چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 137483

یادآوری مكرّر این نكته هم كه تشخیص زودرس سرطان در مراحل اوّلیه، شانس درمان سرطان را افزایش می‌دهد، ضرورتی است كه مسئولیت آن به عهده رسانه‌ها، پزشكان و متولیان نظام سلامت است.

سرطان، نه چندان دور از اختیار ما

سلامت نیوز:یادآوری مكرّر این نكته هم كه تشخیص زودرس سرطان در مراحل اوّلیه، شانس درمان سرطان را افزایش می‌دهد، ضرورتی است كه مسئولیت آن به عهده رسانه‌ها، پزشكان و متولیان نظام سلامت است.


به گزارش سلامت نیوز،دكتر آرش جنابیان، فوق تخصص سرطان‌شناسی در روزنامه قانون نوشت: سازمان ملل متّحد، در طول سال، 119 روز مختلف را به مناسبت‌های گوناگون نامگذاری كرده است. همه ساله 4 فوریه یا 15 بهمن ماه مصادف با روز جهانی سرطان است. نخستین بار روز جهانی سرطان، 10 سال قبل توسط سازمان بین‌المللی مبارزه با سرطان پایه‌گذاری شد. هدف از اختصاص چنین روزی، جلب تلاش جهانیان برای پیشگیری، ردیابی تشخیص و درمان به موقع و صحیح سرطان‌هاست.
امسال برای روز جهانی سرطان «نه چندان دور از اختیار ما» برگزیده شده است كه منظور آن مواجهه مثبت و فعّال در مبارزه با سرطان‌ها، تشریح روش‌های موجود در مسیر مبارزه با سرطان‌ها برای مردم و تصمیم‌سازان نظام سلامت و تلاش برای رسیدن به راه‌های مؤثر جدید و قابل دستیابی برای دانشجویان و سرطان‌شناسان است. در سطح جهانی، سالانه حدود 13 میلیون مورد جدید سرطان تشخیص داده می‌شود و از مبتلایان به این گروه از بیماری‌ها حدود 5/7 میلیون نفر فوت می‌كنند. با این حال شاید بین رشته‌های مختلف پزشكی، علم «سرطان‌شناسی» یا «انكولوژی» از حیث جهش علمی و پیشرفت در 10 سال اخیر، كم‌نظیر بوده باشد. بسیاری از سرطان‌ها كه در گذشته نه چندان دور صعب‌العلاج محسوب می‌شدند، در حال حاضر قابل درمان یا قابل مهار هستند. در بُعد پیشگیری، تلاش در داشتن زندگی سالم، عدم مصرف دخانیات، تحرك كافی، رژیم غذایی مناسب و پرهیز از چاقی، آرامش اعصاب، داشتن نشاط در زندگی و اجتناب از عفونت‌های قابل پیشگیری حتماً در كاهش میزان بروز سرطان‌ها مؤثرند. پس در هر منطقه‌ای از دنیا، تلاش در شناخت عوامل محیطی مخرّب فیزیكی، شیمیایی یا عفونی، نقشی اساسی در پیشگیری و مهار شیوع سرطان‌ها دارد.
یادآوری مكرّر این نكته هم كه تشخیص زودرس سرطان در مراحل اوّلیه، شانس درمان سرطان را افزایش می‌دهد، ضرورتی است كه مسئولیت آن به عهده رسانه‌ها، پزشكان و متولیان نظام سلامت است.
امروزه در دنیا میلیون‌ها «بیمار درمان شده و رهایی یافته از سرطان» وجود دارند كه توسط پزشكان خود تحت پیگیری مداوم و منظم هستند. در چنین روزی باید شجاعت، استواری و امید این عزیزان و خانواده‌های محترم‌شان را ستود كه مراحل طولانی، سخت و حساس درمان را با موفّقیت سپری كرده‌اند. هم چنین در این روز باید به یاد خانواده‌ها و بیمارانی بود كه همین الان در حال طی مراحل درمان هستند. برای این عزیزان آرامش، نظم، دقّت و همراهی كامل با تیم معالج، لازمه موفقیت درمان است.
انتظار از وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كه تلاشی همه‌جانبه و فعّالیّتی فراگیر را به محض قبول مسئولیت آغاز كرده این است كه برای بیماران سرطانی و خانواده‌هایشان هم همراهی مؤثّرتری داشته باشد.
دلیلی ندارد كه ابزارهای تشخیص و درمانی مدرن و امروزی در چنبرة مراحل اداری بعضاً زاید و بی‌دلیل درگیر باشند یا حتی گاهی بیماران دغدغة تهیه داروهای لازم را داشته باشند.
استرس برای بیمار سرطانی «كشنده» است و جا دارد مسئولان محترم وزارت بهداشت با مشاوره با استادان و سرطان‌شناسان خبرة كشور، كه در بین آنها افرادی در «تراز بین‌المللی» هم هستند، تصمیمات جامع و صحیحی بگیرند.در همه جای دنیا تشخیص و درمان سرطان‌ها از پیچیده‌ترین و پر هزینه‌ترین اقدامات پزشكی هستند  و وظیفة پزشكان ارجمند فعّال در درمان سرطان‌ها و مسئولان بهداشت و درمان كشور، ارتقای كیفی كار تیمی در درمان سرطان‌ها و تلاش در انجام مناسب‌ترین و بهترین روش درمانی برای هر بیمار مبتلا به سرطان در كشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha