فوق تخصص جراحی غدد، با تشریح علل شیوع بیماری تیروئید درزنان نسبت به مردان ابتلا به این بیماری را از نظر مراجعه به درمانگاه ها در رتبه سوم بیماری ها دانست و عوامل اصلی آن را ناشی اززندگی درمحیط کوهستانی ، کمبود ید در مواد غذایی و استرس اعلام کرد.

سلامت نیوز: فوق تخصص جراحی غدد، با تشریح علل شیوع بیماری تیروئید درزنان نسبت به مردان ابتلا به این بیماری را از نظر مراجعه به درمانگاه ها در رتبه سوم بیماری ها دانست و عوامل اصلی آن را ناشی اززندگی درمحیط کوهستانی ، کمبود ید در مواد غذایی و استرس اعلام کرد.
 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفاآنلاین، دکتر علی عبداللهی بیماری تیروئید را به 3 دسته تقسیم و اظهار کرد: این بیماری شامل عملکرد غده تیروئید، بیماری های غده ای با گره تیروئید و بیماری اختلال در ظاهر و غذا خوردن ناشی از تیروئید و به دنبال آن بد شکل شدن گردن است.

وی عملکرد غده تیروئید را به کم کاری و پرکاری تقسیم کرد و افزود: کم کاری تیروئید که در کشور ما هم شایع است خود را با علائمی نظیر افزایش وزن، تنبلی، پُف کردن، خواب طولانی، پرخوری و دمای پائین بدن نشان می دهد.

عضو کالج بین المللی جراحان تأکید کرد: پرکاری تیروئید با علائمی نظیر افزایش دمای بدن، افزایش ضربان قلب، کم خوابی، کاهش وزن، عصبی بودن و اختلال دید بروز می کند.

وی درباره بیماری های غده ای با گره تیروئید نیز اظهار داشت: در صورت برخورد با گره تیروئید ابتدا باید سرد یا گرم بودن غده را توسط اسکن تیروئید مشخص کرد؛ در گره های سرد تیروئید شانس بدخیمی 10 درصد است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، در بروز برخی بیماری های تیروئید کم کاری و گره تیروئید، ارث دخالت دارد در حالی که در سایر بیماری های تیروئید مسائل محیطی و هورمونی نیز دخالت دارند.

وی با بیان این که میزان شیوع تیروئید در خانم ها 4 برابر مردان است اظهار کرد: دلیل آن ناشی از اختلالات هورمونی به دلیل قاعدگی و بیشتر عصبی شدن خانم ها است.

عبداللهی تأکید کرد: به طور کلی هر گونه اختلال در بلع، تکلم و تنفس و عصبانی و تندگو شدن، تاری دید و اضافه و کاهش وزن و تپش های قلب بدون توجیه را باید جدی گرفت و به پزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha