رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه پنج هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می شوند ولی فقط اعضای بدن تعداد کمی از این افراد برای پیوند به بیماران نیازمند مورد استفاده قرار می گیرد.

سلامت نیوز:   رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه پنج هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می شوند ولی فقط اعضای بدن تعداد کمی از این افراد برای پیوند به بیماران نیازمند مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، کتایون نجفی زاده در کنفرانس علمی مرگ مغزی و اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: براساس استانداردهای پزشکی باید دستکم از اعضای بدن نیمی از این افراد برای پیوند استفاده شود درحالی که تاکنون اهدای عضو در کشور به 665 نفر در سال رسیده است.

وی با اظهار این که اکنون در کشور 25 هزار بیمار نیازمند پیوند عضو هستند، گفت: مراقبت نکردن درست از بیماران مرگ مغزی در آی سی یو سبب فاسد شدن اعضای این بیماران و از بین رفتن امکان استفاده از آنها برای بیماران نیازمند می شود.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت ادامه داد: به عنوان مثال تاکنون یکهزار و 260 کلیه از بیماران مرگ مغزی داشتیم که از این تعداد یکهزار و 170 مورد استفاده شده است.

وی افزود: کبد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ، ولی قلب بیشتر مواقع به علت مراقبت نکردن درست یا برداشتن دیرهنگام، امکان استفاده از آن برای بیماران نیازمند وجود ندارد.

نجفی زاده رتبه ایران را در پیوند اعضای مرگ مغزی در جهان 42 اعلام کرد و گفت: اهدای عضو در واقع تبدیل حادثه غم انگیز مرگ به یک حادثه شیرین است ، لذا همگان باید برای ترویج فرهنگ اهدای عضو پیشگام باشند.

وی افزود: اعضای بدن افرادی که مرگ مغزی می شوند سرمایه ملی برای هر کشور است که باید برای بیماران آن کشور مورد استفاده قرار گیرد.

کنفرانس یک روزه علمی مرگ مغزی و اهدای عضو امروز در دانشگاه علوم پزشکی بابل آغاز به کار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha