سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 137378

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، گفت: دیر ازدواج کردن، علاوه بر کاهش توان باروری زنان، احتمال تولد نوزاد بیمار و معلول در جامعه را هم به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، گفت: دیر ازدواج کردن، علاوه بر کاهش توان باروری زنان، احتمال تولد نوزاد بیمار و معلول در جامعه را هم به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمداسماعیل مطلق با بیان اینکه متولیان و کار‌شناسان حاضر در جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان باید روند رو به افزایش ازدواج‌های دیرهنگام را به صورت دقیق رصد کنند افزود: جمعیت زیادی از زوج‌های جوان بین تولد فرزند اول و دومشان، پنج سال فاصله می‌اندازند که هیچ کدام از این آمار‌ها، مطلوب آمارهای جمعیتی کشور ما نیست.

وی با اشاره به اینکه بهترین سن باروری برای زنان، 18 تا 35 سالگی است، تاکیدکرد: در برخی استان‌ها مثل تهران، گیلان، اصفهان و مازندران، سن مناسب ازدواج پنج تا ده سال افزایش پیدا کرده است. ضمن این که براساس آمار‌ها، حدود14 درصد زوج‌ها پس از سه سال بچه‌دار می‌شوند و حدود 19 درصد دیگر از زوج‌ها فقط یک فرزند دارند.

مطلق یادآور شد: با وجود اینکه در سیاست‌های کلی افزایش جمعیت در مورد ازدواج جوانان حساب ویژه‌ای باز شده، اما به نظر می‌رسد باید برنامه‌های تشویقی ازدواج به سمت ازدواج جوانانی سوق داده شود که سنشان از سن معمول ازدواج فرا‌تر رفته است زیرا در صورت ازدواج نکردن دائمی آن‌ها، در چند سال آینده با انبوهی از مردان و زنان مسنی روبه‌رو خواهیم بود که نه ازدواج کرده‌اند، نه صاحب فرزند هستند.

وی تصریح کرد: در این شرایط، بدیهی است که تامین مسکن، حمایت از اشتغال، ارائه تسهیلات تشویقی ازدواج و تامین رفاه آینده زوج‌های جوان و نوزادانشان، برنامه‌هایی است که می‌تواند وضع نامطلوب موجود را بهبود ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha