سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 137364

مدیرکل محیط‌زیست تهران می‌گوید تهران تا پیش از عید با بحران آب مواجه خواهد بود.

سلامت نیوز: مدیرکل محیط‌زیست تهران می‌گوید تهران تا پیش از عید با بحران آب مواجه خواهد بود.

محمدهادی حیدرزاده در گفت‌وگو با «نسیم» با بیان اینکه سدماملو تنها شش‌ماه مصرف آب تهران را می‌تواند تامین کند، گفت: با روند فعلی بارش‌ها، محدودیت‌های آبی شهر تهران از قبل از تابستان اجرا می‌شود. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: محدودیت منابع آب تهران بسیار جدی است و در نیمه بهمن‌ماه بارش‌ها پایین‌تر از استاندارد بوده و به همین دلیل صرفه‌جویی تنها گزینه پیش‌روی شهروندان تهرانی است.
در همین حال درصد مقایسه آمار بارندگی ایستگاه‌های باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو شامل ١٠ایستگاه بیلقان، رودک جاجرود، آرموت، آب‌های سطحی تهران، فیروز‌کوه، نساء، سیرا، سد امیرکبیر، لتیان و پلور (لار) تا تاریخ ١١بهمن‌ماه گذشته در سال آبی ٩٤-٩٣ به نسبت متوسط درازمدت حکایت از کاهشی برابر با ٧٦/٢٤درصد دارد.
کارشناسان سازمان هواشناسی نیز می‌گویند بارش‌های دی‌ماه نیز به‌تنهایی ۷۶درصد کاهش داشته است. در شرایطی که سال آبی جاری در حال اتمام است و شواهد نیز حکایت از نبود بارش قابل‌توجه تا پیش از پایان این آمار است، همین آمار به‌تنهایی وضعیت بغرنج شهر تهران به‌لحاظ منابع آبی را نشان می‌دهد.
از ابتدای مهرماه تا نیمه‌دی ماه حجم بارندگی به ٤/٩٤میلیمتر می‌رسد در صورتی که در زمان مشابه در سال گذشته ٩٨/١١٠میلیمتر و در درازمدت به‌طور متوسط ٤/١٠٨میلیمتر بوده است.
به گزارش ایسنا، از سوی دیگر حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین‌کننده آب استان تهران از ابتدای مهرماه تا روز ٢٤دی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با ۵۴میلیون‌مترمکعب کاهش به ۳۵۷میلیون‌مترمکعب رسیده است. بر این اساس حجم آب موجود در مخزن سدهای پنج‌گانه استان تهران در حالی به ۳۵۷میلیون‌مترمکعب رسید که در زمان مشابه سال گذشته ۴۱۲میلیون‌مترمکعب آب در سدهای تهران ذخیره شده بود.
همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا روز بیست‌و‌چهارم‌دی حجم آب ورودی به مخازن سدها با کاهش ۱۶درصدی نسبت به زمان مشابه در سال آبی گذشته روبه‌رو بوده به‌گونه‌ای که حجم آب ورودی به ۱۶۸میلیون‌مترمکعب رسیده است. بنابرآمار، در روز بیست‌وچهارم دی حجم ذخیره آب در مخزن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب ۶۸، ۲۶، ۱۳، ۱۴۶ و ۱۰۴میلیون‌مترمکعب بود. همچنین در سه‌هفته نخست دی‌ماه حدود شش میلیمتر بارندگی صورت گرفته که در مقایسه با دوره بلندمدت ۷۶درصد کاهش را نشان می‌دهد.
با توجه به کاهش بارندگی نسبت به دوسال گذشته که سال‌های خشک و کم‌آب بودند باز هم از بارندگی کاسته شده و این مساله بیانگر وجود بحران آب در تهران است که مدیریت مصرف بیشتری را می‌طلبد. تهران، روزهای آخر تابستان و اوایل پاییز امسال را با هراس بی‌آبی سر کرد. سدهای اصلی تامین‌کننده آب این شهر ١٠میلیون‌نفری درحال خشک‌شدن بودند و چشم امید همه به آغاز فصل جدید بارش بود، اما کم‌بارشی‌های اخیر وضع را به‌گونه‌ای رقم زده که باید گفت با این حساب بحران کم‌آبی و بی‌آبی این کلانشهر همچنان ادامه دارد و وضع به‌مراتب از این هم بدتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی کرمی ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    تلاشگران عرصه سلامت سلام لطفا این مطلب را در سایتتان قرار دهید: en پدافند غیر عامل در مقابله با بحران آب در تهران پروفسور علی کرمی استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله بحران کمبود آب در کشور و بخصوص کلان شهر تهران بسیار جدی است زنگ خطر ها از ماه ها پیش به صدا در امده است ولی گویا هنوز مردم و مسئولین آن را جدی نگرفته اند . بنابرآمار، در روز بیست‌وچهارم دی حجم ذخیره آب در مخزن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب ۶۸، ۲۶، ۱۳، ۱۴۶ و ۱۰۴میلیون‌مترمکعب بود. همچنین در سه‌هفته نخست دی‌ماه حدود شش میلیمتر بارندگی صورت گرفته که در مقایسه با دوره بلندمدت ۷۶درصد کاهش را نشان می‌دهد. با توجه به کاهش بارندگی نسبت به دوسال گذشته که سال‌های خشک و کم‌آب بودند باز هم از بارندگی کاسته شده و این مساله بیانگر وجود بحران آب در تهران است که مدیریت مصرف بیشتری را می‌طلبد. تهران، روزهای آخر تابستان و اوایل پاییز امسال را با هراس بی‌آبی سر کرد. سدهای اصلی تامین‌کننده آب این شهر ١٠میلیون‌نفری درحال خشک‌شدن بودند و چشم امید همه به آغاز فصل جدید بارش بود، اما کم‌بارشی‌های اخیر وضع را به‌گونه‌ای رقم زده که باید گفت با این حساب بحران کم‌آبی و بی‌آبی این کلانشهر همچنان ادامه دارد و وضع به‌مراتب از این هم بدتر خواهد شد. پس چه میتواند کرد. مقابله پیش از بحران این اصل مهم پدافند غیر عامل است نباید بنشینیم تا فاجعه برسد . کمبود و یا قطع آب شوخی نیست سلامت جامعه با آب است در صورت هرگونه اختلال در رساندن آب سالم به کلان شهری با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت فاجعه ای بزرگ رخ خواهد داد. تنها راه مدیریت مصرف آب است هر قطره آب در تهران باید مدیریت شود. از سرچشم ه تا شیر آب منازل، کارخانجات و صنایع و ....... تنها راه پدافند غیر عامل در مدیریت بحران کاهش آب قبل از شروع بحرانی جدی یعنی قطع جیره بندی و استفاده از چاه ها و روش های دیگر است. در جهان بروی این موضوع کار شده است. آب اشامیدنی با آب مصرفی برای شستشو و حمام فرق دارد هزینه آبی که برای شرب در تهران مصرف می شود بسیار بالاست ولی متاسفانه همین آب برای همه مصارف حتی ابیاری باغچه ها شستن خودرو و زمین و حیاط و لباس و حمام و.... استفاده می شود این منطقی نیست و در کشوری کم آب چون ایران باید چاره کرد هر چند مصرف اصلی آب در کشور برای کشاورزی است ولی تامین آب شهرهای بزرگ الویتی است انکار ناپذیر. پدافند غیر عامل در این موضوع توصیه می کند مدیران باید برنامه ای اضطراری برای مصرف آب در تهران داشته باشند سازمان پدافند غیر عامل باید بروی موضوع کار کند وزارت نیرو و سازمان آب باید برنامه جدی را برای مقابله با این بحران داشته باشد و همه پیش بینی های لازم قبل از بروز خطر تهیه و برای اقدام ازمایش شوند