دانشمندان مرکز CCNE-TR دانشگاه استنفورد با کمک نانولوله‌های کربنی و مولکول‌های پپتیدی، رساندن داروی پاکسی‌تاکسل به تومور سینه را 10 برابر بهتر و تصویربرداری فتواکوستیک را تقویت کردند.

به گزارش سلامت نیوز، در این روش از مولکول‌های پپتیدی به‌عنوان شناساگر اختصاصی برای دارورسانی هدفمند و فعال به سلول‌های تومور استفاده شد.

دانشمندان به روشی دست ‌یافتند تا بدون آسیب به سلول‌های سالم، به سلول‌های تومور دارو برسانند.

این روش که در آن از نانولولة کربنی تک‌دیواره استفاده شد، به دانشمندان اجازه داده‌ است که نسبت بیشتری از داروی ورودی به بدن را به سلول‌های سرطانی برسانند، این كار منجر به كاهش مقدار کل داروی لازم برای تزریق و ایجاد اثر درمانی مطلوب می‌شود.

در این تحقیق از داروی پاکسی‌تاکسل علیه سلول‌های سرطانی در سینة موش استفاده شد.

دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که با استفاده از نانولوله‌ها می‌توان پاکسی‌تاکسل را به میزان 10 برابر بیشتر از فرمول تجاری استاندارد آن‌ ‌ـ‌ تاکسول ‌ـ به سلول‌های سرطانی برسانند، همچنین بعد از شروع 22 روز از درمان، اندازة تومور در موش‌های درمان‌شده با این فرمول به کمتر از نصف اندازة تومور در موش‌های درمان شده با تاکسول بود.

سطح و اندازة نانولوله‌ها عامل مهمی در تعیین چگونگی برهم‌کنش آن با رگ‌های خونی است. دیوارة رگ‌های خونی تومور با منافذ خود، مدخلی را بری ورود نانولوله‌ها به بافت سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند. سطح خارجی این لوله‌ها پوشیده از PEG است.

PEG به‌صورت سه شاخه از لوله اصلی جوانه زده و پاکسی‌تاکسل به سر این شاخه‌ها متصل است.

رگ‌های خونی سالم هم در دیوارة خود منافذی دارند؛ اما ین منافذ بسیار ریزتر از منافذ دیوارة رگ‌های خونی تومور است. با مهندسی نانولوله‌های مورد استفاده، می‌توان قطر آنها را به مقداری تنظیم کرد که به اندازة کافی بزرگ بوده و ضمن توانایی عبور از منافذ دیوارة رگ‌های خونی تومور، توان عبور از منافذ دیوارة رگ‌های معمولی را نداشته باشند. این موضوع نانولوله‌ها را به ابزار دارورسانی بسیار قدرتمند و مؤثری تبدیل کرده‌است.

دکتر دای، سرپرست گروه، می‌گوید: «استفاده از این سوراخ‌ها برای دارورسانی با نانولوله‌ها، هدفمند کردن غیر فعال نام دارد، اما می‌توان با روشی که هدفمندی فعال‌تری است به دارورسانی دقیق‌تری دست یافت. در این روش یک پپتید یا آنتی‌بادی به نانولولة حاوی دارو متصل می‌شود که به‌طور اختصاصی قابلیت اتصال به تومور را دارد و در نتیجه اثربخشی درمانی افزایش می‌یابد.»

دانشمندان همچنین از نانولوله‌های هوشمند و هدفمند برای مکان‌یابی سلول‌های سرطانی در موش زنده استفاده کردند. در این روش زمانی که لوله‌ها به داخل بدن می‌روند، یک تابش لیزر به ‌سمت حیوان هدایت می‌شود. به گزارش ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، نانولوله‌ها انرژی لیزر را جذب کرده، از خود امواج اولتراسوند آزاد می‌کنند که نشان‌گر محل تومور است.

این روش که تصویربرداری مولکولی فوتواکوستیک نام دارد، روشی سریع‌تر و ارزان‌تر از MRI است و همانند CT-Scan و PET به تابش‌های یونیزان نیاز ندارد. با این روش تا عمق دو اینچ از بدن قابل مشاهده است که برای دیدن سینه و پروستات کافی‌ست، همچنین این روش سازگار با اندوسکوپ است و به کمک آن اعضای داخلی بدن هم دیده می‌شود و تومورهای کوچک و جدیدی که با سایر روش‌ها قبل تشخیص نیست، قابل تشخیص می‌شود.

از معایب این روش سختی ایجاد تمایز بین بافت سالم و بافت‌هایی است که در مرحلة اولیه هستند؛ اما با چسباندن یک پپتید به لوله، لوله قادر به یافتن پروتئینی خاص در گیرنده شده، شناسایی را اختصاصی‌تر می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha