سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 137412

یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی عنوان کرد: بیماری سل در استان‌های شرقی، جنوبی و حاشیه‌های شهرهای بزرگ مهاجرپذیر مانند استان دماوند و تهران از شیوع بیشتری برخوردار است.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماری‌های ریوی عنوان کرد: بیماری سل در استان‌های شرقی، جنوبی و حاشیه‌های شهرهای بزرگ مهاجرپذیر مانند استان دماوند و تهران از شیوع بیشتری برخوردار است. 

دکتر اردا کیانی در گفت‌و‌گو با آنا، سل ریوی را یک بیماری مسری دانست و گفت: سل یکی از قدیمی‌ترین بیماری عفونی انسان است که در حدود 50 تا 60 سال پیش برای آن هیچ درمان خاصی وجود نداشت اما خوشبختانه امروزه این بیماری قابل درمان شده است.

وی افزود: سل ناشی از میکروب سل یا باسل کُخ است. میکروب سل از طریق ترشحات دهانی و سرفه بیمار قابل انتقال و سرایت است به همین دلیل به این دسته از بیماران توصیه می‌شود حتما از ماسک استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های ریوی در ادامه تصریح کرد: در مکان‌هایی که جمعیت زیادی در فضای بسته در کنار هم هستند مانند مدارس، مهدکودک‌ها، دانشگاه‌ها و ... احتمال سرایت این بیماری از فرد بیمار به دیگران بسیار زیاد است.

کیانی درباره علائم بیماری سل گفت: این بیماری خود را با علائمی مانند سرفه‌های طولانی مدت، کاهش وزن، خلط‌های خونی، تعریق شبانه و ... نشان می‌دهد بنابراین توجه به این علائم و مراجعه به موقع به مراکز درمان در صورت مشاهده بسیار ضروری است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیوع این بیماری در مناطقی که بهداشت از سطح مناسبی برخوردار نیست بسیار زیاد است عنوان کرد: این بیماری زمانی که اتباع افغان پس از جنگ وارد کشور ایران شدند شیوع بسیار زیادی یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیماری سل در استان‌های شرقی، جنوبی و حاشیه‌های شهرهای بزرگ مهاجرپذیر مانند استان دماوند و تهران از شیوع بیشتری برخوردار است.

کیانی درباره راهکارهای درمان این بیماری گفت: رژیم غذایی 4دارویی تنها روش درمان بیماری سل است که بیماران باید حداقل به مدت 6 ماه این داروها را دریافت کنند. خوشبختانه این داروها به صورت رایگان در خانه‌های بهداشت و مراکز درمان سل به بیماران ارائه می‌شود.

وی افزود: البته متاسفانه به دلیل مصرف بی‌رویه این داروها در درمان برخی بیماری‌های عفونی امروزه برخی انواع سل مقاوم به درمان نیز شناسایی شده‌اند.
این فوق تخصص بیماری‌های ریوی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که فردی مبتلا به بیماری سل شناسایی می‌شود با تمام اعضای خانواده بیمار و تمام افرادی که در تماس مستقیم با وی قرار داشتند را مورد بررسی و معاینه بیماری سل قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha