کمتر از دو ماه از زمانی می‌گذرد که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از جست‌و‌جوی خانه به خانه در سطح کشور برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای بازگشت به مدرسه خبر داد. براساس آمار سال گذشته، 156 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم و براساس آمارهای غیررسمی، امسال تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل افزایش یافته است.

غم نان کودکان کار

سلامت نیوز: کمتر از دو ماه از زمانی می‌گذرد که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از جست‌و‌جوی خانه به خانه در سطح کشور برای شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل برای بازگشت به مدرسه خبر داد. براساس آمار سال گذشته، 156 هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم و براساس آمارهای غیررسمی، امسال تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل افزایش یافته است.

بچه‌های کار نیاز به پول دارند
علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان در مورد اینکه در سال تحصیلی جدید قول دادید که هیچ کودک بازمانده از تحصیلی وجود نداشته باشد، اما همچنان شاهد کودکان بازمانده از تحصیل در سطح شهر و کشور هستیم، می‌گوید: «برای شناسایی و کمک به کودکان بازمانده از تحصیل که بیشتر آنها جزء کودکان کار هستند، هماهنگی‌هایی را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده‌ایم و در همین راستا اعتباراتی را برای این کار پیش‌بینی کرده‌اند. وزارت آموزش و پرورش نیز همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد تا بتواند از امکانات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کند و کودکان کار بازمانده از تحصیل را شناسایی کند، اما ما تنها به‌عنوان سازمان آموزشی می‌توانیم فعالیت‌های خود را انجام دهیم، در حالی که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مشکلات دیگری مثل معیشت دارند که اگر حل شود تحصیل آنها آسان‌تر خواهد شد.» او می‌افزاید: «موضوعی که در این بین مطرح است نیاز کودکان کار به درآمد و پول است که تامین آن از اختیارات آموزش و پرورش خارج است و امیدوارم با هماهنگی‌هایی که با وزارت تعاون داشته‌ایم به تدریج مشکل کودکان بازمانده از تحصیل حل شود. باید این موضوع را مد نظر قرار داد که کودک کار غم نان دارد و باید در اولین قدم غم نان او را از بین برد.»
فانی در مورد اینکه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش وعده خانه به خانه گشتن برای پیدا کردن دانش‌آموز بازمانده از تحصیل را داده بود و آیا این موضوع محقق شد یا نه، می‌گوید: «وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را پیدا می‌کند و فضایی را برای تحصیل به آنها اختصاص می‌دهد، اما زمانی که این دانش‌آموز دغدغه مالی دارد و مجبور است کار کند و آموزش و پرورش نمی‌تواند دانش‌آموز را تامین مالی کند، همین امر دلیلی می‌شود که کودک به چرخه کار باز می‌گردد. با همه این اوصاف امیدوارم بحث وزارت تعاون به نتیجه برسد که کودکان بازمانده از تحصیل کشورمان همه طعم تحصیل را بچشند.»



دانش‌آموز معتاد یک آسیب اجتماعی است
موضوع دانش‌آموز معتاد یک آسیب اجتماعی و واقعیت انکار‌ناپذیر است که باید آمار دقیقی در موردش وجود داشته باشد، هیچ مرجعی در مورد آسیب‌های اجتماعی آمار رسمی و قابل استناد نمی‌دهد. محمد فاضل، مدیرکل دفتر وزارتی و مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این موضوع به فرهیختگان می‌گوید: «آموزش و پرورش نمی‌خواهد در مورد دانش‌آموزان معتاد آمار کذب بدهد، به همین دلیل تاکنون آمار دقیقی از دانش‌آموزان معتاد اعلام نکرده است؛ در حالی که این موضوع به‌عنوان یک آسیب اجتماعی وجود دارد. البته پیچیدگی کار باعث می‌شود که آمار اعلام نکنیم.» او تاکید می‌کند: «در مورد دانش‌آموزان معتاد هیچ سازمانی به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. آموزش و پرورش هم تنها می‌تواند در این حوزه فرهنگ‌سازی انجام دهد و اگر به موردی برخورد، آن دانش‌آموز را درمان کند.» فاضل می‌گوید: «ما هم متاسف و متاثر می‌شویم وقتی دانش‌آموز معتادی را می‌بینیم و حتما اگر در مدرسه به دانش‌آموز معتاد بربخوریم، با شیوه‌های مختلف مانند کنترل فیزیکی، استفاده از مشاوره و بهره‌مندی از خدمات درمان، او را حمایت می‌کنیم، اما دانش‌آموز معتادی که عامل توسعه اعتیاد باشد، نباید در مدرسه باشد، باید قرنطینه بشود و خدمات به شکل دیگری به او ارائه شود. نباید در جمع قرار بگیرد تا دیگران را نیز آلوده کند. اگر مشکلی بعد از درمان نداشته باشد به مدرسه بازمی‌گردد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha