چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 137533

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه با تاکید بر لزوم ساماندهی تعرفه‌های رشته مراقبت‌های ویژه، گفت: استقرار فوق تخصص این رشته میزان مرگ و میر در این بخش‌ها را کاهش داد.

سلامت نیوزرییس انجمن مراقبت‌های ویژه با تاکید بر لزوم ساماندهی تعرفه‌های رشته مراقبت‌های ویژه، گفت: استقرار فوق تخصص این رشته میزان مرگ و میر در این بخش‌ها را کاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر علی امیر سوادکوهی در دومین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: برای شناخت رشته مراقبت‌های ویژه باید به تاریخچه آن توجه شود. آی‌سی‌یو در کشور ما بحث جدیدی نیست. اما متاسفانه در گذشته متولی خاصی نداشت و بیماران را در آی‌سی‌یوهای اوپن می‌خواباندند و مراقبت‌های ویژه از آنها را صورت می‌گرفت. در آن زمان آمار مرگ و میر ما در بخش مراقبت‌های ویژه بسیار بالا و حدود 40 تا 45 درصد بود که این موضوع مدیریت واحدی را می‌طلبید. اساتید این رشته تلاش‌های زیادی را در این زمینه انجام دادند و این تلاش‌ها باعث شکل‌گیری رشته‌ای به نام فلوشیپ مراقبت‌های ویژه در وزارت بهداشت شد و در سال 84 این رشته وارد سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهیدبهشتی و ایران شد.

وی با تاکید بر ضرورت استقرار متخصصان مراقبت‌های ویژه در این بخش‌ها اظهار کرد: طبق آمارهای وزارت بهداشت بخش‌هایی که توسط فوق تخصصان مراقبت‌های ویژه اداره می‌شود، بخش‌های بسیار دقیقی هستند و هر روز بیماران توسط فوق تخصص آی‌سی‌یو کنترل و ویزیت می‌شود؛ به صورتی که میزان مرگ و میر ما به دلیل استفاده از این فوق تخصص‌ها بین 18 تا 24 درصد است و به آمارهای جهانی نزدیک‌تر شدیم.

سوادکوهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 4500 تخت استاندارد در بخش مراقبت‌های ویژه وجود دارد، گفت: امسال وزارت بهداشت بودجه 1500 تا 2 هزار تخت را برای سال آینده گرفته است و این نشان‌دهنده پویایی رشته مراقبت‌های ویژه است. این موضوع نشان می‌دهد که این رشته راه خود را شناخته و درست می‌رود. البته ما در زمینه مراقت‌های ویژه از کشورهای توسعه یافته عقب هستیم، طبق آمار کشور ما، حدود 10 درصد از تخت‌های بیمارستان‌ها باید ویژه باشند، اما این در حالی است که در حال حاضر حدود 5 هزار تخت استاندارد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه داریم. یعنی حدود 15 تا 20 هزار تخت باید به این تعداد اضافه شود تا به حد استاندارد برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت ساماندهی تعرفه‌ها در رشته مراقبت‌های ویژه گفت: وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید از نظر تعرفه به این رشته بال و پر دهند. تعرفه‌های این رشته باید دیده و پرداخت شود. متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر هنوز این بحث را که رشته مراقبت‌های ویژه یک رشته پایه است، پیش می‌کشند در حالی که ما در این رشته به فوق‌تخصص رسیده‌ایم. بنابراین دیگر پایه محسوب نمی‌شود. مهم این است که یک فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه وجود دارد و کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد.

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه در پایان گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر این است که تعرفه‌های این رشته را دیده و پرداخت کنند و انتظار داریم که وزارت بهداشت از این کار حمایت کند؛ به طوری که کسانی که بیماران آنها در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند جز درد بیماری درد دیگری نداشته باشند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha