چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1374

مواد معدنی گویا فقط روی جدول تناوبی مشاهده می‌شود و هیچ اثری از آنها در برنامه غذایی مردم نیست.

مواد معدنی مورد نیاز بدن چست؟

به گزارش سلامت نیوز، جالب است بدانید كه مواد معدنی نیز به اندازه ویتامین‌ها برای حفظ سلامتی شما مهم هستند. مواد معدنی برحسب تركیبات خود، بر فعالیت آنزیم‌ها، انقباض ماهیچه‌ها و عملكرد سلول‌ها تاثیر می‌گذارند و حتی سلامت غده تیروئید بدن را نیز تضمین می‌كنند. اما لازم نیست برای اطمینان یافتن از اینكه بدنتان مواد معدنی مورد نیاز را دریافت می‌كند، به جدول تناوبی رجوع كنید. دنبال‌كردن یك برنامه غذایی سالم كافی است.
ید
فواید: این ماده معدنی مفید، به تنظیم متابولیسم بدن و تولید هورمون‌های تیروئید كمك می‌كند.
منابع: نمك (نوع یددار)، ماست و علف دریایی
علائم كمبود: كمبود ید باعث كاهش فعالیت تیروئید و در نتیجه پایین آمدن متابولیسم بدن می‌شود.
منیزیم
فواید: منیزیم به ارسال تكانه‌های عصبی و انتقال انرژی بین سلول‌ها كمك می‌كند. همچنین در سنتز پروتئین و فعال‌سازی آنزیم‌های خاص مفید است.
منابع: حبوبات، دانه‌ها و سبزیجات و همچنین فرآورده‌های سبوس‌دار، آجیل و آب معدنی.
علائم كمبود: پایین بودن سطح منیزیم بدن باعث می‌شود فرد مستعد بیماری‌های قلبی-عروقی، دچار اختلالات كلیه، حالت تهوع و نارسایی رشد شود. همچنین فرد ممكن است دچار كج‌خلقی، بی‌خوابی، انقباض عضلانی و در موارد حاد، حتی توهم شود.
سدیم
فواید: سدیم به تنظیم فشار و غلظت خون بدن كمك می‌كند و عملكرد ماهیچه‌ها و اعصاب را بهبود می‌بخشد.
منابع: نمك، سُس سویا و غذاهای پرنمك و همچنین مواد غذایی فرآورده‌ای.
علائم كمبود: كمبود سدیم در بدن منجر به ضعف عضلانی، كاهش اشتها و حالت تهوع می‌شود. مصرف بیش از حد سدیم نیز باعث بروز مشكلاتی چون فشار خون و نگه‌داشته شدن مایعات می‌شود.
پتاسیم
فواید: پتاسیم به تنظیم توازن اسیدی، تنظیم متابولیسم و سنتز پروتئین در بدن كمك می‌كند.
منابع: ماهی یكی از بهترین منابع پتاسیم به‌شمار می‌رود، اما در سایر فرآورده‌های گوشتی نیز یافت می‌شود. سیب زمینی، سبزیجات، آوكادو و میوه‌های تازه مثل موز، سیب و زردآلو نیز حاوی پتاسیم هستند.
علائم كمبود: اگر به میزان كافی پتاسیم به بدن نرسد، ممكن است باعث ایجاد خستگی، ضعف عضلانی، حالت تهوع، كاهش ضربان قلب، فلج، سرگیجه و قطع ریتم قلبی شود.
كلسیم
فواید: بیشتر مردم می‌دانند كه كلسیم برای حفظ قوت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است، اما خوب است بدانید كه به كنترل تكانه‌های عصبی و انقباض عضلانی نیز كمك می‌كند.
منابع: فرآورده‌های لبنی و استخوان ماهی سرشار از این ماده معدنی است، اما كسانی كه علاقه‌ای به این فرآورده‌ها ندارند، می‌توانند آن را در توفو (خمیر سویا)، آب‌پرتقال و سبزیجات تازه بیابند.
علائم كمبود: كمبود كلسیم ممكن است باعث ضعف استخوان‌ها شود.
فلوراید
فواید: این ماده معدنی از بروز پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌كند و همچنین استحكام و ساختار استخوان‌ها را نیز حفظ می‌كند.
منابع: این ماده معدنی به آب لوله‌كشی اضافه می‌شود، به این سبب اكثر غذاهایی كه با آن آب درست می‌شوند، این ماده معدنی را در خود دارند. چای، ژلاتین و ماهی نیز منابع خوبی از فلوراید به شمار می‌روند.
علائم كمبود: كمبود فلوراید در بدن احتمال كرم‌خوردگی دندان را افزایش داده و استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها را كاهش می‌دهد.
مواد معدنی، دوست بدن
گاهی مواد معدنی را به همراه آمینو اسیدها بلوك‌های سازنده زندگی می‌نامند. بدون مصرف كافی از مواد معدنی، عملكرد سلول‌ها دچار اشكال می‌شود و حتی سلامت اعصاب شما نیز به مخاطره می‌افتد اما با وجود اهمیت این مواد، هیچ نیازی به مصرف مكمل‌های آن نیست، چون به اندازه كافی در مواد غذایی طبیعی از آن یافت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha