سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳

شرکت دخانیات ایران آماری از میزان تولید، کشفیات و سطح زیر کشت توتون و تنباکو را در سایت خود قرار داده که با گفته‌های مدیر نظارت و صیانت از تولید این شرکت تناقض دارد.

سلامت نیوز: شرکت دخانیات ایران آماری از میزان تولید، کشفیات و سطح زیر کشت توتون و تنباکو را در سایت خود قرار داده که با گفته‌های مدیر نظارت و صیانت از تولید این شرکت تناقض دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش محمدرضا تاجدار، مدیر نظارت و صیانت از تولید شرکت دخانیات در "دومین همایش استانی و کارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق کالای دخانی و بررسی قوانین جدید مقابله با قاچاق کالا" در کرمان مطالبی را درباره تولید و کشفیات سیگار و سطح زیر کشت توتون و تنباکو مطرح کرد که این آمار تفاوت زیادی با آمار اعلام شده روی سایت این شرکت دارد.

رشد کشفیات سیگار 54 درصد یا 20 برابر؟!

وی درباره آمار کشفیات سیگار در سال گذشته و امسال گفته بود که در سال گذشته 2000 کارتن سیگار در کشور کشف شده درصورتیکه در سال جاری بیش از 30 هزار کارتن سیگار کشف شده است و تا پایان سال به 40 هزار کارتن می‌رسیم.

به عبارت دیگر بر اساس گفته‌های تاجدار، میزان کشفیات سیگار در سال جاری نسبت به سال گذشته به حدود 20 برابر می‌رسد.

این در حالی است که بر اساس آمار منتشره در سایت شرکت دخانیات میزان کشفیات سیگار در شش ماهه نخست سال جاری 244 میلیون نخ و در مدت مشابه سال گذشته برابر 168 میلیون نخ بوده است که رشد 54 درصدی را تجربه کرده است.

بنابراین احتمال اینکه در نیمه دوم سال جاری رشد 54 درصدی کشفیات سیگار به افزایش 20 برابری برسد کاملا دور از ذهن است.

اما در این میان می‌توان دلیل افزایش کشفیات سیگار را نیز مورد بررسی قرار داد. گرچه شرکت دخانیات در سال جاری میزان گشت‌ها و بازرسی‌های خود را افزایش داده اما به نظر می‌رسد که افزایش میزان کشفیات صرفا به دلیل افزایش حجم قاچاق سیگار بوده است چرا که چنین افزایشی نمی‌تواند صرفا به دلیل افزایش گشت‌ها میسر شود.

سطح زیر کشت توتون و تنباکو بالاخره چقدر است؟

از سوی دیگر تاجدار سطح زیر کشت توتون و تنباکو را در سال جاری 8000 هکتار عنوان کرده و گفته که از 8000 کشاورز خرید می‌کنیم، بنابراین مسئولان باید در وضع مالیات به این مسائل و اشتغال این افراد توجه کنند.

آمار اعلام شده از سوی مدیر نظارت و صیانت از تولید شرکت دخانیات در حالی اعلام می‌شود که شرکت دخانیات سطح زیر کشت توتون را در سال جاری تا پایان سال معادل 6750 هکتار عنوان کرده است.

تناقض در آمار تولید واقعی سیگار

اما یکی از اختلافات فاحش بین این صحبت‌ها و آمار سایت مربوط به برنامه‌ریزی و تولید واقعی سیگار در سال جاری است.

تاجدار اعلام کرده که قرار بود در سال جاری 34 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید کنیم که در حال حاضر به تولید 10 میلیارد نخ هم نرسیده‌ایم.

هرچند که آمار سایت شرکت دخانیات در هشت ماهه نرسیدن به مرز تولید 10 میلیارد نخ را تایید کرده و رقمی در حدود 7.7 میلیارد نخ را نشان می‌دهد اما این سایت برنامه تولید این شرکت را در این مدت حدود 7.8 میلیارد نخ اعلام کرده است در صورتی که تاجدار صحبت از برنامه تولید 34 میلیارد نخ به میان آورده است.

به این ترتیب مشخص نیست که چنین اختلاف فاحشی در آمار اعلام شده به چه دلیلی است و کدام یک از این آمارها به عنوان آمار واقعی قابل استناد است. هرچند به نظر می‌رسد گفته‌های تاجدار تا حدودی به واقعیت نزدیک تر باشد.

لازم به ذکر است که پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای شنیدن پاسخ رییس شرکت دخانیات ایران در این زمینه بی نتیجه ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha