وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی چهاربرند بیمارستان «میلاد» خبر داد و گفت: ساخت چهاربیمارستان فوق‌تخصصی همانند میلاد در دستور کار قرار گرفته است.

سلامت نیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی چهاربرند بیمارستان «میلاد» خبر داد و گفت: ساخت چهاربیمارستان فوق‌تخصصی همانند میلاد در دستور کار قرار گرفته است.

این اتفاق را می‌توان آغاز دوباره سازمان تامین‌اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیمارستان‌سازی در کشور دانست چرا که براساس آمار‌های رسمی سازمان تامین‌اجتماعی، این سازمان طی سال‌های ١٣٧٢ تا ١٣٧٦ و در دولت سازندگی علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی، ٢٤بیمارستان، طی سال‌های ١٣٧٦ تا ١٣٨٤ و در دولت اصلاحات سیدمحمد خاتمی، ٢١بیمارستان و در دولت عدالت‌محور محمود احمدی‌نژاد طی هشت‌سال از سال١٣٨٤ تا ١٣٩٢ تنها یک بیمارستان ساخت و عملا ساخت بیمارستان از سوی سازمان تامین‌اجتماعی در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد متوقف شده بود. بر همین اساس، علی ربیعی در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید بیمارستان آیت‌الله کاشانی در جمع خبرنگاران گفت: امسال همزمان با دهه‌فجر چهاربیمارستان در استان‌های کرمان، ایلام، زابل و همچنین بیمارستان آیت‌الله کاشانی در تهران افتتاح می‌شود.


وی با بیان اینکه سازمان تامین‌اجتماعی، ۵۰درصد از امر درمان مردم را برعهده دارد، گفت: ارایه خدمات‌درمانی بیش از ۳۹میلیون ‌بیمه‌شده برعهده این سازمان است و با این وجود بار مالی به دولت تحمیل نمی‌کند. وی تاکید کرد: در تمامی بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی و همچنین چهارشهری که تمامی تولید خدمات درمانی برعهده تامین‌اجتماعی است، خدمات درمانی صددرصد رایگان به بیمه‌شدگان ارایه می‌شود. وی از ایجاد چهاربیمارستان فوق‌تخصصی همانند میلاد در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای راه‌اندازی این چهاربیمارستان در دستور کار قرار گرفته است. ربیعی از اختصاص ۱۲هزارمیلیاردتومان در بخش درمان تامین‌اجتماعی خبر داد و گفت: در هر جلسه شورای‌عالی بیمه، خدمات جدیدی برای پوشش داروهای بیماران صعب‌العلاج ارایه کرده‌ایم. وی گفت: یکی از برنامه‌های تامین‌اجتماعی ارایه خدمات درمانی در مناطق کارگرنشین و حاشیه‌ای است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد مسکن امید بازنشستگان گفت: تصمیم گرفته‌ایم ۱۵۰میلیاردتومان برای مسکن امید بازنشستگان اختصاص دهیم.


استقبال بالای مردم از بیمارستان‌های سازمان تامین‌اجتماعی
درحال‌حاضر بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی در تهران و سایر استان‌ها و شهر‌های ایران جای سوزن انداختن ندارد. آمار‌های سازمان تامین‌اجتماعی نیز موید این موضوع است. به‌طوری‌که براساس آمار رسمی سازمان تامین‌اجتماعی تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی این سازمان در کل کشور از ١٥میلیون‌نفر سالانه به ٦٢میلیون‌نفر در سال رسیده است. افزایش تعداد مراجعان به مراکز درمانی سازمان تامین‌اجتماعی در کل کشور در حالی افزایش بسیار بالایی طی سال‌های اخیر داشته است که تعداد بیمارستان‌های ساخته‌شده در ٢٠سال اخیر متناسب با حجم افزایش مراجعه‌کنندگان نبوده است. عملکرد ضعیف سازمان تامین‌اجتماعی در دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد که با شعار عدالت‌محوری روی‌کارآمد در شرایطی بود که برخی این عملکرد را نتیجه سیاسی‌کاری در سازمان تامین‌اجتماعی تحلیل می‌کنند؛ رفت‌وآمد بسیار مدیران، حواشی سیاسی حضور مدیرانی مانند سعید مرتضوی و... .
از سوی دیگر گروهی از کارشناسان معتقدند بیمارستان‌سازی وظیفه ذاتی سازمان تامین‌اجتماعی نیست اما پروژه‌های نیمه‌تمام بیمارستان‌سازی از سوی سازمان تامین‌اجتماعی در شهر‌های ماهشهر و عسلویه نشان می‌دهد دولت احمدی‌نژاد بنا به دلایلی دیگر، سهم ناچیزی در بیمارستان‌سازی داشته است. از سوی دیگر، کاهش محسوس آمار بیمارستان‌سازی در دولت نهم و دهم در شرایطی است که این مساله زمینه‌ساز تحمیل مشکلات زیادی به بیمارستان‌های این سازمان شده است. به‌طوری‌که هم‌اکنون درصد تخت روزاشغالی در بیمارستان‌های سازمان تامین‌اجتماعی در کل کشور از ٦٤درصد سال١٣٧٦ به ٧٧درصد سال١٣٨٩ و ٧٥درصد سال١٣٩٠ رسیده است. از طرف دیگر در حالی روند بیمارستان‌سازی از سوی سازمان تامین‌اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد متوقف شد که درآمد‌های این سازمان همزمان افزایش چشم‌گیری داشته است؛ منابع مالی سازمان تامین‌اجتماعی از ٤٧٥میلیاردتومان سال١٣٨٣ به دوهزارو٧٧٤میلیاردتومان در سال١٣٩٠ رسیده است.


معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی: ساخت مراکز درمانی براساس عدالت نبوده است
معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی نیز در این رابطه گفت: توزیع بیمارستان‌های ملکی تامین‌اجتماعی براساس عدالت و سرانه جمعیتی نبوده است که باید در این جهت پیش برویم. علی همتی اظهار کرد: سازمان تامین‌اجتماعی ٧٧بیمارستان و ٢٥٠مرکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور دارد که این مراکز به بیش از ٣٩میلیون‌نفر از بیمه‌شدگان خدمات ارایه می‌کنند. وی با اشاره به اینکه طول عمر مفید بیمارستان‌ها ٣٠سال است، گفت: در حال حاضر اکثر بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی بالای ٣٠سال عمر دارند و بیمارستان قدیمی آیت‌الله کاشانی نیز ٥٠سال قدمت داشته است. وی گفت باید در بیمارستان آیت‌الله کاشانی در یک‌منطقه سنتی کارگرنشین که قشر ضعیف جامعه در آن زندگی می‌کنند از لحاظ خدمات بهداشتی و درمانی خدمات ویژه‌تری ارایه شود. وی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت خدمات درمانی سازمان تامین‌اجتماعی در اولویت سازمان قرار گرفته است، گفت: در شرق تهران بیمارستان لواسانی در حال بازسازی و نوسازی است و بیمارستان‌های فیاض‌بخش، معیری و هدایت نیز در تهران در حال نوسازی هستند. همتی به مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعضی از بیمارستان‌ها در برابر حوادث طبیعی مقاوم نیستند و با وقوع کوچک‌ترین حادثه‌ای امکان تخریب آنها وجود دارد که در همین راستا ٢٢٠برنامه برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها عملیاتی کردیم. وی به عدالت در ارایه خدمات درمانی اشاره کرد و گفت: تاکنون نحوه توزیع بیمارستان‌ها و مراکز ملکی براساس عدالت و سرانه جمعیتی نبوده است که باید با تغییر رویه در این جهت اقدام کنیم. وی خاطرنشان کرد: تاکنون ٢٦مرکز درمانی عملیات ساخت آن آغاز شده و حدود ٢٣مرکز دیگر نیز زمین آن تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha