چندی پیش خبرشیوع موج دوم آنفلوآنزا در کشور از سوی مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت منتشر شد و حالا هم خبر فوت یکی از مبتلایان به آنفلوآنزا (م- ط،مرد 35 ساله، متاهل و دارای یک فرزند) در بیمارستانی در تهران دهان به دهان می چرخد.

مرگ آنفلوآنزایی تایید شد

سلامت نیوز: چندی پیش خبرشیوع موج دوم آنفلوآنزا در کشور از سوی مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت منتشر شد و حالا هم خبر فوت یکی از مبتلایان به آنفلوآنزا (م- ط،مرد 35 ساله، متاهل و دارای یک فرزند) در بیمارستانی در تهران دهان به دهان می چرخد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، سخن از شیوع دوباره آنفولانزای خوکی به میان آمده‌است. نوعی از آنفلوآنزا که برای بسیاری یادآور مرگ و میر چند سال گذشته برخی کشور‌ها بوده‌ است. در این زمینه و برای پاسخ به سوالات به سراغ رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر رفتیم.

محمدمهدی گویا درباره شیوع آنفلوآنزای خوکی در کشور گفت: «این نوع آنفلوآنزا دیگر با این نام خوانده نمی‌شود و نوعی آنفولانزای فصلی به شمار می‌رود.»

وی در ادامه افزود: «ما در حال‌حاضر در مرحله همه‌گیری آنفولانزای فصلی در کشور به سر می‌بریم. این همه گیری آنفلوآنزا در یک هفته‌اخیر موارد آن افزایش چشمگیری پیدا‌کرده‌است.»

گویا همچنین تصریح کرد: «در اکثر استان‌های کشور موارد این بیماری نسبت به گذشته بیشتر شده‌است اما در برخی از استان‌ها موارد چشمگیر‌تر است از جمله کرمانشاه، سمنان، خراسان شمالی، فارس و آذربایجان شرقی.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر در ادامه تصریح کرد: «در این استان‌ها موارد ابتلا و موارد بستری ناشی از این بیماری بیشتر است. در یک هفته اخیر 28از کسانی که دچار عفونت‌های شدید تنفسی در بیمارستان بستری شده‌اند علت بیماری آنفلوآنزا بوده ‌است که حتی ممکن است شاهد مرگ هم در این بین باشیم.»

وی در شرح آنچه که در کشور شیوع پیدا کرده‌است، گفت: «در حال حاضر 3نوع آنفلوآنزا نوع B، آنفلوآنزاH1N1و آنفلوآنزای H3N2 در کشور شایع است و احتمال می‌دهیم که ظرف هفته آینده هم این وضعیت ادامه داشته باشد.»

گویا با بیان اینکه راه‌های مقابله‌ای با این بیماری وجود دارد، تصریح کرد: «بر همین اساس توصیه می‌کنیم افرادی که در خطر ابتلا هستند، به عبارتی مبتلایان به بیما‌ری‌های ریوی، قلبی، بیماران نارسایی کلیه و کبد، افراد دیابتی، آن‌ها که سرطان دارند و شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌شوند و خانم‌های باردار، تا دیر نشده‌است واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. در این میان رعایت نکات بهداشتی به ویژه شستشوی دست‌ها بسیار مهم است.»

وی در پایان در توصیه به مردم و خانواده‌ها گفت: «افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و علائم سرماخوردگی شدید است به توصیه‌های پزشک عمل کند و تا آن زمان که پزشک می‌گوید، در خانه بماند و به استراحت بپردازد. به عبارتی این افراد در محل کار و مدرسه حضور پیدا نکنند. این مسئله به ویژه برای دانش‌آموزان مهم است. اگر بچه‌ای زمینه این بیماری را داشته ‌باشد به سرعت مبتلا و آسیب می‌بیند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • LANA ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    خدا بیامرزتش محمد طاهری رو! خیلی دلم واسش سوخت
  • احسان میرجعفری ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 0
    خدا رحمت کند آقای طاهری رو . بسیار مرد شریفی بود خدا به بازماندگانش صبر عنایت کنه