سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 137444

از مساحت 3 میلیون هکتاری تالاب‌ها در کشور 50درصد آن در شرایط بحرانی قرار دارد.

سلامت نیوز: از مساحت 3 میلیون هکتاری تالاب‌ها در کشور 50درصد آن در شرایط بحرانی قرار دارد.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این مطلب به روزنامه خراسان گفت: به طور دقیق نمی‌توانیم عدد معینی را برای تعداد تالاب‌های‌ کشور اعلام کنیم زیرا تمام سواحل دریاها تا عمق 6متری ، "تالاب" محسوب می‌شود. مسعود باقرزاده کریمی با بیان این که 84 تالاب از کل تالاب‌های‌ کشور مورد مطالعه قرار گرفته است، افزود: مساحت تالاب‌ها در کشور حدود 3میلیون هکتار است که یک و نیم میلیون هکتار از آنها در کنوانسیون رامسر تحت 24عنوان معرفی شده است. وی در ادامه به تبیین مشکلات تالاب‌ها پرداخت و تصریح کرد: مشکلات تالاب‌ها بیشتر به محدود شدن منابع آبی آن‌ها در بالا دست مربوط می‌شود. به طور کلی تالاب‌های‌ کشور را باید به 2 دسته تقسیم کنیم، یک دسته تالاب هایی است که در سواحل دریاها واقع است که بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار دارد، دسته‌ دیگر تالاب هایی ا ست که با محدود شدن منابع آبی مواجه است و در معرض خطر قرار دارد ؛ مثل دریاچه ارومیه، بختگان، پریشان، گاوخونی و هامون.

این مقام مسئول تصریح کرد: از نظر مساحت باید گفت از مجموع 3 میلیون هکتار تالاب‌ها در کشور حدود 50درصد در شرایط بحرانی قرار دارد زیرا تالاب‌های‌ بزرگ ما مثل ارومیه و هامون وضعیت بحرانی دارد باید گفت ارومیه با 50هزار هکتار و هامون با 400هزار هکتار در مجموع یک سوم مساحت تالاب‌های‌ کشور را تشکیل می‌دهد.

از نظر تعداد هم 30درصد تالاب ها، دارای این شرایط است که در نظر گرفتن معیار تعداد گمراه کننده است و از لحاظ مساحت این موضوع بیشتر حائز اهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha