توجیهاتی که وزارت بهداشت برای افزایش بودجه می‌آورند این است که آنها در حال اجرای طرح تحول سلامت هستند؛ طرحی که خودشان عنوان می‌کنند بزرگ‌ترین طرح تاریخ سلامت کشور است. «بزرگ‌ترین طرح تاریخ سلامت کشور» اما منتقدان پروپا قرصی دارد که وزیر بهداشت در مطلبی که در سایت خود منتشر کرده با همان محاسبات و بازی‌های آماری که نمونه‌اش ذکر شد، آنها را مغالطه‌کار توصیف کرده است.

بازی وزیر بهداشت با آمار برای پاسخ به منتقدان!

سلامت نیوز:توجیهاتی که وزارت بهداشت برای افزایش بودجه می‌آورند این است که آنها در حال اجرای طرح تحول سلامت هستند؛ طرحی که خودشان عنوان می‌کنند بزرگ‌ترین طرح تاریخ سلامت کشور است. «بزرگ‌ترین طرح تاریخ سلامت کشور» اما منتقدان پروپا قرصی دارد که وزیر بهداشت در مطلبی که در سایت خود منتشر کرده با همان محاسبات و بازی‌های آماری که نمونه‌اش ذکر شد، آنها را مغالطه‌کار توصیف کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: وزیر بهداشت با انتشار مطلبی در وب‌سایت خود به منتقدان این وزارتخانه تاخته و نوشته است: «دولت یازدهم و مجریان طرح تحول نظام سلامت را به درمان‌نگر بودن و عدم توجه به حوزه بهداشت متهم می‌کنند». سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی در این مطلب درباره سفری که به ورامین، پیشوا و قرچک داشته اشاره کرده و با ارائه برخی آمار و ارقام به این نتیجه رسیده است که برای 850 هزار نفر در اطراف تهران یک بیمارستان وجود ندارد. او سپس عنوان کرده است: «به واقع امروز کسانی باید به چرایی وجود این معضلات پاسخ دهند که طی ٣٠ سال گذشته یا مسئولیت مهمی در وزارت بهداشت داشته‌اند یا یکی از سیاستگذاران حوزه سلامت بوده‌اند؛ اما به جای دریافت پاسخ، در چنین شرایطی دولت یازدهم و مجریان طرح تحول نظام سلامت را به درمان‌نگر بودن و عدم توجه به حوزه بهداشت متهم می‌کنند.باید از اینها پرسید آیا برای ساکنان اطراف تهران و دیگرانی که در چهارگوشه کشور چنین وضعیتی دارند، نباید بیمارستانی ساخته و تجهیز شود؟ زنان باردار این مناطق نباید یک مرکز مجهز زایمان داشته باشند؟ آیا این هموطنان‌مان به دارو نیاز ندارند؟» مطلب وزیر بهداشت به اینجا رسیده که «ای کاش به‌جای مغالطه، دادن نشانی‌های غلط و سعی در انحراف افکار عمومی، منتقدان، پاسخی برای این سؤال‌ها و ده‌ها پرسش نظیر آن ارائه می‌دادند».
 
 چه کسی با مغالطه‌کار است؟
 این مطلب در شرایطی منتشر شده که در روزهای اخیر عملکرد وزارت بهداشت مورد انتقاد قرار گرفته و برخی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس عنوان می‌کنند هاشمی و وزارتخانه متبوعش خلاف قانون عمل می‌کنند و اجرای طرف تحول سلامت نه تنها از اساس غلط که سمت و سوی آن نیز اشتباه است. بهداشت و درمان در دولت یازدهم بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و وزیر بهداشت توانسته است به یمن این توجه بودجه چشمگیری دریافت کند. چه امسال و چه برای سال آینده بودجه وزارت بهداشت نسبت به سایر وزارتخانه‌ها و نهادها افزایش بیشتری داشته است. با وجود این، وزیر بهداشت و برخی معاونان آن همواره نسبت به بودجه اعتراض داشته‌اند! به نظر می‌رسد مسئولان این وزارتخانه فرار به جلو انجام می‌دهند تا بگویند آنقدرها هم پولدار نیستند!هفتم دی امسال طاهر موهبتی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: «مجموع اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه 1394 در نگاه اول رشدی مناسب را نشان می‌دهد، اما تحلیل نهایی ارقام پیش‌بینی شده در لایحه و ترکیب آنها مبین آن است که رشد اعتبارات هزینه‌ای بخش سلامت تنها 5/5 درصد است». این مقام مسئول سپس محاسبات پیچیده‌ای برای اثبات نظر خود انجام داد هرچند، در لایحه بودجه سال 94 آمده است: «سهم وزارت بهداشت از کل بودجه بیش از 5 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.برهمین اساس بودجه عمومی کل وزارت بهداشت در لایحه 94 معادل 51.419.927 میلیارد ریال است که این رقم نسبت بودجه پیشنهادی امسال 3/70 درصد رشد نشان می‌دهد». مقایسه این افزایش با افزایش بودجه سایر وزارتخانه‌ها نشان می‌دهد برای سالی که پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت نفت به کسری بودجه بینجامد، باز هم وزارت بهداشت وضع خوبی دارد. افزایش بودجه وزارت کار، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، وزارت امورخارجه، وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد در لایحه بودجه 94 به ترتیب 1/14، 35، 2/29، 4/22، 3/16 و 2/28 بوده است. افزایش بودجه وزارت بهداشت از سایر وزارتخانه‌های دیگر نیز بیشتر بوده است.


 بزرگ‌ترین طرح تاریخ سلامت!
توجیهاتی که وزارت بهداشت برای افزایش بودجه می‌آورند این است که آنها در حال اجرای طرح تحول سلامت هستند؛ طرحی که خودشان عنوان می‌کنند بزرگ‌ترین طرح تاریخ سلامت کشور است. «بزرگ‌ترین طرح تاریخ سلامت کشور» اما منتقدان پروپا قرصی دارد که وزیر بهداشت در مطلبی که در سایت خود منتشر کرده با همان محاسبات و بازی‌های آماری که نمونه‌اش ذکر شد، آنها را مغالطه‌کار توصیف کرده است. از جمله منتقدان طرح تحول سلامت مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر بهداشت در دولت اصلاحات است که می‌گوید: «طرح تحول سلامت از ابتدا خلاف مسیر عدالت بود. پول‌هایی که دولت تزریق کرده قرار بود برای کمک به سلامت مردم مناطق محروم هزینه شود نه به جیب یک قشر خاص برود. در نسبت با درآمد سرانه، درآمد پزشکان متخصص در ایران بیش از ۷ برابر درآمد پزشکان آمریکاست». از طرف دیگر، کسانی از داخل خانواده وزارت بهداشت نیز به طرح تحول سلامت انتقاد دارند که همواره منکوب شده‌اند و مورد حمله قرار گرفته‌اند. ازجمله این افراد می‌توان به دبیرکل خانه پرستار اشاره کرد که خرداد امسال با ارسال نامه سرگشاده‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری و خدمات پرستاری پس ازگذشت 7 سال ازتصویب این قانون شد.محمد شریفی مقدم در نامه خود نوشته است: تهیه‌کنندگان و متولیان طرح مذکور به جز خودشان که کمتر از 10 درصد جمعیت نظام سلامت هستند بقیه کارکنان نظام سلامت و حتی مردم را ندیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهروند ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    1 0
    با سلام . درخصوص قرچك لازم است كه يادآوري شود در حال حاضر بيمارستان خصوصي 200 تخت خوابي حيان در حال احداث مي باشد براي دريافت اطلاعات به نشاني http://hayanhospital.blogfa.com و http://www.cloob.com/photos/hayanhospital مي توانيد مراجعه كنيد
  • علیرضا ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    0 0
    چون اقای وزیر میداند نهایتا دو سال دیگر باید برگردد داخل بیمارستان ها کار کند حقوق خود وهمکارانش را چند برابر افزایش داده ولی هیچ کار مثبتی به بقیه افراد جامعه انجام نداده،