مدیر کل محیط زیست کرمان با بیان این که برای استخراج روش های اجرایی دریافت مستقیم حقابه جازموریان از سازمان محیط زیست درخواست بودجه کرده ایم، گفت: کانال های انحرافی که برای برداشت های کشاورزی از خروجی سد هلیل رود تا جازموریان به وسعت 170 کیلومترکشیده شده است، حقابه این تالاب را تلف می کند.

سلامت نیوز:   مدیر کل محیط زیست کرمان با بیان این که برای استخراج روش های اجرایی دریافت مستقیم حقابه جازموریان از سازمان محیط زیست درخواست بودجه کرده ایم، گفت: کانال های انحرافی که برای برداشت های کشاورزی از خروجی سد هلیل رود تا جازموریان به وسعت 170 کیلومترکشیده شده است، حقابه این تالاب را تلف می کند.

محمد صفر زاده بندری در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تاکید مسئولان سازمان مرکزی حفاظت از محیط زیست در خصوص نگهداری و احیاء تالاب ها اظهار کرد: بر این اساس پیگیری وضعیت تالاب جازمویان که با خطر نابودی روبرو است در دستور کار ما قرار گرفت.وی با بیان این که سال گذشته اعتبارهایی در این خصوص در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: با این بودجه فاز اول مطالعات انجام و دلیل خشک شدن جازموریان خشکسالی های دهه های اخیر عنوان شد.

مدیرکل محیط زیست کرمان به برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی به عنوان یکی از دلایل وضعیت کنونی جازموریان، عنوان کرد: همچنین در سال های گذشته با کاهش نزولات جوی نیز روبرو بوده ایم این در حالی است که کرمان خود یکی از استان های خشک در کشور است که در سال های عادی به صورت میانگین 129 میلی متر بارندگی دارد.

صفرزاده بندری به رهاسازی حقابه زیست محیطی جازموریان اشاره کرد و گفت: با توجه به این که از خروجی سد هلیل رود تا جازموریان حدود 170 کیلومتر فاصله است و نیز نبود بارش در سال های گذشته، کانال های انحرافی زیادی در مسیربرای برداشت های کشاورزی وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست کرمان با تاکید بر این که اگر حقابه ای رهاسازی شود به جازموریان نمی رسد، گفت: آب منطقه ای استان هنوز به ما اعلام نکرده است که عدد حقابه ای را که برای جازموریان رهاسازی کرده است چقدر است. برای ساماندهی جذب حقابه جازموریان نیاز به اطلاعات تکمیلی داریم به همین دلیل از سازمان درخواست کرده ایم بودجه ای را اختصاص دهد تا روش های اجرایی دریافت مستقیم حقابه در جازموریان را استخراج کنیم.

صفرزاده بندری در پایان تاکید کرد: تنها با انجام مطالعات می توان مشخص کرد جازموریان که سال ها است خشکیده و نزولات جوی ای را تجربه نکرده است به چه میزان حقابه به صورت میانگین نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha