سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 137358

رژیم های ناسالم که بدن را از مواد مغذی حیاتی محروم می کند و باعث کاهش وزن چشم گیری می شود، نتیجه معکوس خواهد داشت. در واقع افرادی که روزی کمتر از هزار و ۲۰۰کالری مصرف می کنند، روند سوخت و ساز بدنشان کند می شود.

آنچه باید درباره سوخت و ساز بدن بدانیم

سلامت نیوز:رژیم های ناسالم که بدن را از مواد مغذی حیاتی محروم می کند و باعث کاهش وزن چشم گیری می شود، نتیجه معکوس خواهد داشت. در واقع افرادی که روزی کمتر از هزار و ۲۰۰کالری مصرف می کنند، روند سوخت و ساز بدنشان کند می شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان نوشت: اغلب ما فکر می کنیم سوخت و ساز (متابولیسم) به میزان کالری که بدن می سوزاند، گفته می شود این در حالی است که متابولیسم با میزان سوخت و ساز پایه (BMR) که بر حسب مقدار عضله نسبت به چربی در بدن افزایش پیدا می کند، ارتباط دارد. متابولیسم یعنی روندی که طی آن سلول ها مواد مغذی غذا را برای انرژی می شکنند تا بتوانند کارهای متفاوت و لازم را برای فعالیت قلب، هاضمه، تنفس، گردش خون و... انجام دهند. اما آن چه به نقل از سایت «Readers digest» در مورد سوخت و ساز بدن کمتر به آن توجه می شود، به قرار زیر است:

* غده تیروئید روند سوخت و ساز را کنترل می کند: روند سوخت و ساز بدن از طریق غده تیروئید کنترل می شود. در زمان تولید انرژی، پروتئین، تنظیم هورمون، روند هضم و... مغز به غده تیروئید پیغام ارسال می کند.

تیروئید کم کار تنها روی وزن تاثیر نمی گذارد: بسیاری از افراد که مشکل کم کردن وزن دارند عنوان می کنند که تیروئید کم کار دارند، یعنی میزان سوخت و ساز آنها پایین است. کم کاری تیروئید تنها روی وزن تاثیر نمی گذارد بلکه علاوه بر افزایش وزن باعث خستگی مفرط، افسردگی، ریزش مو و خشکی پوست نیز می شود که تنها با مصرف داروهای درمان تیروئید قابل رفع است.

* به طور معمول اندازه بدن میزان سوخت و ساز را مشخص می کند: این تصور که افراد لاغرتر و کم سن دارای میزان سوخت و ساز پایه بیشتری هستند یا توانایی مصرف کالری را دارند، نادرست است در واقع اندازه بدن و ترکیب آن (بافت های چربی و بافت های عضلانی) مشخص می کند که چه میزان سوخت (مواد مغذی) برای تولید انرژی مورد نیاز بدن لازم است. در نتیجه هرچه بدن بزرگ تر باشد، به سوخت بیشتری نیاز دارد و متعاقبا میزان سوخت و ساز پایه نیز افزایش می یابد.

* ورزش منظم سوخت و ساز را افزایش می دهد: افزایش فعالیت جسمی یعنی افزایش میزان سوخت و ساز پایه. ورزش های مفید برای سلامت قلب و عروق باید به گونه ای باشد که ضربان قلب افزایش پیدا کند. انجام تمرین های مقاومتی، در افزایش میزان سوخت و ساز پایه بسیار موثر است. هرچه توده عضلات بیشتر باشد، بدن سریع تر کالری می سوزاند.

* روند سوخت و ساز با بالا رفتن سن کند می شود: از اوایل دهه دوم زندگی، سوخت و ساز پایه (BMR) هر ۱۰ سال تقریبا ۲ درصد کند می شود که می توان ۲ دلیل را برای آن برشمرد:

۱ - از دست دادن بافت عضله با بالا رفتن سن. ۲ - کاهش فعالیت های فیزیکی.

* عوامل دیگری که روی سوخت و ساز تاثیر می گذارد: ژن هر انسان نیز می تواند در میزان سوخت کالری نقش داشته باشد. به عنوان مثال اگر خانواده شما به طور طبیعی لاغرند، این احتمال وجود دارد که هرچه بخورید لاغر می مانید.

* رژیم های ناسالم: رژیم های ناسالم که بدن را از مواد مغذی حیاتی محروم می کند و باعث کاهش وزن چشم گیری می شود، نتیجه معکوس خواهد داشت. در واقع افرادی که روزی کمتر از هزار و ۲۰۰کالری مصرف می کنند، روند سوخت و ساز بدنشان کند می شود.

* برای کاهش وزن، هر ۲ تا ۳ ساعت بخورید: بهترین راه برای خارج کردن بدن از حالت گرسنگی سوخت رسانی به آن از طریق مصرف مواد غذایی سالم است. برخی معتقدند به جای فاصله های طولانی بین هر وعده غذایی، روزی ۳ وعده غذایی کوچک تر و ۲ اسنک سالم بخورید تا میزان سوخت کالری افزایش یابد.

* افزایش دادن سوخت و ساز پایه با محرک ها: در کنار ورزش، تمرینات مقاومتی و مصرف وعده های غذایی کوچک و سالم، می توان سوخت و ساز پایه (BMR) بدن را با مصرف موادی مانند ادویه و قهوه افزایش داد. خوردن یک فنجان قهوه قبل از ورزش می تواند سوخت و ساز پایه را تا ۳ درصد افزایش دهد. در حالی که پودرهای کاهش وزن، نوشیدنی ها و قرص های کاهش وزن و مصرف بیش از حد کافئین می تواند خطرناک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha