یك فوق تخصص كلیه گفت: مصرف بیش از حد مسكن‌ها از جمله استامینوفن كدئین دار، نمك، روغن‌های جامد، دخانیات و بی‌تحركی و چاقی در بروز بیماری‌های كلیوی موثر است.

مژگان جلال زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب كه ایجاد سنگ كلیه در زنجان بسیار شایع است، هشدار داد: اگر فردی برای بار دوم با تولید سنگ در كلیه‌اش مواجه شود، باید تا پایان عمر خود در جهت پیشگیری از ایجاد مجدد سنگ، داروهای مخصوص مصرف نماید.

وی تصریح كرد: از‌ آنجایی كه سنگ‌ها به بافت كلیه‌ آسیب می‌زنند، در صورتی كه سنگی پس از تشكیل در بخشی از كلیه باقی بماند، مایع ادرار پشت آن جمع و منجر به ایجاد عفونت ادراری می‌شود و در صورت عدم درمان این عفونت، موجب از دست رفتن كلیه خواهد شد.

جلال زاده جایگزینی كلیه‌های از دست رفته را با دو روش پیوند كلیه و دیالیز امكان پذیر دانست و اظهار داشت: از بین رفتن سایر ارگان‌ها همچون قلب و كبد در صورت عدم پیوند، منجر به مرگ بیمار خواهد شد اما در كلیه امكان جایگزینی با دیالیز وجود دارد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان خاطرنشان كرد: در صورت انجام پیوند كلیه، نیاز به تضعیف سیستم ایمنی فرد بیمار با داروهای خاصی همچون كورتون می باشد. این داروها بسیار خطرناك هستند و در صورت عدم آگاهی و مصرف نادرست، ممكن است منجر به ایجاد عفونت و سرطان‌های متعدد و در نهایت مرگ بیمار شود.

این یك فوق تخصص كلیه سوزش، تكرر و تغییر رنگ ادرار را از جمله علائم هشدار دهنده وجود عفونت اداری عنوان كرد و ادامه داد: اختلال هوشیاری، خونریزی معده، بی‌نظمی‌های قلبی، ورم در اندام‌ها در پی تجمع آب، پوكی استخوان، تجمع آب در ریه و پیرامون قلب می تواند در پی نارسایی‌های كلیوی ایجاد شود.

جلال زاده راه‌های درمان و جراحی بیماری‌های كلیوی را بسته به نوع و شدت بیماری متفاوت دانست و ابراز داشت: در نارسایی‌های حاد كلیوی، امكان درمان قطعی به وسیله داروها وجود داشته و در نارسایی‌های مزمن در صورت مراجعه به موقع می‌توان پیشرفت بیماری را كنترل كرد اگرچه به طور قطع قابل پیشگیری نمی‌باشند.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان، امكان ابتلا به بیماری‌های كلیوی را در هر سنی امكان پذیر دانست و خاطرنشان كرد: امكان ابتلا به عفونت ادراری در كودكان دختر بالای 2 سال، بیش از پسران بوده و زنان در سنین باروری تا هنگام یائسگی مستعدتر هستند.

وی افزود: پس از سن 50 سالگی میزان ابتلا به عفونت‌های اداری در هر دو جنس تقریباً برابر است.

این پزشك متخصص به هزینه‌های درمانی بیماران كلیوی اشاره و ابراز داشت: طی دو ماهه اخیر مشكل هزینه‌های سنگین آزمایشات بیماران پیوندی، به همت انجمن حمایت از بیماری‌های كلیوی مرتفع شده است و با مراجعه به آزمایشگاه‌ قلهك تهران، آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان انجام می‌شود.

جلال زاده ادامه داد: آزمایشگاه بوعلی زنجان نیز 50 درصد هزینه آزمایشات مربوط به بیماران دیالیزی را متقبل شده است.

وی مشكلات مربوط به دیالیز را نه تنها در استان بلكه به كل كشور نسبت داد و تصریح كرد: اگرچه نسبت به دو سال گذشته، پیشرفت‌های چشمگیری در كشور حاصل شده است اما هنوز با عدم وجود برخی دستگاه‌ها مواجهیم و یكسری از آنها نیز نیاز به افزودن قطعات و بخش‌های ویژه‌ای دارند.

این فوق تخصص كلیه با تاكید بر مراجعه به موقع به پزشك متخصص، توصیه كرد: افراد دارای فشار خون بالا و بیماران مبتلا به قند باید تحت نظر متخصص كلیه باشند و تجویز دارو را جدی بگیرند.

وی افزود: مصرف به اندازه مایعات به ویژه در میان ورزشكاران و افرادی كه زیاد در معرض نورخورشید قرار گرفته و یا به هر دلیل آب زیادی از بدنشان دفع می‌شود، در جلوگیری از سنگ كلیه موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha