سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 137377

دکتر علی محرابی کارشناس دندان پزشکی و بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دندان پزشکی‌ها برای شست و شوی دهان و ساکشن بزاق دهان بیمار از آب استفاده می‌کنند که میزان مصرف آب برای شست و شوی دهان تنها چند لیتر در روز است اما یونیت‌های دندان پزشکی برای ساکشن بزاق دهان بیمار در هر دقیقه به طور متوسط ده تا دوازده لیتر آب مصرف می‌کنند.

سلامت نیوز:دکتر علی محرابی کارشناس دندان پزشکی و بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: دندان پزشکی‌ها برای شست و شوی دهان و ساکشن بزاق دهان بیمار از آب استفاده می‌کنند که میزان مصرف آب برای شست و شوی دهان تنها چند لیتر در روز است اما یونیت‌های دندان پزشکی برای ساکشن بزاق دهان بیمار در هر دقیقه به طور متوسط ده تا دوازده لیتر آب مصرف می‌کنند.

محرابی افزود: سه نوع یونیت دندان پزشکی در دنیا ساخته شده‌اند که نوع اول برای ساکشن بزاق از آب استفاده می‌کند، نوع دوم با کمپرسورهای هوا کار می‌کنند و نوع سوم که بهترین نوع هستند با ساکشن مرکزی بزاق دهان بیمار را مکش می‌کنند.


وی افزود: 90 درصد یونیت‌های دندان پزشکی کشور از نوع اول هستند و از آب برای ایجاد خلا و مکش بزاق دهان بیمار استفاده می‌کنند و برخی از یونیت‌ها حتی در هر دقیقه برای ساکشن بزاق بیمار تا بیست لیتر آب مصرف می‌کنند.

محرابی گفت: طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده سالانه بیش از یک میلیارد لیتر آب در دندان پزشکی‌ها برای ساکشن بزاق بیمار هدر می‌رود و البته وزارت بهداشت در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات درصدد کاهش میزان مصرف آب در دندان پزشکی‌ها است زیرا یونیت‌هایی که با آب کار می‌کنند دارای مشکلاتی هستند.

این کارشناس دندان پزشکی و بهداشت در خصوص فاضلاب‌های دندان پزشکی گفت: خطر زیست محیطی بزاق دهان چندان بالا نیست اما ورود ماده آمالگام به محیط زیست که در دندان پزشکی استفاده می‌شود و در ساخت آن جیوه به کار رفته وارد خطرناک است.

وی گفت: برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از ورود آمالگام به محیط زیست تدوین و ابلاغ شده است و برنامه‌هایی برای باز آموزی و آموزش سالانه پزشکان و دندان پزشکان برگزار می‌َشود تا راهکارهای جدید برای مقابله با مشکلاتی همچون ورود فاضلاب‌های پزشکی به محیط زیست و انتقال عفونت‌ها به آن‌ها ارائه شود.

محرابی در خصوص کاهش مصرف آب در دندان پزشکی‌ها نیز تاکید کرد که وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای جلوگیری از هدر رفتن آن توسط یونیت‌های دندان پزشکی در نظر گرفته و باید یونیت‌ها به سیستم ساکشن مرکزی مجهز شوند و معاونت درمان وزارت بهداشت نیز به این مساله حساس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha