بالا بودن سوانح رانندگی در طول مدت کوتاه، جاده اهر- تبریز را تبدیل به جاده مرگ و وحشت کرده و این در حالی است که وعده ها در خصوص ساخت بزرگراه در این محور همچنان ادامه دارد.

وحشت تردد در جاده مرگ

سلامت نیوز: بالا بودن سوانح رانندگی در طول مدت کوتاه، جاده اهر- تبریز را تبدیل به جاده مرگ و وحشت کرده و این در حالی است که وعده ها در خصوص ساخت بزرگراه در این محور همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جاده اهر – تبریز یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاده های کشور است و در طول سال های گذشته همواره جزو سوژه ها و تیترهای رسانه ها بوده و کمتر هفته ای است که در هفته، خبر کشته و مصدوم شدن عده ای مردم بی گناه در این جاده در مطبوعات منتشر نشود، جاده ای که نام هایی همچون جاده مرگ و جاده وحشت گرفته است.

حادثه خونین در جاده اهر – تبریز، تصادف و کشته شدن پنج معلم، مرگ مادر همراه با کودکی چند ساله، مرگ چند جوان، زنده زنده سوختن چندین نفر در داخل خودرو بر اثر تصادف، تیترهایی هستند که تنها در عرض یک یا دو ماه گذشته بر روی صفحات بیشتر روزنامه ها، خبرگزاری ها و سایت های محلی قرار گرفته است.

آخرین حادثه ای که حداقل تا زمان نگارش این گزارش در جاده مرگ استان حادث شده است، مربوط به پنج شنبه هفته گذشته است که در طول یک روز سه تصادف با پنج فوتی و شش مصدوم در دل این جاده ثبت شده است.

وعده افتتاح بزرگراه اهر – تبریز همانند برخی دیگر از پروژه های استان در چندین مرحله و توسط چندین مسئول داده شده اما خبری از افتتاح این بزرگراه نیست.

مردم از تردد در جاده اهر- تبریز واهمه دارند

یکی از شهروندان اهری در این خصوص اظهار داشت: سالیان سال است که عملیات ایمن سازی و افزایش باند این جاده شروع شده ولی متاسفانه هیچ گونه پیشرفتی دیده نمی شود، مسئولان باید جوابگوی خانواده قربانیان این جاده باشند.

وی ادامه داد: هر هفته شاهد خبر تصادف و کشته شدن چندین نفر در این جاده هستیم که این امر سبب نگرانی و ایجاد جو روانی بدی در بین مردم شهرستان اهر شده و حتی بسیاری از مردم از تردد در این جاده واهمه دارند.

این شهروند اهری افزود: این جاده بیشتر از زلزله قربانی گرفته است اما متاسفانه کسی نیست که به سخنان ما در این خصوص توجهی داشته باشد و همواره تنها با سیل عظیم وعده ها روبرو بوده ایم.

تلاش تمامی مسئولان برای تکمیل هر چه سریع تر بزرگراه

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت جاده اهر- تبریز گفت: در طول یک سال گذشته اقدامات خوبی در خصوص این جاده انجام شده و مسئولان کشوری نیز پیگیر این بزرگراه هستند.

محمدصادق پورمهدی ادامه داد: اما قطعه دوم این بزرگراه به طول ۴۵ کیلومتر نیاز به سرمایه ۹۰۰ میلیارد ریالی دارد.

وی با اشاره به بازدید وزیر راه و شهرسازی از این بزرگراه گفت: وزیر راه و شهرسازی مصوبه ای به مجلس تحویل خواهد داد تا طبق آن بتوان در بزرگراه ها نیز اخذ عوارض کرد زیرا تا قبل از این، اخذ عوارض تنها در آزاد راه ها ممکن بوده است که در صورت تصویب مجلس می توان از راه اخذ عوارض در بزرگراه ها کسب درآمد کرده و برای تکمیل این طرح از آن بهره جست.

پورمهدی با اشاره به تکمیل این طرح تا پایان سال ۹۴ گفت: تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا این پروژه را در اسرع وقت به اتمام برسانیم زیرا تصادفاتی که در این جاده روی می دهد برای تمامی مسئولان غم انگیز است.

پاسگاه ثابت پلیس در جاده اهر- تبریز ایجاد می شود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ایجاد پاسگاه پلیس در این محور گفت: حمل و نقل استان را مجاب کرده ایم تا در این محور دوربین هایی را نصب کرده و همچنین پاسگاه پلیسی ایجاد شود تا بتوان به صورت کوتاه مدت از وقوع حوادث در این جاده جلوگیری کرد.

پورمهدی ادامه داد: همچنین ساماندهی خودروهای سواری و عمومی در این جاده، ایجاد مرکز هلال احمر، ایجاد پارکینگ حاشیه ای از دیگر برنامه های کوتاه مدت برای جلوگیری از کاهش میزان تصادفات در این جاده است.

وی افزود: با وجود برخی مشکلات در این جاده، خود مردم نیز باید با رعایت فرهنگ راهنمایی و رانندگی برای کاهش تعداد تلفات و تصادفات در این جاده تلاش کنند زیرا در صورت رعایت این فرهنگ به طور قطع درصد بالایی از این تصادفات کاهش خواهد یافت.

جاده اهر – تبریز طبق برنامه ریزی تا پایان سال ۹۴ احداث می شود

توحید اخلاقی، مدیر کل راه و شهرسازی استان در خصوص آخرین وضعیت ساخت بزرگراه تبریز- اهر به خبرنگار مهر گفت: وزارت راه و شهرسازی با تمام وجود پیگیر تامین منابع مالی برای تکمیل این بزرگراه بوده و در طول یک سال تمامی فعالیت هایی که برای باند دو این جاده انجام شده نشان دهنده این تلاش است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ملزم شده ایم تا تمامی پروژه ها را به شکل پیمانی انجام دهیم ولی برای تسریع در اتمام باند دوم بزرگراه اهر – تبریز امکانات داخلی را به کار بسته ایم.

اخلاقی افزود: راه و شهرسازی هریس قسمت هایی از گویجه بل به سمت شیخ رجب را به شکل امانی کار می کند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تامین کننده مالی برای اجرای این طرح هستیم، گفت: برای قطعه میانی که حدود ۳۴ کیلومتر است به دنبال تامین کننده مالی هستیم که البته یک تامین کننده در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

اخلاقی با بیان اینکه اگر تمامی امور طبق برنامه ریزی پیش بروند تا پایان سال۹۴ شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود، گفت: به دلیل اهمیت بالای این پروژه  تمامی مسئولان به دنبال تکمیل هر چه سریعتر طرح هستند.

اختصاص بودجه ۲۶۰ میلیارد ریالی برای بزرگراه در سال ۹۴

عباس فلاحی باباجان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: این پروژه در روزهایی آغاز شد که دولت بیشترین دارایی را داشت و اگر در همان زمان کارهای اجرایی این بزرگراه شتاب می گرفت، هم اکنون چندین سال بود که این جاده زیر بار ترافیک رفته بود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه سال ۹۴ این پروژه گفت: در سال آینده بودجه این جاده از ماده ۱۸۰، ۱۱۰ میلیارد ریال و از اعتبارات خود سال ۹۴ نیز ۱۵۰ میلیارد ریال خواهد بود که در مجموع برای سال آینده ۲۶۰ میلیارد ریال برای این جاده تخصیص خواهد یافت.

وی ادامه داد: این مقدار بیشترین هزینه ای است که به پروژه بزرگراه های کشور در سال آینده اختصاص می یابد اما برای تکمیل این بزرگراه به مبلغ بسیار بالاتری نیاز داریم که امیدواریم با توجه به مرگ و میر بالا در این جاده شاهد شتاب بخشی در اجرای آن باشیم.

فلاحی با اشاره به اینکه این موضوع باید جزو اولویت های کاری رئیس جمهور قرار گیرد، گفت: حتی در این خصوص از مسئولان مس سونگون خواسته ایم که برای تکمیل این بزرگراه یاری رسان مسئولان باشند زیرا این کارخانه از منابع شهرستان اهر بهره می برد و باید نسبت به تکمیل بزرگراه اهر – تبریز نیز اقدام شود.

۹۴ سال پرباری برای بزرگراه اهر- تبریز خواهد بود

اصغر عابدی، فرماندار اهر نیز با اشاره به آخرین وضعیت این بزرگراه گفت: قطعه اول این طرح از اهر تا گویجه بل ۱۹.۵ کیلومتر بوده که هم اکنون ۱۵ کیلومتر آن زیربار ترافیک رفته اما بخشی از این ۱۵ کیلومتر آسفالت نشده است.

وی ادامه داد: مطالعات فنی بقیه این راه انجام شده تا به محض مساعد بودن هوا عملیاتی شود زیرا کار کردن بر روی این جاده در شرایط کنونی که سطح زمین پر از برف است، درست نبوده و باید منتظر آغاز فصل کاری باشیم.

عابدی افزود: بقیه این راه و آسفالت باقی مانده تا نیمه اول سال آینده به اتمام می رسد و راه گویجه بل به تبریز نیز پس از آن پیگیری می شود.

فرماندار اهر با اشاره به اینکه حدفاصل گویجه بل تا سه راهی بیلوردی را تحویل پیمانکار داده ایم که سال آینده شاهد ثمر دادن آن خواهیم بود، گفت: سال ۹۴ سال پرباری در خصوص این جاده خواهد بود.

امید است این بار وعده مسئولان برای تکمیل این بزرگراه تا پایان سال ۹۴ عملی شود و اتمام این پروژه جزو اولویت های وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد قبل از اینکه هر روز بر تعداد کشته شدگان این حادثه  افزوده شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha