چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 137479

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سیستم تنفسی و ریه گفت: ذرات معلق یکی از مولفه‌های آلوده‌کننده هوا به همراه اوزن، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسیدکربن و دی‌اکسید گوگرد است که تاثیر مستقیم بر سلامت سیستم تنفسی دارند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماری‌های ریه با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سیستم تنفسی و ریه گفت: ذرات معلق یکی از مولفه‌های آلوده‌کننده هوا به همراه اوزن، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسیدکربن و دی‌اکسید گوگرد است که تاثیر مستقیم بر سلامت سیستم تنفسی دارند.

دکتر حمید برسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ذرات معلق در هوا با اندازه بیش از 10 تا 15 میکرون، در نواحی فوقانی سیستم تنفسی رسوب می‌کنند ولی ذرات کوچک‌تر از 10 میکرون توان نفوذ به قسمت‌های تحتانی سیستم تنفسی را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر و مخصوصا در روزهای گذشته به دلیل نفوذ ریزگردها از کشورهای همجوار و همچنین کانون‌های ریزگردخیز درون استانی، آلودگی شدیدی را در استان خوزستان و بویژه اهواز مشاهده می‌کنیم. این ریزگردها موجب سوزش چشم و حلق، گرفتگی بینی و تشدید حساسیت‌های تنفسی، سینوزیت، التهاب و عفونت حلق، ایجاد و تشدید برونشیت، ایجاد و تشدید آسم و بیماری‌های زمینه تنفسی و آمفیزم می‌شود.

برسی درباره صدماتی که آلودگی هوا به بدن وارد می‌کند، توضیح داد: عوارض این آلاینده‌ها به صورت سرطان‌های ریوی، آسیب به کبد، کلیه، پوست و مغز و اعصاب، افزایش فشارخون و تشدید حملات قلبی بروز می‌کند. همچنین آلودگی هوا، آستانه تحمل و قدرت فعالیت را کاهش می‌دهد.

وی گفت: گروه‌های حساس از جمله سالخوردگان، کودکان و بیماران با سابقه بیماری قلبی، ریوی و مغزی، بیشتر در معرض خطرهای آلودگی هوا هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه توصیه کرد: هنگام آلودگی هوا، لازم است درب و پنجره‌ها محکم بسته شوند، همچنین ورودی کولرهای پنجره‌ها را با پارچه‌های نخی یا پلاستیکی بپوشانید و در صورت وجود فن، آن را روشن کرده تا هوا را از داخل به بیرون انتقال دهد.

وی با بیان این‌ که لازم است از تردد غیرضروری در محیط آلوده خودداری شود، ادامه داد: در هنگام آلودگی هوا، مصرف میوه، سبزیجات و لبنیات به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این مواد غذایی فراموش نشود. از ماسک‌های فیلتردار FSP2 یا N95 استفاده کنید و در صورتی که به این ماسک‌ها دسترسی ندارید و در محیط بیرون هستید؛ پارچه‌ای را خیس کرده و جلوی بینی و دهان خود بگیرید و سعی کنید از بینی نفس بکشید و اگر در ماشین هستید، سیستم تهویه را فعال کرده و پنجره‌ها را ببندید.

برسی افزود: به دلیل این‌که ضایعات آلودگی بر روی پوست بدن باقی می‌مانند؛ استحمام را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا از بروز حساسیت‌های پوستی پیشگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha