چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 137567

فوق تخصص گوارش و کبد ،بیشترین مبتلایان زخم اثنی عشر را در طیف سنی 20 تا 40 سال دانست و گفت: در 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری میکروب هلیکوباکتر در معده اشان مشاهده می شود.

سلامت نیوز: فوق تخصص گوارش و کبد ،بیشترین مبتلایان زخم اثنی عشر را در طیف سنی 20 تا 40 سال دانست و گفت: در 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری میکروب هلیکوباکتر در معده اشان مشاهده می شود. 

دکتر ایرج خسرونیا در گفتگو با شفا آنلاین بیان کرد: اثنی عشر قسمتی از دستگاه گوارش است که بعد از معده قرار دارد، پس از مصرف غذا و مخلوط شدن با معده، از اثنی عشر عبور می کند، بنابراین می تواند مورد آسیب فراوانی قرار گیرد.وی  الکل، دارو، سموم، مواد غذایی داغ و استعمال دخانیات را از عواملی دانست که با عبور از اثنی عشر و با ادغام اسید معده، موجب التهاب اثنی عشر می شوند.

رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی کشور درد، ترش کردن، نفخ شکم، تهوع، بی اشتهایی و گاهی هم احساس گرسنگی را از علائم زخم اثنی عشر بر شمرد.
وی با اشاره به این که میزان شیوع زخم اثنی عشرمیان خانم ها نسبت به مردان بیشتر است، اظهار کرد: در گذشته ابتلا به این بیماری بالاتر از سنین 20 تا 40 سال رخ می داد اما متأسفانه در حال حاضر در اطفال هم دیده می شود.

وی نقش میکروب هلیکوباکتریا را در ابتلا به این بیماری پر رنگ اعلام و تأکید کرد: بنابراین توصیه ما بر رعایت اصول بهداشت، عدم مصرف غذا و آب آلوده، الکل، دخانیات و کاهش استرس است.

وی هشدار داد: گاهی به دنبال زخم در اثنی عشر؛ سوراخ ایجاد می شود که در چنین شرایطی باید عمل جراحی فوری را انجام داد. از طرفی دیگر افراد مبتلا برای درمان باید همان روزهای ابتدای بروز بیماری به فکر باشند نه این که چند ماه بعد برای مراجعه به پزشک اقدام نمایند. چراکه ممکن است دیراقدام کردن عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha