شاخص‌های آلودگی هوا در استان جنوبی كشور، سال‌هاست كه حد مجاز و استاندارد را زیر پا گذاشته و كلماتی مانند «هشدار» و «اضطرار» برای ساكنان خوزستان جایگاه مشخصی در زندگی روزمره پیدا كرده است.

رشد پنج‌برابری سرطان به دلیل افزایش آلودگی هوا در خوزستان؟

سلامت نیوز: شاخص‌های آلودگی هوا در استان جنوبی كشور، سال‌هاست كه حد مجاز و استاندارد را زیر پا گذاشته و كلماتی مانند «هشدار» و «اضطرار» برای ساكنان خوزستان جایگاه مشخصی در زندگی روزمره پیدا كرده است.

نمایندگان استان بندر و دریا در مجلس می‌گویند كه سابقه شروع آلودگی هوا در این استان را باید از سال ٨٠ دانست كه در نیمه دهه ٨٠ هم بروز آلودگی‌ها به اوج خود رسیده است. اما شهروندان خوزستانی از یاد نبرده‌اند كه سال گذشته، دلایل پیچیده‌ای سبب شد تا حداقل ٢٠ هزار نفر از ساكنان خوزستان به دلیل بیماری‌هایی كه عمدتا منشأ تنفسی داشت راهی بیمارستان‌ها شوند. امسال هم اوضاع هوای استان چندان بهتر از سال گذشته نبوده و در اوایل زمستان مسوولان دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز خبر دادند كه تعداد مراجعان ناشی از مشكلات تنفسی و بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه كه عمدتا بر اثر آلودگی هوا دچار مشكل شده‌اند نگران‌كننده است.

در حالی كه برخی اخبار غیر رسمی از رشد پنج‌برابری سرطان به دلیل افزایش آلودگی هوا در استان خوزستان خبر می‌دهد، شدت آلودگی و ریز‌گردهای سیال كار را به جایی رساند كه هفته گذشته مدارس اهواز كه از سال‌ها قبل رتبه آلوده‌ترین شهر جهان را از آن خود كرد، تعطیل شدند. اما هیات دولت كه می‌خواست راه بادوامی برای مقابله با افزایش آلودگی هوای استان جنوبی كشور پیدا كند، در نشست یكشنبه شب خود مقرر كرد كه وزارت بهداشت هم در كنار سایر نهادهای متولی، بررسی آلودگی هوا و پدیده ریز‌گردهای استان خوزستان را مورد بررسی قرار دهد.

خسرو صادق‌نیت، مدیركل دفتر سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره وظایف وزارت بهداشت در راستای دستور رییس‌جمهوری گفت: «درباره بحث آلودگی هوای شهرها و از جمله اهواز، طبق قانون متولی سنجش و كنترل آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست است و وظیفه وزارت بهداشت، اطلاع‌رسانی و مهم‌تر از آن، اقدامات درمانی و تعیین بار بیماری‌های ناشی از آلودگی هواست.»

وی در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت بیماری‌ها و مشكلات ایجاد‌شده برای سلامت ساكنان استان خوزستان بر اثر آلودگی هوا گفت: «برخی بیماری‌ها، حاد است و برخی مزمن كه بررسی و اظهارنظر درباره آنها نیازمند زمان است. ما در حال جمع‌آوری اطلاعات و بررسی بیماری‌های ایجادشده در استان بر اثر آلودگی هوا هستیم و فكر می‌كنم نتیجه این بررسی‌ها تا هفته آینده مشخص خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha