قائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: سالانه 130 هزار سرم ضد مار و عقرب گزیدگی در این موسسه تولید می‌شود.

سلامت نیوزقائم مقام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: سالانه 130 هزار سرم ضد مار و عقرب گزیدگی در این موسسه تولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ، همایون مهروانی، اظهار کرد: این موسسه سالانه 60 هزار سرم ضد مار و 70 هزار سرم ضد عقرب گزیدگی تولید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده این تولیدات در کشور و بخشی نیز به کشورهای منطقه از جمله عراق، پاکستان و افغانستان صادر می‌شود.

مهروانی افزود: با درخواست وزارت بهداشت مبنی بر افزایش میزان تولید این سرم‌ها بنا شده در آینده‌ای نزدیک میزان تولید سرم‌های ضد مار و عقرب گزیدگی تا سه برابر افزایش یابد.

وی ادامه داد: از آنجایی که این سرم‌ها بر اساس زهر مارهای بومی منطقه خاورمیانه تولیده شده‌اند، نسبت به زهر مارهایی که بومی سایر کشورها هستند، مقاومت چندانی ندارند.

قائم مقام موسسه سرم‌سازی رازی تصریح کرد: با افزایش تولید این سرم‌ها، میزان صادرات این تولیدات بالا رفته و ارز بیشتری وارد کشور می‌شود.

مهروانی در ادامه با اشاره به مشکلات واردات روغن مونتانای برای تولید واکسن تب برفکی روغنی گفت: علی‌رغم این که موسسه رازی به دانش فنی تولید واکسن تب برفکی روغنی دست یافته، به دلیل تحریم‌ها امکان واردات روغن این واکسن به سختی امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: فناوری تولید روغن مونتانای را چند کشور محدود دارند که فرانسه یکی از این کشورها است.

قائم مقام موسسه رازی ابراز کرد: از آنجایی که موسسه رازی این روغن را با چند واسطه از کشور فرانسه خریداری می‌کند، بار خریداری شده با تاخیر به بخش تولید موسسه رازی می‌رسد.

مهروانی یادآور شد: با توجه به این که میزان روغنی که خریداری می‌شود، غالبا محدود است سعی می‌شود در واکسن‌های با اولویت بالاتر استفاده شود.

وی افزود: اگر مشکل تحریم‌ها تا سال آینده برطرف شود، موسسه رازی توان این را دارد که سالانه یک میلیون دز واکسن تب برفکی روغنی تولید و به بازار عرضه کند.

وی تاکید کرد: واکسن تب برفکی روغنی نسبت به واکسن معمولی آن از ایمنی بالاتری برخوردار است و به فاصله زمانی طولانی‌تری به دام تزریق می‌شود.
مهروانی ادامه داد: با تزریق کمتر واکسن به دام‌ها استرس کمتری به گله وارد شده و تولید دامداران افزایش می‌یابد.

وی در پایان گفت: درحال حاضر حدود 85 درصد از واکسن‌های انسانی و بیش از 90 درصد از واکسن‌های دام و طیور کشور در این موسسه تولید می‌شود که سالانه از خروج میلیاردها دلار جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha