نشست مشترک نمایندگان خوزستان با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مسئله ریزگردها در این استان، در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

سلامت نیوز: نشست مشترک نمایندگان خوزستان با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مسئله ریزگردها در این استان، در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار در این دیدار با اشاره به اینکه مشکلات محیط زیستی یک شبه ایجاد نشده که راه حل های یک شبه برای آن وجود داشته باشد، گفت: توقف بسیاری از طرح ها همچون کمیته استانی مقابله با آلودگی هوا در خوزستان و شورای حفاظت کیفی کارون طی سال های گذشته منجر به ضربه های بزرگی بر بدنه محیط زیست استان شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه مردم خوزستان و جنوب ولی نعمت ما هستند و هر اقدامی برای بهبود شرایط سلامت و زندگی مردم در این خطه وظیفه مسئولان است، اظهار کرد: مخالف بیان انتقادات از سوی شما نیستم اما کم ترین توقع این است که بخواهم منصفانه نقد کنید و اقدامات صورت گرفته و تغییر شرایط را در نظر بگیرید.

کاهش روزهای خطرناک استان خوزستان به 9 روز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: خوزستان در سال 1392، 33 روز خطرناک را تجربه کرد اما در مدت مشابه در سال 1393، 9 روز خطرناک را تجربه کرده است و این نشان دهنده این است که برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته در این خصوص، در مسیر درست قرار گرفته، اگرچه تا حصول نتیجه کامل فاصله وجود دارد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و به ویژه اهواز ناشی از دو منبع سوخت مصرفی و گرد و غبار است، گفت: در مورد سوخت مصرفی کشور خوشبختانه با عزم دولت و همکاری وزارت نفت موفق به اصلاح سوخت مصرفی کشور و استانداردسازی آن شدیم و امروز با حذف کامل بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور شاهد تغییرات مهم در این بخش هستیم.

وی افزود: همچنین کاهش میزان گوگرد گازوئیل عرضه شده از 7 هزار قسمت در میلیون به 150 قسمت در میلیون از دیگر اقدامات موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا است.  

برنامه ملی و استانی مدون مقابله با گرد و غبار تنظیم شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع گرد و غبار یکی دیگر از مولفه های غیرقابل انکار در آلودگی هوا است که برای رفع آن گام های موثری برداشته شده است، اظهار کرد: رای این موضوع برنامه ملی و استانی مدون برای مقابله با گرد و غبار تدوین شده است.

ابتکار با اشاره به آخرین گزارش سازمان هواشناسی که موید از دست دادن 3 درصد منابع آبی کشور طی 23 سال گذشته است، تاکید کرد: ایران در شرایط خشکسالی قرار دارد و این موضوع عامل بسیار مهمی در رخداد معضلات کنونی است. زیرا وقتی رطوبت خاک از بین برود، به راحتی کانون های گرد و غبار فعال می شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از رایزنی های گسترده منطقه ای و داخلی برای رفع معضل گرد و غبار کشور به ویژه در استان های جنوبی خبر داد و تصریح کرد: شرایط ناامنی عراق منجر به توقف کلیه توافقات و برنامه ریزی های صورت گرفته در این خصوص شده است.

بازگشایی آب به هورالعظیم برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان

وی افزود: از جمله اقدامات موثر صورت گرفته بازگشایی حوضچه شماره 3 هورالعظیم در ماه آذر و رهاسازی آب در هورالعظیم به منظور مقابله با پدیده مقابله با گرد و غبار بود.

ابتکار با بیان اینکه این حوضچه برای فعالیت های نفتی در سال 1389 مسدود شده بود، گفت: این اقدام به دنبال پیگیری های یک سال گذشته برای حفاظت از تالاب هورالعظیم و اجرایی شدن تعهدات مندرج در کمیته های بررسی گزارشات ارزیابی زیست محیطی میادین نفتی آزادگان شمالی و جنوبی و پیگیری های حقوقی و قضایی برای تأمین حقابه صورت گرفته و در نهایت با همکاری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به سرانجام رسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در همین راستا و به عنوان یک اقدام مهم در راستای کاهش آلودگی هوا در استان خوزستان طی یک سال گذشته، میزان تولید نفت ترش را 20 هزار بشکه کاهش داده ایم و طرح آماک نیز از ماه آینده اجرایی خواهد شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب صنعتی کشت و صنعت نیشکر دهخدا که یکی از بهترین و مجهز ترین سیستم های تصفیه فاضلاب با روش های بیولوژیکی و سازگار با محیط زیست است، یکی دیگر از اقدامات مهم در کاهش آلاینده های اهواز است، اعلام کرد: این تصفیه خانه توانایی تصفیه روزانه 1200 متر مکعب فاضلاب صنعتی را دارد و با راه اندازی تصفیه خانه در دست احداث کشت و صنعت دعبل خزاعی اثر این اقدامات بیشتر نیز خواهد شد.

ابتکار ضمن اشاره به تشکیل جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به منظور پیگیری امور مربوط به این رودخانه، گفت: در این جلسه مباحث مدیریت پسماند استان خوزستان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی گفت: البته دستگاه های دیگری هم در این زمینه مسئولیت دارند که با در نظر گرفتن ساز و کارهای فرابخشی انتظار می رود وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با استقبال از دقت نظر و توجه نمایندگان به موضوع محیط زیست، اظهار کرد: برای من جای تعجب است که نمایندگان چطور با وقوف به اهمیت محیط زیست، به افزایش بودجه محیط زیست رای نمی دهند و درخواست های مطروحه در این زمینه را رد می کنند.

معضلات محیط زیستی فرابخشی است و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد

معاون رئیس جمهور ادامه داد: معضلات محیط زیستی خوزستان، فرابخشی است و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. سازمان اقدامات لازم را آغاز کرده و بهبود نسبی شرایط هم ماحصل همین اقدامات صورت گرفته است ولی دستیابی به نتیجه کامل زمان بر است.

از جمله درخواست نمایندگان جنوب که در این جلسه به دعوت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و برای تبادل آراء و هم اندیشی در خصوص مباحث زیست محیطی استان به ویژه موضوع گرد و غبار حضور پیدا کرده بودند، اعلام موضع رسمی رئیس جمهور در این خصوص همچون ورود وی به موضوع دریاچه ارومیه، تشکیل کمیته بحران ریزگردها در دولت و اختصاص جلسه هیات دولت به موضوع ریزگردها در خوزستان بود.

بررسی و نگاه ویژه به موضوع تالاب های استان و احیاء تالاب ها، مخالفت با طرح های انتقال آب از استان، پیگیری و برنامه ریزی برای رفع آلودگی های آب، خاک و هوا در خوزستان از دیگر درخواست های مطروحه توسط نمایندگان حاضر در جلسه بود.

ورود یکپارچه و هماهنگ وزارتخانه های امورخارجه، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع مشکلات محیط زیستی استان به ویژه پدیده گرد و غبار از دیگر موارد مورد تاکید نمایندگان خوزستان بود.

درخواست برای تخصیص بودجه ای خاص اقدامات درمانی، توزیع ماسک و شیر، استقرار اکیپ های امداد و اورژانس در سطح شهر و کاهش تعرفه درمان و آب برای مردم خوزستان از محل بودجه ستاد بحران کشور نیز از دیگر موارد تاکید شده توسط نمایندگان استان بود.

در پایان جلسه ضیاء الدین شعاعی مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن شرح اقدامات فنی صورت گرفته برای مقابله با منشاء داخلی و خارجی پدیده گرد و غبار در کشور و به ویژه استان خوزستان، گزارش آماری از شرایط گرد و غبار هفته گذشته خوزستان به نمایندگان حاضر در جلسه ارائه داد.

در دومین جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت یازدهم مقرر شد آیین‌نامه اقدام ملی برای مقابله با گرد و غبار و ریزگردها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی جهت تصویب در هیات دولت، تقدیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha