متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع بیماری است که در آن حمله‌های عودکننده تشنج وجود دارد. اشکال در ساختمان مغز، قند، کلسیم خون، مشکلات مادرزادی و غیرمادرزادی در بروز صرع موثر است هر چند که برای برخی نیز علل مشخصی وجود ندارد.

سلامت نیوز: متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع بیماری است که در آن حمله‌های عودکننده تشنج وجود دارد. اشکال در ساختمان مغز، قند، کلسیم خون، مشکلات مادرزادی و غیرمادرزادی در بروز صرع موثر است هر چند که برای برخی نیز علل مشخصی وجود ندارد. 

شکوفه علایی در گفت‌وگو با فارس درباره بیماری صرع، اظهار داشت: صرع بیماری است که در آن فرد مبتلا با حمله‌های عودکننده تشنج مواجه می‌شود. این حمله‌ها می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مهم این است که به صورت دوره‌ای و با فواصل متفاوت تکرار می‌شود، همچنین معمولاً در فاصله تکرار حمله‌ها، فرد مبتلا مشکل خاصی در زندگی ندارد.

* علل و انواع صرع

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران گفت: نوعی صرع وجود دارد که با وجود MRI و آزمایش‌های خونی مربوط، در بسیاری موارد علت مشخص و واضحی برای آن پیدا نمی‌شود. این گروه را صرع‌های با علت نامعلوم می‌نامند.

وی ادامه داد: در گروهی دیگر انجام MRI وجود مشکلی مادرزادی یا غیرمادرزادی را در ساختمان مغز نشان می‌دهد.

*تشخیص صرع و علت آن با MRI میسر است

علایی گفت: علت صرع، ضایعه‌ای است که در MRI پیدا می‌شود که برخی قابل درمان و برخی دیگر غیرقابل درمان هستند.

* صرع‌های قابل درمان کدامند

این نورولوژیست اظهار داشت: ممکن است توموری خود را با حملات تشنجی نشان دهد، همچنین امکان دارد مشکل ساختمانی مغز قابل درمان نباشد که در آن صورت فقط حملات تشنجی را درمان می‌کنیم و کاری به ضایعه مغزی نداریم.

*نقش کلسیم و قند در بروز حملات

وی گفت: گاهی در آزمایش‌های خونی، علتی مانند کلسیم و قند پایین برای حملات تشنجی پیدا می‌کنیم، که در این صورت با درمان این اختلالات، حمله‌های تشنجی نیز درمان می‌شود.

* تشخیص صرع

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه معاینه بالینی و MRI در تشخیص صرع مؤثر است، تصریح کرد: تشخیص بیماری با اطلاعاتی است که بخشی از آن را خود فرد و بخشی دیگر را اطرافیان او دراختیار پزشک قرار می‌دهند. نقش اطرافیان بسیار مؤثر است، چرا که اگر بیمار هوشیار نباشد، نمی‌تواند به پزشک اطلاعات دهد و در این مواقع اطرافیان می‌توانند شرح حال فرد مبتلا را به پزشک بدهند.

وی افزود: بعد از معاینه، از اقدامات تشخیصی کمک گرفته می‌شود که مهمترین اقدام تشخیصی در زمینه صرع، انجام MRI و نوار مغزی است.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، آزمایش‌های خونی برای تعیین میزان قند و کلسیم انجام می‌شود و با تفسیر همه این اقدامات می‌توان به تشخیص نهایی دست پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha