عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میزان شیوع سرطان پستان در مردان ایرانی بیش از میانگین جهانی است و از عوامل ابتلا به این سرطان در مردان استفاده از داروهای هورمونی در سالن‌های بدنسازی است.

هورمون‌های بدنسازی عامل سرطان پستان در مردان

سلامت نیوز: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میزان شیوع سرطان پستان در مردان ایرانی بیش از میانگین جهانی است و از عوامل ابتلا به این سرطان در مردان استفاده از داروهای هورمونی در سالن‌های بدنسازی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، لعبت گرانپایه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: از بین هر 7 و 8 زن یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند. این شیوع بالای بیماری این را می‌رساند که با توجه به غربالگری و بیماریابی 30 تا 40 درصد سالانه موارد سرطان‌ در حال افزایش است.
وی ادامه داد: با انجام غربالگری‌ها، بیش از 44 درصد از میزان مرگ‌ومیر سرطان سینه کاهش پیدا می‌کند بنابراین تأکید به غربالگری در مراحل اولیه و تشخیص بهنگام زندگی نرمال‌تری را برای بیماران فراهم می‌کند.

این جراح سرطان پستان گفت: در ایران همین آمار ابتلا وجود دارد اما سن شیوع ابتلا 5 تا 10 سال کمتر است این موضوع به دلیل عواملی مانند نژاد، سیستم تغذیه، مسائل ژنتیکی، شرایط محیطی و آلودگی محیطی ایجاد شده است.

گرانپایه گفت: در کشورهای غربی دهه 5 و 6 سن افراد اوج این بیماری را می‌بینیم اما در ایران دهه 4 و 5 زندگی، افراد مبتلا می‌شوند بنابراین در کشور ما بیماران کمتر از 30 سال زیاد هستند که امیدواریم با توسعه غربالگری بتوانیم در سنین کمتر این بیماری را شناسایی و درمان کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هر چقدر بیماری در مراحل اولیه کشف شود جراحی محدودتری لازم است و هزینه‌های درمان بعدی نیز کمتر می‌شود چرا که معمولاً در این نوع سرطان شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیاز است.

وی ادامه داد: یک تومور سرطانی تا به یک سانتی‌متر برسد و به بخش‌های مختلف بدن سرایت کند، حدود 5 سال زمان می‌برد اما متأسفانه بیمارانی را می‌بینیم که عفونت تمام سینه آنها را گرفته است، مشکلات فرهنگی در این زمینه باعث می‌شود بیماری مغفول بماند و ترس از جراحی و شیمی‌درمانی باعث عدم مراجعه آنها به متخصصان شده است.

گرانپایه تصریح کرد: انجام ماموگرافی از 35 سالگی به بعد پیشنهاد می‌شود اما در سن 35 تا 40 سالگی برای همه زنان که در شرایط سلامت هستند توصیه می‌شود که اولین ماموگرافی خود را انجام دهند. 40 تا 50 سالگی در افراد معمولی که فاکتور خطر ندارند هر 2 سال یکبار باید انجام شود و از 50 تا 60 سالگی به بعد باید سالانه انجام شود.

این جراح سرطان پستان گفت: در زنان پرخطر باید سالانه از 40 سالگی به بعد ماموگرافی انجام شود. همچنین در کشور متأسفانه بیماران فکر می‌کنند که باید به ماما و متخصص زنان مراجعه کنند در حالی که این افراد در حیطه بیماری‌های تخمدان و رحم مهارت دارند و این افراد باید به گروه جراحان مراجعه کنند.

وی افزود: اگر در خانواده‌ای فردی از نزدیکان قبل از 40 سالگی به این بیماری مبتلا شده باشند یا فرد مذکری از خانواده به سرطان پستان گرفتار باشند باید حتماً ماموگرافی را 10 سال زودتر انجام دهد، در کشورهای غربی سرطان پستان در مردان یک درصد و در زنان 99 درصد است اما در ایران سرطان پستان در مردان یک تا 4 درصد و در زنان 96 درصد است.

گرانپایه عوامل مؤثر در ابتلای مردان ایرانی به سرطان پستان تشریح کرد و گفت: مردان اغلب در سالن‌های بدنسازی از هورمون‌هایی استفاده می‌کنند که بافت پستان آنها افزایش می‌یابد، مصرف حشیش و کوکائین در افزایش حجم پستان آنها و ابتلا به سرطان مؤثر است، همچنین مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و فست‌فودها ریسک ابتلا را بیشتر می‌کنند.

وی به طور کلی عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان پستان را این گونه توضیح داد: نازایی و عدم زایمان، انجام زایمان پس از 35 سالگی، مصرف داروهای هورمونی و ضدبارداری بیش از 10 سال، افزایش سن، رژیم غذایی مصرفی، مصرف الکل و کوکائین، در معرض اشعه قرار گرفتن، تشعشعات اتمی، در معرض مواد شیمیایی، آرایشی و بهداشتی از فاکتورهای خطر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هر چه زنان عادت ماهیانه آنها زودتر یعنی قبل از 12 سالگی و یائسگی آنها پس از 55 سالگی رخ دهد احتمال ابتلا به این سرطان در آنها بیشتر است، دختران نوجوانی که دچار چاقی هستند عادت ماهیانه آنها زودتر آغاز می‌شود حتی می‌بینیم این سن به 8 تا 9 سالگی کاهش یافته است و می‌تواند یک زنگ خطر باشد.

گرانپایه در رابطه با پوشش بیمه گفت: بخش جزئی از هزینه داروهای این بیماران را بیمه‌ها پوشش می‌دهند مثلاً‌ در مورد داروی هرسپتین که 3.5 تا 4 میلیون تومان هزینه دارد و گاهی فرد مجبور است تا 50 آمپول تزریق کند بیمه‌ها بیش از 800 هزار تومان آن را پوشش نمی‌دهد.

وی افزود: همچنین هزینه بازسازی پستان بیماران از سوی بیمه‌ها یک عمل زیبایی قلمداد می‌شود در حالی که ادامه روند درمان است. هزینه پروتز نیز بیش از 2 میلیون تومان بوده و یک فرد با بستری در بیمارستان 8 میلیون تومان باید بپردازد. بنابراین برای بیمار صرف نمی‌کند و از انجام این جراحی‌ها صرفنظر می‌کند.
این جراح سرطان پستان در رابطه با مراحل غربالگری گفت: ابتدا معاینه توسط خود فرد انجام می‌شود که بهترین زمان روز هفتم تا دهم از شروع دوره قاعدگی است، معاینه توسط فرد بهتر است از 20 سالگی آغاز شود فرد در مقابل آینه بایستد، تغییرات پستان، قرینه بودن، محل نوک و هاله، کشیدگی پوست، زخم شدن و پوسته پوسته شدن، وریدهای برجسته، بزرگی غدد لنفاوی زیر بغل، تورم دست و ترشح از نوک پستان را معاینه کنند.

وی افزود: مرحله دوم معاینه توسط جراح است که از 20 تا 25 سالگی آغاز می‌شود، هر 6 ماه یکبار فرد باید به جراح مراجعه کند و این تصور غلط که با انجام نمونه‌برداری بیماری به سایر بافت‌ها سرایت می‌کند اشتباه است. مرحله سوم بروز توده در زمانی است که 5 تا 6 سال از زمان بیماری گذشته و فرد نیاز به انجام درمان‌های پیشرفته و جراحی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha