی اگر دو نفر با هم درگیری داشته و در این دعوا کلام زشتی میان آنها منتقل شود شخص سومی که شاهد این دعوا بوده است می‌تواند به ‌دلیل جریحه‌دارشدن احساساتش از دو فرد دیگر شکایت کند. قانون ما به صراحت و زیبایی این مسئله را بیان کرده است و به تمام این نکات در آن توجه شده است اما، به‌رغم تصریح قانون در این زمینه همواره در مورد همه مشاغل اعم از وکلا، پزشکان، معلمین و... متاسفانه نوعی خشونت رفتاری در تعاملات ما وجود دارد و نشان می‌دهد سطح مدارای ما در روابط اجتماعی تا چه حد پایین است.

به عبارت دیگر آن انعطاف‌پذیری که افراد و اشخاص در روابط اجتماعی خود باید از آن برخوردار باشند بسیار پایین است و هرچند وقت یک بار ما شاهد این هستیم که برای مثال دو شهروند برای پارک خودرو با هم گلاویز می‌شوند که حتی منجر به قتل یکی از آنها می‌شود یعنی بابت یک مساله بسیار بی‌اهمیت دو نفر یکدیگر را نابود می‌کنند. انتظار این است که افراد در جامعه بتوانند از درجه‌ای از مدارا و احترام متقابل به یکدیگر برخوردار باشند که متاسفانه به‌دلیل گسترده شدن دامنه خشونت و فقدان مدارا در روابط اجتماعی این اتفاق نیفتاده و ما شاهد این مسائل هستیم.

سازمان نظام پرستاری و سازمان نظام پزشکی برای پزشکان و پرستاران و سازمان نظام وکلا برای کلیه وکلای کشور استانداردهای رفتاری را تعیین کرده است که افراد بر اساس آن قسم یاد می‌کنند که اینچنین رفتار کنند یعنی، افراد قسم یاد می‌کنند تا ادب، نزاکت و حرمت افراد را لحاظ کنند که در غیر این صورت نوعی تخلف برای آن فرد محسوب شده و پیگرد قانونی دارد. به‌عبارت دیگر هم ازمنظر صنفی و سازمانی جرم محسوب شده و قابلیت بررسی و رسیدگی دارد و هم از منظر حقوقی و قانونی و چنین فردی باید مورد تادیب سازمانی این شغل قرار بگیرد و از نظر قانون کشوری هم مجرم شناخته می‌شود.

پزشکی که به یک پرستاری که همکار اوست در محیط کار توهین کرده و حتی بر فرض اینکه درگیری فیزیکی نبوده و فقط لفظی باشد بازهم به آن فرد توهین کرده و در واقع قسم نامه بقراط که در ابتدای شغل خود به آن متعهد شده را زیر پا گذاشته و آن را نقض کرده و در عین حال مرتکب فعل مجرمانه شده است.

در کنار اینکه در بعد داخلی و از منظر قانون کلی و کشوری این مساله قابلیت بررسی دارد حتی نهادهایی که درمورد رفتارهای افراد و منشا ایجاد آنها بررسی کرده و در این زمینه تصمیم می‌گیرند هم می‌توانند در این قضیه مداخله کرده و فرد خاطی را مجازات کنند. بنابراین برخلاف آنچه تصور می‌شود، شکایت به مجامع قضایی درمورد هتک حرمت تنها منحصر به درگیری فیزیکی نبوده و افراد در گفت‌وگو‌ها و کلام‌های خود هم ملزم به رعایت حقوق دیگران و احترام به شخصیت و حدود فردی دیگران هستند و هرگونه تجاوز به حریم شخصی دیگران به هر شکلی اعم از گرفتن فیلم بدون مجوز و تکثیر آن تا توهین لفظی و استفاده از الفاظ توهین‌آمیز در کلام در برخورد با دیگران مشمول  قانون است و افراد می‌توانند با اعاده حیثیت خود از مجامع قضایی حق و حقوق خود را استیفا کنند.

استفاده از دوربین مخفی برای سنجش واکنش افراد و بررسی آستانه تحمل هر فرد در برخورد با مسائل مختلف در همه جای دنیا چند سالی است که باب شده است و هنگامی که این روش در ایران مورد استفاده قرار گرفت نتایج آن نشان داد آستانه صبر و تحمل و مدارا در میان ایرانیان پایین است. در کشورهای دیگر وقتی افراد با این صحنه‌های غیرطبیعی و رفتارهای خلاف میل خود مواجه می‌شوند ابتدا صبر کرده و فکر می‌کنند که چرا فرد این رفتار غیرطبیعی را انجام می‌دهد اما در ایران چون طرف فکر نمی‌کند در معرض آزمایش قرار داشته و در مقابل دوربین مخفی است بدون فکر سریعا واکنش نشان می‌دهد و این نشان می‌دهد صبر و تحمل در ایرانیان پایین است و خشونت در روابط اجتماعی درحال گسترش است. بنابراین باید گفت بی‌اطلاعی از قانون، ضعف مدارا و احترام متقابل باعث اتفاقاتی از این دست می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    3 1
    کسی تا به حال نبوده که واقعا عواقب کار حضرات نخبه رو بهشون گوش زد کنه! باز هم از سلامت نیوز کمال قدردانی را داریم
  • محبوب ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    3 1
    واقعا براى اين همه تبعيض متاسفم