چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 137502

بسیاری از ما از اینکه برای خودمان وقت صرف کنیم، احساس گناه می‌کنیم. در حالی که اینکه بدانید چطور از خودتان مراقبت کنید درست به اندازه اینکه بدانید چطور از دیگر اعضای خانواده‌تان مراقبت کنید، مهم است.

سلامت نیوز: بسیاری از ما از اینکه برای خودمان وقت صرف کنیم، احساس گناه می‌کنیم. در حالی که اینکه بدانید چطور از خودتان مراقبت کنید درست به اندازه اینکه بدانید چطور از دیگر اعضای خانواده‌تان مراقبت کنید، مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه زندگی مثبت، مطالعات نشان داده‌اند کسانی که خود را وقف رسیدگی به اعضای خانواده‌شان می‌کنند و از خود غافل می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. در ادامه راهکارهایی را برای حفظ شادی و پیشگیری از به دام افسردگی افتادن مطرح می‌کنیم:


نشانه‌های اندوه را در افکار و رفتار خودتان بشناسید

هر کدام از ما در زمان ناراحتی، دلگیری و بی‌حوصلگی نشانه‌هایی از خودمان بروز می‌دهیم. بهتر است این نشانه‌ها را در خودتان شناسایی کنید و قبل از اینکه به رفتارهای دائمی ‌تبدیل شوند، چاره‌ای بیندیشید. هیچ‌چیز مهم‌تر از حفظ شادی نیست.


بین نیازهای شخصی، شغلی و خانوادگی‌تان تعادل برقرار کنید

اینکه بدانید افسرده هستید یک چیز است و اینکه کاری برای آن انجام دهید یک چیز دیگر. وقتی به خودتان فرصتی برای زنگ تفریح روانی می‌دهید، با روحیه مثبت‌تری می‌توانید به کار یا خانواده‌تان بپردازید. حتی پیش از اینکه احساس افسردگی سراغتان بیاید، برنامه شاد زیستن داشته باشید. خوب استراحت کنید، قدم بزنید یا فقط بنشینید و دقایقی را در آرامش بدون هیچ فکر و خیال مزاحمی‌ سپری کنید.


در مورد وقایع شوخ‌طبع باشید

بیشتر ما اهمیت شوخی را در زندگی فراموش می‌کنیم. اینکه قادر باشید حتی در موقعیت‌های دشوار بخندید، کمک می‌کند شادی‌تان را حفظ کنید. مجبور نیستید بی‌دلیل بخندید. تماشای یک کمدی بامزه یا خواندن یک مجله فکاهی کمک می‌کند حال خوبی پیدا کنید و دلیلی برای خنده و شادی داشته باشید.


با خانواده و دوستان وقت بگذرانید

بودن کنار اعضای خانواده و دوستان به بازسازی روانی کمک می‌کند و باعث می‌شود تعادل روانی‌تان را حفظ کنید. کسانی که نیازهای روانی شما را می‌شناسند، درکتان می‌کنند و برایتان نگران می‌شوند، در زندگی‌تان نقش مهمی ‌دارند. حضور آنها از تنش‌ها و فشارهای روانی‌تان می‌کاهد و دیدارشان راه موثری برای تخلیه هیجان‌های منفی است که به حفظ شادکامی ‌در زندگی کمک می‌کند.


فعالیت‌های سالم را توسعه دهید

جای تعجب نیست که سیاستمداران بزرگی که دنیا را روی انگشتانشان می‌چرخانند، در ورزش هم دستی بر آتش دارند. افرادی که در موقعیت‌های سخت و پرمسئولیت کار می‌کنند، نیاز دارند زمانی را به فعالیتی اختصاص دهند که تنش‌ها را از آنها دور کند. وقتی سرگرمی‌ای داشته باشید که مورد علاقه‌تان باشد و برای انجام آن زمان مشخصی را طبق برنامه اختصاص دهید، حال خوشی را تجربه خواهید کرد و شادی درونی‌تان افزایش می‌یابد. این کار هم به حفظ سلامتتان کمک می‌کند و هم شادی را برایتان به همراه دارد.

منبع: psychologytoday


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha