سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 137448

مسلما مراجعه به دندانپزشك و درمان قطعی راه‌حل نهایی‌است اما می‌توان با استفاده از طبیعت و مواد طبیعی و تا زمان مراجعه به دندانپزشك نیز موقتا درد را بدون مصرف مسكن آرام كرد.

سلامت نیوز:مسلما مراجعه به دندانپزشك و درمان قطعی راه‌حل نهایی‌است اما می‌توان با استفاده از طبیعت و مواد طبیعی و تا زمان مراجعه به دندانپزشك نیز موقتا درد را بدون مصرف مسكن آرام كرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سمانه موهبتی-متخصص طب سنتی، در همشهری آنلاین نوشت: دندان دردهای شدید و ناگهانی یکی از ناراحتی‌هایی است که معمولا همه افراد حداقل یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند.

هنگام دندان درد، فرد نمی‌تواند غذا بخورد و صحبت كند و سعی می‌كند هرطور شده درد را تسكین دهد. مسلما مراجعه به دندانپزشك و درمان قطعی راه‌حل نهایی‌است اما می‌توان با استفاده از طبیعت و مواد طبیعی و تا زمان مراجعه به دندانپزشك نیز موقتا درد را بدون مصرف مسكن آرام كرد.

روغن میخك را روی دندان‌ها و یا لثه‌های خود بمالید. میخك نه‌تنها می‌تواند درد را آرام ‌كند بلكه خاصیت ضدعفونی‌كنندگی هم دارد و می‌تواند از عفونت دندان جلوگیری كند.

روزانه 3 بار سیر بجوید. سیر سبب قطع شدن درد دندان می‌شود و علاوه بر آن باكتری‌ها را از بین می‌برد.

می‌توانید سیر له شده را با مقداری نمك و كره بادام‌زمینی مخلوط كنید و آن را روی دندان‌ها فشار دهید. این مخلوط را حداقل 30دقیقه روی دندان‌های خود قرار دهید.

چند قطره عصاره وانیل را روی قسمت‌های دردناك دندان بچكانید. اگرچه وانیل عفونت دندان را از بین نمی‌برد ولی این فرصت را به شما می‌دهد تا درد ناگهانی دندان‌تان را كنترل كنید.

مقداری یخ روی قسمت‌های دردناك دندان‌های خود بگذارید. البته كاهش درد به وسیله یخ به منشأ بروز دندان درد بستگی دارد. یخ ممكن است با بی‌حس كردن قسمتی از دندان، درد و ورم آن را كاهش دهد.

30قطره اسانس نعناع را با یك چهارم لیوان آب مخلوط كرده و از آن به‌عنوان دهانشویه استفاده كنید. 3 بار در روز و هردفعه حداقل 30ثانیه دهانتان را با آن بشویید. نعناع خاصیت ضد‌تورم و ضدعفونی‌كنندگی دارد و برای تسكین درد بسیار مناسب است.

روش طبیعی دیگر برای خلاصی از دندان درد، استفاده از لیموترش است. لیموترش حاوی ویتامین «ث» است و می‌تواند عفونت را كنترل كند. مقداری آب لیموترش را روی دندان بریزید تا درد آن ساكت شود.

از مصرف هر نوع ماده غذایی كه سبب تحریك دندان درد می‌شود پرهیز كنید. گیر كردن غذا بین دندان‌ها باعث بروز درد در دندان خراب می‌شود. لذا بعد از خوردن غذا، بین دندان‌ها را با نخ دندان پاك كنید و بعد از آن، با آب نمك، دهان را شست‌وشو دهید.

مقداری پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و منتظر شوید تا درد آن تسكین پیدا كند، سپس قطعه دیگری از پیاز خرد شده را روی دندان خود بگذارید و قطعه قبلی را دور بیندازید. پیاز یك آنتی‌بیوتیك طبیعی محسوب می‌شود.

زنجفیل گیاهی است كه مانند آسپرین عمل می‌كند و یك مسكن فعال محسوب می‌شود. اگر پودر زنجفیل را با آب مخلوط كنید برای تسكین درد دندان بسیار مؤثر است. پنبه‌ای را به این خمیر آغشته كنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناك و نه لثه بگذارید. عملكرد آن به این نحو است كه زنجفیل، پوست آن قسمت را تحریك كرده و خون را به سمت پوست می‌كشاند و التهاب را كم می‌كند.

بیشتر از 1600سال است كه كنجد برای تسكین درد دندان در چین كاربرد دارد. كنجد حاوی تركیباتی است كه درد را بهبود می‌بخشد. خواص كنجد شبیه آسپرین است و مانند مسكن عمل می‌كند. این دانه‌ها برای تسكین درد دندان بسیار مؤثر هستند.

تهیه مرهم آن بسیار ساده است و نیاز به مواد زیادی ندارد. ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید و سپس دانه‌های كنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار كنجد 2برابر آب لازم هست. برای اینكه تركیب تأثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شد تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیما روی قسمت دردناك بگذارید.

استفاده از مرهم خاك رس نیز برای درمان دندان درد مفید است. برای تهیه این مرهم، ظرفی انتخاب كنید كه فلزی یا پلاستیكی نباشد. خاك رس را همراه با آب در آن بریزید. با یك قاشق چوبی آن را به هم بزنید تا خمیر نرمی درست شود. مرهم آماده است و می‌توانید آن را روی گونه، جایی كه احساس درد دارید به‌مدت حدود یك ساعت بگذارید. زمانی كه خاك رس خشك شد، نگهداری طولانی‌مدت آن بی‌فایده است. طی روز، گذاشتن مرهم روی موضع را با فاصله انجام دهید. اگر در قسمت‌های مختلف احساس درد دارید، ‌نباید مرهم را در یك زمان روی همه بگذارید. این مرهم درد را موقتا تسكین می‌دهد اما ممكن است دوباره عود كند، به همین دلیل باید چندبار این كار را تكرار كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha