معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش دولت و مجلس برای تامین اعتبار ۵۵ میلیارد ریالی مقابله با گردو غبار در خوزستان خبر داد.

سلامت نیوز:  معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش دولت و مجلس برای تامین اعتبار ۵۵ میلیارد ریالی مقابله با گردو غبار در خوزستان خبر داد.  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگوی زنده تلویزیونی با سیمای استان خوزستان در خصوص پدیده گرد و غبار گفت: با تلاش مسئولین استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار و نمایندگان مجلس پیگیر تامین این اعتبار برای طرح مقابله باریزگرد هستیم.

وی به نشست با نمایندگان استان، وزرا و استاندار خوزستان به منظور بررسی مشکلات ناشی از گرد و غبار در استان و راه‌های مقابله با آن در آینده نزدیک در سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با همفکری بتوان گام‌های مهمی در مهار این پدیده برداشت.

معاون رئیس جمهوری یکی از عوامل ایجاد گرد و غبار در استان را کاهش بارندگی، افزایش دما و از بین رفتن رطوبت خاک در چند سال گذشته عنوان کرد و افزود: انجام پروژه‌های سد سازی می‌تواند در حوزه آبریز تاثیر بگذارد که برای کاهش اثرات این عوامل ما نیازمند برنامه‌ریزی مناسب هستیم.

ابتکار در خصوص منابع تولید گرد و غبار گفت: بیشترین گرد و غبار ایجاد شده در غرب از طریق خاک عراق وارد ایران می‌شود و در همین راستا نشست‌های زیادی با طرف عراقی برگزار و تفاهم‌نامه نیز منعقد شده است و مناطقی برای درختکاری در یکی از کانون‌های گرد و غبار در غرب شهر کربلا نیز مشخص شد اما متاسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده در این کشور، طرح متوقف شد و با ثبات نسبی ایجاد شده در عراق رایزنی‌های مجدد برای اجرای این کار آغاز و قول مساعد نیز از سوی مسئولان عراقی داده شده است.

تلاش برای تشکیل صندوق بین‌المللی منطقه برای مقابله با گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش جهت تشکیل صندوق بین‌المللی منطقه برای مقابله با گرد و غبار خبر دادوگفت: ازآنجا که این پدیده مشکلاتی برای کشورهای این منطقه به وجود آورده است در تلاش هستیم با ایجاد این صندوق بتوانیم اقدامات بین‌المللی نیز داشته باشیم.

ابتکار در خصوص اقدامات کوتاه مدت در زمینه مقابله با پدیده گرد وغبار نیز توضیح داد: می‌توانیم با توجه به دستورالعمل محیط زیست و بهداشت از طریق اطلاع‌رسانی به موقع وقوع این پدیده از طریق هوا‌شناسی این پدیده و توزیع ماسک، عدم خروج از منزل در زمان گرد و غبار و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی اشاره کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت تالاب در کاهش ریزگر‌دها به بازگشایی دایک‌های (توده لایه‌ای شکلی است که طبقات مجاور خود را قطع می‌کند) ایجاد شده توسط شرکت نفت بر روی قمست‌های مختلف تالاب خبر داد و گفت: با بازشدن این دریچه‌ها قسمت‌های خشک تالاب که برای فعالیت‌های نفتی خشک شده بود مجددا آبگیری شده که این امر در کاهش پدیده گرد و غبار در منطقه موثر است.

ابتکار استفاده از مالچ بیولوژیک را یکی از اقدامات موثر در زمینه کنترل بیابان دانست و گفت: اینگونه مالچ‌ها به گیاه امکان رشد و جلوگیری از فرسایش را می‌دهند و از جوامع و مردم منطقه خواست تا در حرکت‌های اجتماعی در زمینه توسعه فضای سبز و درختکاری مشارکت کنند.

معاون رئیس جمهوری در این برنامه به مردم استان خوزستان قول داد که بصورت جدی پیگیر مشکلات گرد و غبار هست و در آینده نزدیک نیز به منظور بررسی بیشتر موضوع، خود و همکارانش به این استان سفر خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha