چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 137556

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ابراز نگرانی از روند صعودی سرطان در کشور گفت: سرطان یک بیماری مرتبط با شیوه زندگی است که عمده افراد به آن مبتلا می‌شوند و پیر و جوان نمی شناسد.

سلامت نیوز:  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با ابراز نگرانی از روند صعودی سرطان در کشور گفت: سرطان یک بیماری مرتبط با شیوه زندگی است که عمده افراد به آن مبتلا می‌شوند و پیر و جوان نمی شناسد. 

سلیمان عباسی در گفت و گو با خانه ملت بیان کرد: لازم است در خصوص پیشگیری از شیوع سرطان، فرهنگ سازی شود تا میزان مبتلایان به این بیماری کاهش یابد. وزارت بهداشت با ارائه راهکارهای علمی، فنی و تخصصی و رعایت عادلانه توزیع امکانات به مردم می‌تواند این بیماری را کنترل کند.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حتی اگر دارو و درمان به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار گیرد از لحاظ روحی و روانی مشکلاتی را برای بیماران و خانواده آنها ایجاد خواهد کرد لذا آموزش راه های پیشگیری، به افراد ضروری است.

این نماینده مجلس نهم در مورد ادعاهای مطرح شده درباره سونامی سرطان، گفت: نمی توان به شنیده ها و اعداد و ارقام غیررسمی اعتماد کرد مگر اینکه وزارت بهداشت یا مرکز تحقیقاتی معتبردر این خصوص اعلام نظر  کند .

عباسی با تشریح علل بروز سرطان، گفت: فست فودها، نوشیدن چای داغ، مصرف غذاهای چرب، سبک و روش طبخ غذا، استفاده از روغن به دفعات زیاد، سموم موجود در مواد غذایی و گیاهی، خوردن برخی غذاهای خاص در برخی از مناطق و استاندارد نبودن مواد نگه دارنده از مهمترین عوامل بروز سرطان در افراد است. 
وی دربارخ تاثیر آلودگی هوا در بروز سرطان گفت: معضل آلودگی هوا یکی از علت‌های  مهم بروز سرطان است که باید به صورت کارشناسانه حل شود.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به عرضه مواد غذایی نامطلوب در برخی از رستوران‌ها، گفت: مواد غذایی نامطلوبی در برخی از رستوران ها طبخ و عرضه می‌شود که سازمان بهداشت و درمان باید با این مراکز به شدت برخورد کند.

عباسی سرطان ریه، مری، معده و گوارشی و سرطان پستان در زنان از شیوع ترین سرطان‌ها در ایران خواند و گفت: در کشور ما از میان سرطان‌های دستگاه گوارش، سرطان معده از همه شایع‌تر است به‌طوری که 50 درصد از سرطان‌های شایع کشور مربوط به دستگاه گوارش است، این آمار هشداری برای مردم در جهت تغییر عادات نامناسب غذایی است.

این نماینده مجلس نهم راه‌های مبارزه با این بیماری مرگ بار را شناخت علت بروز این بیماری، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و نظارت بر مواد غذایی عنوان کرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم  انقلاب در حوزه سلامت و درمان گفت: توجه به سیاست های رهبرمعظم انقلاب که راه روشنی برای حوزه درمان و ارتقای نظام سلامت در پیش روی همه مسئولان قرار دادند، حرکت در این مسیر را راحت تر و و سریعتر می کند.
 
ضرورت ساخت مرکز جامع سرطان در گنبدکاووس قطب سرطان مری جهان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با انتقاد از نبود مرکز جامع سرطان در گنبدکاووس به عنوان قطب سرطان مری در جهان گفت: متاسفانه در این منطقه که قطب سرطان مری در جهان است بیمارستانی مختص این بیماران وجود ندارد.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به ضرورت احداث مرکز جامع سرطان در این منطقه، گفت: گنبدکاووس چون قطب سرطان در دنیاست لازم است قطب درمان در دنیا هم باشد، لذا از وزارت بهداشت انتظار می رود که در این مورد همکاری لازم را داشته باشد.

عباسی در رابطه با توزیع عادلانه امکانات پزشکی گفت: مسئولان وزارت بهداشت و درمان  و دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان باید با توزیع عادلانه امکانات در زمینه بهداشت و درمان رضایت مردم را فراهم کنند، عدم توزیع عادلانه امکانات، نارضایتی مردم را در بردارد که این امر برای کشور ما صورت خوبی نخواهد داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وی با اشاره به مشکلات مردم این منطقه گفت: مردم این شهرستان برای هزینه های ایاب و ذهاب و درمان برای عزیمت به استان های مجاور مشکل دارند.لذا از مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان تقاضا می شود که خواسته های مردم گنبد را جدی بگیرید کمک به پیشگیری از سرطان در این منطقه یک امر حیاتی و ضروری است.

لازم به ذکر است، طبق مطالعات انجام شده، تنوع جغرافیایی در شیوع سرطان مری بیش از هر سرطان دیگر دیده می‌شود، به طوری که این سرطان از شمال ایران تا شمال چین گزارش شده است و به عنوان کمربند سرطان مری نامیده می‌شود و استان گلستان نیز بر روی این کمربند قرار دارد.

شیوع بالای سرطان مری در بخش‌های شمالی ایران در اوایل دهه 1970 میلادی گزارش شد و تاکیدی بر شیوع زیاد سرطان مری در بخش شرقی شهر گنبد (استان گلستان) با میزان شیوع 109 در یکصد هزار نفر در مردان و 174 در یکصد هزار نفر در زنان داشت.

فقدان مواد غذایی تازه و سیزیجات، عادت های خاص غذایی ، مصرف گندم، استعمال مواد مخدر، نوشیدن چای داغ و جویدن ناس از مهمترین عوامل خطرزایی سرطان مری در شمال ایران دانسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha