چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 137547

یک متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به مشکلات گوش‌های چرک‌ساز گفت: عفونت کانال خارجی گوش که پس از پرده گوش قرار دارد، در اصطلاح چرک گوش نامیده می‌شود که در برخی افراد به طور مکرر و به میزان زیاد اتفاق می‌افتد.

سلامت نیوزیک متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به مشکلات گوش‌های چرک‌ساز گفت: عفونت کانال خارجی گوش که پس از پرده گوش قرار دارد، در اصطلاح چرک گوش نامیده می‌شود که در برخی افراد به طور مکرر و به میزان زیاد اتفاق می‌افتد.

دکتر امیر آب​آب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد:​ علت این عفونت‌ها، حساسیت پوستی یا درماتیت است. این حساسیت‌ها گوش را تحریک کرده و موجب خارش و تورم و سپس ایجاد عفونت می‌شود.

وی افزود: خارش و تورم و درد از علائم عمده این عفونت​ها است که گاه با ترشحات چرکی همراه می‌شود.

آب‌آب‌زاده تصریح کرد: شست‌وشوی گوش در بیمارانی که به این عفونت دچار هستند، ممنوع است. برای درمان این عارضه باید با گرمای موضعی، مسکن​های ضدالتهاب​ و آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، درد را آرام کرده و برای خارج کردن ترشحات چرکی از گوش، از ساکشن یا مکش استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای خارج کردن ترشحات چرکی نباید از گوش‌پاکن و اجسامی که گوش را تحریک می‌کنند، استفاده کرد و در مجموع باید از فرو بردن اجسام خارجی به درون گوش اجتناب کرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: استفاده از گوش‌پاکن برای پاک کردن جرم​های طبیعی گوش، اشتباه است زیرا می‌توانند موجب عفونت گوش خارجی در افراد شود.

وی عنوان کرد:​ ایمنی بدن افرادی که دارای بیماری​هایی مانند دیابت و بیماری‌های مشابه هستند، کم است و در نتیجه مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند.
آب​آب​زاده یادآور شد: یکی از علائم محرک در ایجاد عفونت گوش، ورود آب به گوش است. شناگران و کسانی که زیاد حمام می‌کنند، مستعد ابتلابه این عفونت هستند و از درد و تورم رنج می‌برند. برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است این افراد از گوش‌گیر یا پلاک گوش استفاده کرده و داخل گوش را در هنگام شنا و حمام چرب کنند. همچنین توصیه می‌شود بعد از حمام و استخر، داخل گوش به وسیله سشوار خشک شود.

این متخصص بیماری‌های گوش و حلق و بینی اظهار کرد: گرد و خاک و آلودگی هوا از عوامل تحریک گوش‌های حساس است و شانس عفونت گوش خارجی را افزایش می‌دهد. پس در هنگام وقوع آلودگی هوا در خانه بمانید یا در خارج از منزل، گوش خود را بپوشانید.

وی گفت: برای کسانی که مکرر به عفونت گوش خارجی دچار می‌شوند، لیزر سرد توصیه می‌شود. این شیوه بدون عارضه و درد است که در چند جلسه، تورم و عفونت را سریعا از بین برده و موجب ترمیم پوست گوش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha