دکتر رضا کاشف گفت: «در طرح تحول سلامت بیمه‌ها نادیده گرفته شده‌اند و این بزرگ‌ترین ایرادی است که از دیدگاه شفافیت و پاسخگویی می‌توان به این طرح گرفت.»

بزرگترین ایرادی که می توان به طرح تحول سلامت گرفت

سلامت نیوز: دکتر رضا کاشف گفت: «در طرح تحول سلامت بیمه‌ها نادیده گرفته شده‌اند و این بزرگ‌ترین ایرادی است که از دیدگاه شفافیت و پاسخگویی می‌توان به این طرح گرفت.» 

دکتر رضا کاشف معاون اداره کل آموزش و پژوهش تامین اجتماعی و کار‌شناس حوزه اقتصاد درمان در گفت‌و‌گو با سینانیوز گفت: «در سال ۱۳۸۳، مجلس اختیار قیمت‌گذاری خدمات را به سازمان نظام پزشکی به عنوان مدافع منافع صنف پزشکان واگذار کرد. این خلاف رویه سیاست‌گذاری حاکمیتی است به طوری که در هیچ کجای دنیا شاهد آن نیستیم که یک امر حاکمیتی بر عهده یک قشر صنفی قرار داده شود.» 

کاشف در مورد بیمه بیماران خاص نیز گفت: «بیمه بیماران خاص از محل بیمه عمومی و پایه پرداخت نمی‌شود بلکه این افراد حساب‌های ویژه‌ای دارند که اعتبارات آن از بودجه عمومی (مالیات) تامین می‌شود. با این وجود مشاهده می‌کنیم که این‌گونه خدمات به بیمه‌های پایه تحمیل می‌شود و در ‌‌نهایت با عدم رعایت اصول پایه‌ای بیمه‌های درمانی تمامی خدمات ناقص ارائه می‌کنند.» 

وی در ادامه گفت: «در سیستم سلامت ملی «NHS» که در بعضی از کشور‌ها مانند انگلیس و کانادا وجود دارد، کل هزینه‌های درمانی توسط دولت پرداخت می‌شود و یا سیستم بیمه اجتماعی در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، اتریش و لوکزامبورگ که در آن یک بسته سلامتی تعریف می‌شود و بر اساس آن بسته خدمات، نرخ حق بیمه متفاوت است.» 

معاون اداره کل آموزش و پژوهش تامین اجتماعی افزود: «در ایران نیز یک بسته خدماتی وجود دارد که نرخ مشخصی داشته و نمی‌توان خدمات جدیدی به این بسته اضافه کرد و در صورت انجام چنین اقدامی منجر به افزایش نرخ حق بیمه می‌شود. لذا برای دریافت خدماتی که در پوشش بیمه پایه نیست بیمه‌های مکمل ایجاد شده‌اند.» 

متاسفانه در کشور، بیمه مکمل در نقش بیمه مازاد شناسایی شده است

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور، بیمه مکمل در نقش بیمه مازاد شناسایی شده است، گفت: «این امر باعث می‌شود یک خدمت با دو نرخ ارائه شود. بنابراین باید مانند سایر کشورهای پیشرفته، خدمات پایه از خدمات مکمل تفکیک شود.

بیماران خاص باید از بیمه‌های مکمل استفاده کنند؛ نه بیمه‌های مکملی که در حال حاضر به عنوان بیمه مازاد شناسایی می‌شوند و افراد پول بیشتری برای دریافت خدمات می‌دهند. این امر یکی از خلاءهای موجود در سیاستگذاری‌های دولت است.» 

کاشف ادامه داد: «طرح تحول سلامت، منابع را مستقیم به فراهم کننده و در خارج از حوزه بیمه تزریق می‌کند. به عبارت دیگر وزارت بهداشت به طور مستقیم منابع را دریافت و به بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کند، این در حالی است که منابع مالی باید از طریق نظام بیمه‌ای به بیمارستان‌ها منتقل شود. به طور کلی در طرح تحول سلامت بیمه‌ها نادیده گرفته شده‌اند و این بزرگ‌ترین ایرادی است که از دیدگاه شفافیت و پاسخگویی می‌توان به این طرح گرفت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha